کوین ایران
1400/06/27
12:51
لیمیت اوردر (Limit Order) یا سفارش محدود در ارز دیجیتال چیست؟

لیمیت اوردر (Limit Order) یا سفارش محدود به معامله‌گران اجازه می‌دهد که با مشخص کردن حداکثر (حداقل) قیمتی که حاضر به خرید (فروش) یک دارایی هستند، محدوده‌ی قیمتی مطلوب خود را ...

لیمیت اوردر (Limit Order) یا سفارش محدود به معامله‌گران اجازه می‌دهد که با مشخص کردن حداکثر (حداقل) قیمتی که حاضر به خرید (فروش) یک دارایی هستند، محدوده‌ی قیمتی مطلوب خود را برای انجام معامله تعیین کنند.


همان‌طور که می‌دانید در سفارش بازار، معامله در قیمت فعلی بازار انجام می‌شود که بسته به بازار موردنظر می‌تواند تفاوت قابل‌توجهی با قیمت مورد انتظار معامله‌گر داشته باشد. سفارش محدود، مخصوص آن دسته از سرمایه‌گذاران است که نمی‌خواهند برای خرید یک دارایی مشخص در یک بازار، بیشتر از حد مشخصی بپردازند یا می‌خواهند یک دارایی را در قیمتی بالاتر از سطح مشخصی بفروشند و سفارش آن‌ها در قیمتی کمتر از آن انجام نشود.


لیمیت اوردر چیست؟

نوعی از سفارش در معاملات مالی است که برای خرید و فروش یک دارایی در یک قیمت مشخص و یا قیمتی بهتر از آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای سفارش محدود خرید، سفارش شما تنها در قیمت حد و با قیمتی کمتر از آن انجام خواهد شد و برای سفارش محدود فروش، در قیمت مشخص و یا قیمتی بالاتر از آن انجام خواهد شد. این قید در سفارش‌های محدود موجب می‌شود معامله‌گران کنترل بهتری را بر قیمت تحقق‌یافته‌ی دارایی‌های خود داشته باشند.


البته استفاده از سفارش محدود در بازارهای سریع ممکن است به ازدست‌رفتن فرصت سرمایه‌گذاری منجر شود. برای مثال تصور کنید برای خرید توکن اتر در قیمت ۱۹۹۰ دلار سفارش محدود خرید را قرار داده‌اید. حال شرایطی را درنظر بگیرید که قیمت اتر به ۱۹۹۵ دلار کاهش می‌یابد یا حتی برای لحظه‌ای به ۱۹۹۰ دلار هم می‌رسد؛ اما به‌یکباره به مسیر صعودی باز می‌گردد و سفارش خرید شما انجام نمی‌شود که احتمالا یک فرصت سرمایه‌گذاری عالی را از دست داده‌اید.


سفارش محدود چگونه کار می‌کند؟

زمانی که قیمت دفتر سفارش به قیمت سفارش محدود شما می‌رسد، سفارش شما به پلتفرم معاملات برای اجرا ارسال می‌شود. تاجایی‌که در محدوده قیمت مشخص، نقدینگی کافی برای انجام سفارش معامله وجود داشته باشد، سفارش در بهترین قیمت ممکن انجام می‌شود. البته با خارج‌شدن قیمت از آن محدوده، سفارش شما لغو می‌شود و به‌صورت کامل انجام نمی‌شود.


سفارش محدود، زمانی مناسب است که یک قیمت ازپیش تعیین‌شده برای خرید یا فروش یک دارایی درنظر دارید. برای مثال زمانی که معامله‌گران در شرایط بازار پرنوسان دست‌شان به سفارش بازار نمی‌رود، استفاده از سفارش محدود کارشان را آسان می‌کند.


به علاوه سفارش محدود زمانی کاربرد دارد که معامله‌گران، بازار را پیوسته رصد نمی‌کنند و قیمت خاصی را به‌عنوان قیمت مطلوب برای خرید یا فروش یک دارایی درنظر دارند. معامله‌گر درواقع قیمت حداکثر یا حداقل را که در آن‌ها حاضر به خرید یا فروش دارایی است، مشخص می‌کند و سفارش خود را قرار می‌دهد؛ حتی می‌تواند برای این سفارش‌ها تاریخ انقضا مشخص کند.


تفاوت مارکت اوردر و لیمیت اوردر

در مارکت اوردر یا همان سفارش بازار (market order) که مرسوم‌ترین نوع سفارش در بازارهای مالی است، برخلاف سفارش محدود، حدی برای قیمت مشخص نمی‌شود و سفارش شما در قیمت فعلی بازار انجام می‌شود. در سفارش محدود این قیمت معامله است که در اولویت قرار دارد اما در سفارش بازار، تکمیل سفارش و انجام سریع معامله، هدف اول است.


