بورس پرس
1402/02/16
12:14
سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد دلاری برای اجرای طرح‌های تحول و توسعه در صنعت مس

مدیرعامل شرکت ملی مس گفت: سرمایه گذاری لازم برای اجرای طرح های توسعه ۱۵ میلیارد دلار برآورد شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، علی رستمی در نشست خبری با حضور مجید عشقی رئیس سازمان بورس و سایر معاونان و مدیران در سالن معاونت بهره برداری مجتمع مس سرچشمه برگزار شد، اعلام کرد: برای رفع دغدغه‌های رهبری در حوزه معدن، اجرای طرح های توسعه صنعت مس با سرعت بیشتری پیگیری و سرمایه گذاری لازم برای اجرای طرح های توسعه ۱۵ میلیارد دلار برآورد شد.


شرکت ملی مس مصمم است در راستای افزایش تولید، میزان تولید کاتد را طی یک برنامه زمانبندی مشخص به یک میلیون تن برساند. پیش بینی‌ها نشان می‌دهد با اجرایی شدن این برنامه، صادرات شرکت مس به ۱۰ میلیارد دلار و سود خالص به ۵ میلیارد دلار و قیمت جهانی مس نیز به بالای ۱۰ هزار دلار خواهد رسید.


شرکت ملی مس قصد دارد با برنامه ریزی‌های صورت گرفته رتبه جهانی ایران را در زمینه تولید کاتد از ۱۸ به جایگاه ۵ دنیا ارتقا دهد. عملیات اکتشاف تنها در ۷ درصد از مساحت ایران انجام شده و به طور قطع با افزایش اکتشافات ذخایر مس و در ادامه تولید مس نیز بیشتر می شود. سال گذشته در زمینه ذخایر مس کشف شده رتبه هفتم جهان کسب شد و با توجه به اقدامات مناسبی که در حوزه اکتشافات به همت تلاشگران صنعت مس صورت گرفت و با کشف ذخایر ۲ میلیارد تنی در سونگون و دیگر معادن، رتبه ۵ دنیا به دست آمد.


پنج پروژه محصولات جانبی، چهار پروژه ذوب پالایشگاه، هشت پروژه تغلیظ و احداث ۲ کارخانه اسید فسفریک در بندرعباس و چابهار از جمله طرح های توسعه ملی مس است.


در آینده نزدیک پروژه تغلیظ با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن در دره زار به بهره برداری می رسد و پروژه تغلیظ در آلو هم در شهرستان رابر و بافت نیز آماده بهره‌برداری است که با حضور مقامات و مسئولان و استانی این پروژه‌ها رسما افتتاح می‌شوند و هدیه ای برای سهامداران و مردم خواهد بود. این دو پروژه عظیم در کرمان با سرمایه گذاری بیش از ۲ هزار میلیارد تومان در دست اجرا هستند.


عبور از مرز ۳۰۰ هزار تن تولید کاتد و عبور از مرز ۱.۲ میلیون تن کنستانتره همچنین رکورد در تولید مولیبدن به همت جهادگران صنعت مس رقم خورده است.


همکاری‌های سازمان بورس و شرکت مس افزایش می‌یابد


سازمان بورس همواره منافع و مصالح سهامداران را دنبال می‌کند و حمایت بی شائبه‌‌ای را تاکنون از شرکت ملی صنایع مس ایران داشته است. برنامه های خوبی در زمینه همکاری با سازمان بورس در دست اقدام بوده و سال قبل با کمک سازمان بورس، شرکت تامین سرمایه کیمیا راه اندازی شده تا به کمک پروژه‌های توسعه‌ای بیاید.


راه اندازی شرکت سهامی عام نیز ظرف چند ماه آینده محقق و سهام آن عرضه می‌شود. با همدلی بین فملی و فضایی که برای شرکت مس در سازمان بورس ایجاد شده، سهامداران مس تحولات بزرگی در حوزه تامین مالی و پیشرفت پروژه‌های مس مشاهده خواهند کرد.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام



انتهای خبر

0
0