بورس نیوز
1402/09/13
17:02
راه اندازی دو نیروگاه بخار در "ومعادن"/ نیروگاه سمنان در بازه زمانی یکساله به بهره برداری رسید/ روی اکتشاف تمرکز کردیم

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات گفت: در شرکت سعی کردیم روی اکتشاف تمرکز کنیم. نزدیک به ۱۵ دستگاه حفاری خریداری شد. در یکسال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار متر حفاری اکتشافی انجام شده است.


به گزارش بورس نیوز، اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه و معادن فلزات در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پایه تشکیلاتی شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات یک نهاد مالی بوده است. الان شرایط تغییر کرده و شرکت برای سرمایه گذاری‌ها به طور مستقیم وارد شده است. مثلا در شرکت‌های بزرگ مثل فولاد مبارکه، گل گهر، چادرملو و مس قسمتی به نام معاونت طرح و توسعه وجود دارد. در صورتی که "ومعادن" تازه به مرحله اجرای پروژه‌ها قدم می‌گذارد. در سال گذشته میزان سود شرکت که ناشی از عملیات انجام شده بود، ۳۹۱ میلیون دلار ثبت شد. قرار است با برنامه‌های اجرایی شرکت این سود تا پایان سال ۱۴۰۶ به یک میلیارد دلار برسد.


وی افزود: ما میدانیم که برای هر طرحی که به کار عملیاتی و تولیدی تبدیل می‌شود چه میزان از این افزایش را بابت شرایط تحمل می‌کند و تاثیر هرکدام مشخص است. هدف مجموعه مشخص است. در سال ۱۴۰۱ بیشترین سود سنواتی بیش از ۱۳۸۰۰ میلیارد تومان و سود تلفیقی بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان بوده است. نگاه اقتصادی شرکت روند رو به رشد است.


وی درباره ارزش خالص روز دارایی‌ها گفت: میزان ارزش بازار ما در تاریخ ۱۲ آذرماه ۱۴۰۲ بیش از ۱۶۸ هزار میلیارد تومان، میزان افزایش نسبت به بهای تمام شده بیش از ۱۴۴ هزار میلیارد تومان را برای روز گذشته داشتیم. نسبت P/NAV در روز گذشته ۵۱.۸ درصد بود. ارزش خالص روز دارایی‌ها بیش از ۱۸۴ هزار میلیارد تومان بود و نشان دهنده این است که ارزش سهم عملا بیش‌تر از آن چیزی است که در بازار بورس اتفاق می‌افتد. شرکت در انتهای شهریور سال جاری سود سهامداران خرد را نقدا پرداخت کرده است.


سعدمحمدی درباره افزایش سرمایه بیان کرد: یک افزایش سرمایه بعد از ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ که ۸۴۰۰ میلیارد تومان بود، در اول خرداد ۱۴۰۱ به ۱۹۲۴۲ میلیارد تومان انجام شد. در حال حاضر افزایش سرمایه از محل سود انباشته را نیز در برنامه داریم که به زودی مجمع فوق العاده آن برگزار و سرمایه شرکت به ۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد.


وی خاطرنشان کرد: نکته جالب در تفکیک شرکت‌های بورسی و غیربورسی ماست. روند حرکتی ما ۹۵ درصد در شرکت‌های بورسی شکل گرفته است. ما به سمت شفاف سازی حرکت می‌کنیم. میزان دارایی‌های ما ۹۵ درصد از شرکت‌های بورسی و ۵ درصد شرکت‌های غیربورسی است. برای کانه‌های فلزی ۶۵ درصد، فلزات اساسی ۸.۸۹ درصد، سرمایه گذاری در سایر صنایع ۲۲ درصد سرمایه گذاری انجام شد. ترکیب ارزش روز پورتفوی بورسی در گل گهر ۲۹ درصد، چادرملو ۱۶ درصد، گهرزمین ۱۵ درصد، صبانور ۱۳ درصد، ملی مس ۹ درصد است. سرمایه گذاری‌های شکل داده نشان می‌دهد که شرکت در چه مسیر حرکت می‌کند.


