بورس پرس
1402/12/28
00:00
شرکت ۲.۷ هزار میلیارد تومانی در نوبت عرضه اولیه ۱۲ درصدی ایستاد/ مشخصات

شرکت احیا استیل فولاد بافت با سرمایه ۲.۷ هزار میلیارد تومانی در بازار دوم معاملات فرابورس درج شد تا در صف عرضه اولیه ۱۲ درصدی سهام بایستد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، شرکت احیا استیل فولاد بافت پس از احراز کلیه شرایط پذیرش از ۲۷ اسفند با نماد "احیا" در گروه فلزات اساسی به عنوان دویست و هشتمین شرکت در بازار دوم معاملات فرابورس درج شد تا در صف عرضه اولیه ۱۲ درصدی سهام بایستد.


معرفی شرکت


بر اساس این گزارش و طبق بررسی‌های بورس پرس، شرکت احیا استیل فولاد بافت به عنوان یکی از طرح‌های هشت گانه فولاد در راستای خودکفایی صنعتی و رفع وابستگی به محصولات استراتژیک در منطقه جنوب شرقی در زمینی بالغ بر ۶۱۲ هکتار، ۱۹ خرداد سال ۹۴ تاسیس شد و در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی بافت به ثبت رسید.


سازمان توسعه و نوسازی معادن صنایع ایران، بانک صنعت و معدن و شرکت فولادسازان نوین آیریک، وارد فرایند سرمایه‌گذاری و مشارکت در ساخت، تکمیل و راه‌اندازی پروژه نیمه تمام احداث واحد تولید آهن اسفنجی به روش احیای مستقیم شدند و در مجموع ۶۰ درصد ارزش پروژه به بخش خصوصی واگذار شد.


طبق الحاقیه قرارداد ۲۹ اسفند سال ۹۵، مالکیت سهم شرکت فولاد سازان نوین آیریک به شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان انتقال یافت. شرکت فروردین سال ۹۸ به بهره‌برداری رسید و از زمان بهره‌برداری به تولید و فروش آهن اسفنجی اشتغال داشت. ظرفیت اسمی شرکت ۸۰۰ هزار تن است و دو طرح توسعه در دست انجام دارد که با طرح آهن اسفنجی ظرفیت تولید دو برابر خواهد شد و احداث واحد گندله سازی به ظرفیت سالانه ۲.۵ میلیون تن می‌تواند تمامی گندله مورد نیاز واحدهای تولید آهن اسفنجی را تامین کند.


سرمایه و ترکیب سهامداران


سرمایه اولیه شرکت با ۳۰۴ نیروی انسانی ۱۰ میلیارد تومان بوده که طی چند مرحله افزایش سرمایه به ۲.۷۳ هزار میلیارد تومان رسیده است. شرکت توسعه فرآوری صنایع و معادن ماهان سیرجان ۳۴.۱ درصد سهام، گسترش صنایع و معادن ماهان ۲۵.۸ درصد سهام، بانک صنعت و معدن و ایمیدرو هر کدام ۲۰ درصد سهام را در اختیار دارند. از نکات جالب حضور ابراهیم جهانگیری، برادر اسحاق جهانگیری معاون اول دولت روحانی به عنوان رئیس هیات مدیره در این شرکت است.


مواد اولیه


ماده اولیه اصلی شرکت برای تولید آهن اسفنجی، گندله است که با توجه به ظرفیت ۸۰۰ هزار تنی خط تولید جهت دستیابی به ظرفیت کامل نیازمند ۱.۱۶ میلیون تن گندله است. در سال مالی ۹۹ شرکت‌های تولید کننده آهن اسفنجی دارای سهمیه گندله از معادن دولتی و نیمه دولتی بودند. از سال مالی ۱۴۰۰ شرکت با توجه به قیمت و کیفیت مواد اولیه موجود اقدام به خرید می‌کند از جمله شرکت‌های تولید کننده سنگ آهن، شرکت همگروهی توسعه و فراوری صنایع و معادن ماهان سیرجان است که یکی از تامین کنندگان گندله بشمار می‌رود. در سال مالی منتهی به آذر ۱۴۰۲ بیشتر گندله مورد نیاز به صورت پیش فاکتور، فاکتور و بدون قرارداد خریداری شد.


شرکت‌های تابعه


شرکت احیا استیل فولاد بافت دارای دو شرکت فرعی ستاره بام کویر و پارسی زیگورات بافت با فعالیت گردشگری و خدمات رفاهی بین راهی در شهر بافت است که ۸۵.۲ و ۸۶.۹ درصد سهام آنها به "احیا" تعلق دارد.


صورت سود و زیان شرکت اصلی



سیاست تقسیم سود در ۵ سال اخیر


شرکت قبل از سال ۹۸ در مرحله قبل از بهره‌برداری بوده و تولید را از سال ۹۸ آغاز کرده است. سود تقسیمی سال مالی ۹۹ و دوره مالی منتهی به آذر ۱۴۰۰ در قالب برنامه افزایش سرمایه به حساب سرمایه شرکت منظور شد.



تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0