بتاسهم
1399/08/27
08:38
سه گروه عمده وارداتی در نیمه نخست در نیمه نخست امسال بیشترین ارزش کالاهای وارداتی مربوط به کالاهای واسطه‌ای است. این گروه کالایی وزنی معادل ۱۵ میلی...

سه گروه عمده وارداتی در نیمه نخست


در نیمه نخست امسال بیشترین ارزش کالاهای وارداتی مربوط به کالاهای واسطه‌ای است. این گروه کالایی وزنی معادل ۱۵ میلیون و ۷۰۹ هزار تن و ارزشی معادل ۱۲ میلیارد و ۱۵۴ میلیون دلار داشته است. سهم ارزشی کالاهای واسطه‌ای از کل ارزش واردات معادل ۴/ ۷۲ درصد بوده و سهم وزنی آنها ۱/ ۹۵ درصد است. ارزش کالاهای واسطه‌ای در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل افت ۲۱ درصدی را تجربه کرده در حالی که وزن آنها یک درصد رشد داشته است.



واردات کالاهای سرمایه‌ای نیز در این بازه زمانی ۲۴۳ هزار تن بوده و سهم وزنی آن نیز ۵/ ۱ درصد است. ارزش واردات این گروه کالایی ۲ میلیارد و ۳۵۶ میلیون دلار و سهم آن از کل ارزش واردات ۱۴ درصد ثبت شده است. افت ۷ درصدی وزن و کاهش ارزشی ۲۳ درصد نیز حاصل واردات این گروه کالایی است. واردات کالاهای مصرفی در ۶ ماه نخست امسال وزنی معادل ۴۷۹ هزار تن و ارزشی معادل ۲ میلیارد و ۲۰۳ میلیون دلار داشته است. سهم ارزشی این گروه کالایی ۱/ ۱۳ درصد و سهم وزنی آن ۹/ ۲ درصد از کل واردات است. واردات کالاهای مصرفی از لحاظ وزنی ۲۲ درصد افت و از لحاظ ارزشی کاهش ۱۷ درصدی را تجربه کرده است.



سایر کالاها نیز وارداتی با وزن ۹۳ هزار تن و ارزش ۷۰ میلیون دلار را رقم زده‌اند و سهم وزنی ۶/ ۰ درصدی و سهم ارزشی ۴/ ۰ درصدی را از واردات شش ماهه به خود اختصاص داده‌اند. ارزش واردات این گروه کالایی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۳ درصد و وزن آن ۷۰ درصد کاهش یافته است.



۲۰ قلم عمده وارداتی در نیمه اول سال


۲۰ قلم نخست وارداتی در نیمه اول سال وزنی معادل ۱۱ میلیون و ۵۴۲ هزار تن داشته که ارزش آن به ۵ میلیارد و ۷۷۸ میلیون دلار می‌رسد. سهم این کالاها از کل ارزش واردات ۳۴ درصد است. اما ارزش واردات نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵درصد کاهش داشته در حالی که وزن آنها ۹درصد رشد را تجربه کرده است.



ذره دامی بیشترین واردات را در نیمه نخست امسال به خود اختصاص داده و سهم ارزشی ۱/ ۷ درصدی از کل ارزش واردات مربوط به این کالاست. گوشی تلفن همراه در این بازه زمانی دومین کالای وارداتی است که سهم ۵/ ۵ درصدی از ارزش واردات را به خود اختصاص داده است. سایر مخلوط‌های گندم سهم ارزشی ۷/ ۳درصدی، برنج سهم ارزشی ۹/ ۲ درصدی، الکترودهای زغالی برای کوره‌ها سهم ارزشی ۷/ ۱درصدی، لوبیای سویا سهم ارزشی ۶/ ۱ درصدی، شکر تصفیه نشده و جو به استثنای بذر هر یک سهم ارزشی ۵/ ۱درصدی و روغن دانه آفتابگردان و روغن گلرنگ نیز سهم ارزشی ۲/ ۱ درصدی را از کل ارزش واردات به نام خود ثبت کرده‌اند. کنجاله سویا سهم ارزشی ۱/ ۱ درصدی و موز سبز تازه یا خشک کرده هم سهم ۹/ ۰ درصدی را از کل ارزش واردات در اختیار گرفته‌اند. دستگاه گیرنده و فرستنده، محصولات از آهن یا فولاد غیرممزوج، دانه سویا تراریخته، ماژول نمایشگر و چای سیاه و چای جزیا نیز سهم ۷/ ۰درصدی را از کل ارزش واردات به خود اختصاص داده‌اند. سایر داروهای دارای هورمون‌ها یا سایر محصولات آنتی بیوتیک سهم ارزشی ۶/ ۰درصدی، آنتی سرم‌ها و سایر مشتقات خونی، سایر مکمل‌های دارویی و پالم اویل نیز هر یک سهم ارزشی ۵/ ۰درصدی از کل ارزش واردات را در نیمه نخست سال گذشته به نام خود ثبت کرده‌اند.



انتهای خبر

0
0