مدیرعامل "ومعادن" ادامه داد: ترکیب بهای تمام شده غیربورسی نیز مشخص است. شرکت پویا انرژی نیروگاه سمنان را دارد. امیدواریم بتوانیم شرایط نیروگاه شاهرود را به سرانجام برسانیم و روی آن بتوانیم کار کنیم. توسعه آهن و فولاد گل گهر نیز کم کم در مسیر بورسی شدن قرار می‌گیرد. پرتوتابان معادن و فلزات شرکتی است که بخش بازار سهام ما روی آن فعالیت می‌کند. ۵۸ درصد سهام شرکت ایریتک مربوط به "ومعادن" است. پورتفوی بورسی شرکت ۳۱ شرکت است که از این تعداد شرکت‌های بورسی ۹۵ درصد و ۴۵ شرکت نیز غیربورسی است که ۵ درصد سهام ما را تشکیل می‌دهد.


وی درخصوص طرح‌های "ومعادن" گفت: ۷ طرح داریم که مربوط به پروژه‌های پیشران است. ۷ طرح نیز داریم که پیشران نیست، اما شرکت روی آن کار می‌کند. در افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی نیز مشارکت می‌کنیم. مجموع این طرح‌ها ۶۱ طرح می‌شود که اگر مبلغ پروژه‌ها را مشاهده کنید، سهم "ومعادن" ۳ میلیارد دلار می‌شود. در این طرح‌ها مستقیم و غیرمستقیم ۳ میلیارد دلار سهم "ومعادن" است. اگر یک شرکت نسبت به سودی که به دست می‌آورد ۵ برابر آن می‌تواند در سرمایه گذاری‌ها نقش داشته باشد، سهم شرکت "ومعادن" ۱۲۶ هزار میلیارد تومان از سرمایه گذاری می‌شود.


سعدمحمدی با اشاره به طرح‌های در دست اجرا گفت: فولاد کردستان دو طرح آهن اسفنجی و فولادسازی را دارد. آهن اسفنجی در منطقه بیجار و فولاد در منطقه قروه قرار است که شکل بگیرد. ما بازار را ارزیابی کردیم. در فولاد کردستان سیستم تین اسلب را به صورت پیوسته اجرا می‌کنیم. در صباامید در صبا نور دو طرح را جلو می‌بریم. یکی گندله سازی و دیگری احداث کارخانه کنسانتره سازی. چون توانستیم ذخایر خوبی اکتشاف کنیم، کارخانه کنسانتره ۲ میلیون تنی نیز در حال اجراست.


وی بیان کرد: درباره نیروگاه سمنان اولین طرح در ۴۸ طرح پیشران اقتصادی بود که ابتدای امسال تمام شد. ما طرحی نداریم که ۳۶۰ مگاوات سیکل ترکیبی باشد و یکساله اجرا و به پایان رسیده باشد. در حال حاضر نیز به شبکه وصل شده و برق آن منتقل می‌شود. اما به دلیل اقتصادی شدن روی دو نیروگاه بخار نیز در حال برنامه ریزی هستیم. احداث کارخانه تولید آهن اسنفجی در اردبیل را داریم که پیشرفت فیزیکی خوبی دارد. طرح دیگر آهن اسفنجی اقلید با ۱.۶ میلیون تن است که بیش از ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. ما باید مسیر قانونی را طی کنیم. تمام شرکت‌هایی که اسم بردم صادرات دارند. "ومعادن" نهاد مالی است و خودش تولید و صادرات و ارز ندارد. طرح دیگر، طرح مس جانجاست. در آن منطقه از نظر محرومیت سرمایه گذاری یک کارخانه کنسانتره ۱۳۰ هزار تنی قرار است شکل بگیرد. نکته مهم نیز این است که شرکت مس در سرچشمه، خاتون و سونگون، عیار معادن آن نزدیک به ۶۵ درصد است. نکته بارز این است معدن طراحی شد، اکتشاف مجدد صورت گرفته، مشاوره‌ها انجام شده، اسناد مناقصه به عدد نهایی رسیده و قبل از عید پیمانکار EPC کار مشخص می‌شود و اجرای عملیات صورت می‌گیرد. کارخانه الکترود گرافیتی را در کازرون، کارخانه فروآلیاژ در شیروان، تولید استیل کورد در الشتر داریم. در سرمد ابرکوه سه طرح بزرگ در حال انجام است. در این طرح حدود ۳۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری رقم می‌خورد.


وی درباره روند سرمایه گذاری در "ومعادن" گفت: تاسال ۱۴۰۰، ۵۸۰ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۱، حدود ۷۲۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده که در مقایسه با سال ۱۴۰۰، رشد ۱۳ درصدی داشت. ما باید ارز را از سیستم‌های بانکی تهیه کنیم. از آنجا که ما به طور مستقیم ارز نداریم، تامین ارز برای ما سخت است. بیش از ما ۱.۲ میلیارد یورو باید ارز تهیه کنیم. تامین ارز ۱.۲ میلیارد یورو کار سختی است.


سعدمحمدی درباره برق و زیربنا‌ها بیان کرد: در تمام زیرساخت‌ها برنامه‌ها را تعریف کردیم. درسرمایه گذاری‌ها بیش از ۲ برابر نیازمان دارد برق تولید می‌شود. در شرکت سعی کردیم روی اکتشاف تمرکز کنیم. نزدیک به ۱۵ دستگاه حفاری خریداری شد. در یکسال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار متر حفاری اکتشافی انجام شده است. ر صبانور و معادن آن حفاری ۶۰ هزار متری صورت گرفت. در جانجا اکتشاف تکمیلی را انجام می‌دهیم. در سال گذشته ۸۰ میلیون تن ذخیره سنگ آهن جدید اکتشاف کردیم. در سال جاری ۱۰۰ میلیون تن اکتشاف کردیم. در یک سال گذشته ۱۸۰ میلیون تن سنگ آهن کشف شده است. این اقدام برای کشور باتوجه به روند سرمایه گذاری در فولاد می‌تواند بسیار مهم باشد.


مدیرعامل "ومعادن" گفت: ارزش برجای ۱۸۰ میلیون تن سنگ اکتشافی، ۶۴۰ میلیون دلار است. دارایی خوبی در حال ورود به شرکت است. ذخایر ما ۱۵ میلیون تن در معدن باباعلی، گلالی ۴۰ میلیون تن، شهرک ۲۵ میلیون تن در سال گذشته بود. معدن گلالی معدن بسیار خوبی است. امیدواریم بتوانیم در اکتشاف کار‌های بیشتری انجام دهیم. اکتشاف بیش از ۱۵ محدوده را انجام دادیم. دو شرکت اکتشافی داریم که مربوط به شرکت توسعه سرمایه گذاری و تجلی است. در آذربایجان غربی، خراسان شمالی، یزد، منطقه کرمان محدوده‌هایی فعال هستند و این کار را گسترش خواهیم داد. میزان سرمایه گذاری در اکتشافات در منطقه غرب زیر ۴ میلیارد تومان بوده، اما ۶۴۰ میلیون دلار ارزش افزوده ایجاد کردیم. اکتشاف از نظر همه شرکت‌های دنیا یک کار اقتصادی است و باید به آن توجه بیشتری شود. این کار نشان می‌دهد که ما باید در اکتشاف سرمایه گذاری کنیم. از سال ۱۳۴۰ تا امروز مجموع حفاری عمقی برای شناسایی معادن ۱۰ میلیون متر بوده است. استرالیا در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۱ میلیون متر کار حفاری عمقی انجام داده است. پس فضا برای سرمایه گذاری در این بخش وجود دارد. اتفاقی که در صبا نور رقم می‌خورد، به غیر از طرح‌هایی که گفتیم، یک ۲ میلیون کنسانتره جدید نیز سرمایه گذاری می‌کنیم.


سعدمحمدی ادامه داد: تجلی جزو شرکت‌هایی است که ۵۶.۸ درصد آن متعلق به "ومعادن" است. این شرکت را کمک می‌کنیم تا پروژه‌های خوبی را در آینده عملیاتی کند. این شرکت در سرمد ابرکوه، معدن کار باختر، فولاد کردستان، سپهر تجلی و... نیز حضور دارد. شرکت کاتالیست بیش از ۹۳ درصد سهام آن مربوط به شرکت ماست. با سرمایه گذاری‌های انجام شده "ومعادن "در سال‌های گذشته رشد خوبی انجام شد. امسال سود خوبی محقق می‌کند. امیدواریم بتوانیم محصولات جدیدی را تولید کنیم.


سعدمحمدی گفت: شرکت می‌داند به کدام مسیر می‌رود. در زنجیره فولاد و سنگ آهن حرکت می‌کنیم. در سال ۱۴۰۰، روز‌هایی داشتیم که قیمت سنگ آهن بالا بود و در سال ۱۴۰۱ افت قیمت داشتیم. چون شرکت ما به سنگ آهن و فولاد گره خورده است امیدواریم در آینده بتواند مسیر بهتری را از نظر سوددهی و ارزش سهم در بازار پیدا کند. سعی می‌کنیم این مسیر را با سرعت بیشتر و استفاده از نیرو‌های باتجربه و متخصص طی کنیم و شرایط بهتری فراهم کنیم.

انتهای خبر

0
0