سفارش بازار در مواقعی مناسب نیست که نقدینگی دارایی موردنظر کم است، نوسانات بازار بالاست و یا باوجود شکاف قیمتی (bid-ask spread) احتمال می‌دهید که لغزش قیمتی زیاد باشد. به عبارت دیگر قیمت مورد انتظار شما برای معامله با قیمت تحقق‌یافته‌ی معامله تفاوت قابل‌توجهی خواهد داشت.


تفاوت استاپ اوردر و لیمیت اوردر

شما نمی‌توانید یک سفارش محدود فروش را در قیمتی کمتر از قیمت فعلی بازار مشخص کنید زیرا درواقع قیمت بهتری وجود دارد؛ همین‌طور بالعکس. اینجاست که مفهوم سفارش توقف و انواع مختلف آن وارد می‌شود.


در سفارش توقف یا همان استاپ اوردر (Stop Order)، معامله‌گر یک قیمت را مشخص می‌کند که درصورت تحقق آن، یک سفارش بازار یا سفارش محدود فعال می‌شود:


در حالت اول درصورت تحقق قیمت توقف، یک سفارش بازار فعال می‌شود که دارایی موردنظر را در قیمت جاری معامله خواهد کرد. این نوع از سفارش احتمال انجام‌نشدن یا انجام‌شدن فقط بخشی از معامله را از بین می‌برد؛ اما ممکن است قیمت تحقق‌یافته معامله با قیمت آخرین معامله دفترسفارش، تفاوت قابل توجهی داشته باشد. در حالت دوم که به سفارش توقف محدود (stop-limit) معروف است، درصورت تحقق قیمت توقف، یک سفارش محدود فعال می‌شود. در این نوع از سفارش این ریسک وجود دارد که بعد از تحقق قیمت توقف، قیمت از قیمت سفارش محدود شما عبور کرده و سفارش به‌صورت کامل انجام نشود. با استفاده از سفارش توقف، معامله‌گر می‌تواند شانس خود را برای انجام معامله در قیمت‌های ورود و خروج مورد انتظار، محدودکردن ضرر و یا به‌چنگ‌آوردن سود از حرکت‌های قیمتی، افزایش دهد. البته استفاده از سفارش توقف، این ریسک را به همراه دارد که شما را به‌راحتی از موقعیت سرمایه‌گذاری خارج کند.


در سفارش محدود، معامله‌گر قیمتی را مشخص می‌کند که به نوعی حداقل ارزش قابل‌قبول برای معامله است. در سفارش توقف، معامله‌گر قیمتی را مشخص می‌کند که درصورت رسیدن قیمت به آن، یک سفارش واقعی فعال شود. تفاوت دوم این است که سفارش محدود برای بازار قابل رویت است اما سفارش توقف تنها زمانی که فعال شود، قابل رویت خواهد بود.


تفاوت استاپ اوردر و لیمیت اوردر

از انواع سفارش چگونه استفاده کنیم؟

انواع مختلف سفارش به شما اجازه می‌دهند تا به‌صورت دقیق‌تری برای پلتفرم معاملات مشخص کنید که دوست دارید معامله شما چگونه انجام شود. زمانی که از لیمیت اوردر (limit order) یا استاپ اوردر (stop order) استفاده می‌کنید، به‌طور ضمنی نشان می‌دهید حاضر به معامله در قیمت فعلی بازار (سفارش بازار) نیستید.


در این قسمت سعی می‌کنیم با ارائه دو مثال مختلف به اهمیت استفاده از این ابزارها و ترکیب آن‌ها با یکدیگر بپردازیم.


در حالت اول فرض کنید سهام A را با قیمت ۷۵ دلار خریده‌اید. برای پوشش ریسک، یک سفارش توقف فروش را در قیمت ۷۰ دلار قرار می‌دهید. در این‌صورت اگر قیمت به سطحی کمتر از ۷۰ دلار برسد، سفارش بازار شما ارسال می‌شود و معامله انجام می‌شود. حال فرض کنید پس از اینکه سفارش توقف خود را گذاشتید، در پایان روز کاری، شرکت مربوط به دارایی A، گزارش فصلی خود را منتشر کند و با ناامیدی سرمایه‌گذاران، قیمت سهم با ۶۰ دلار باز شود؛ چه اتفاقی می‌افتد؟ دارایی شما در قیمت ۶۰ دلار، بسیار کمتر از قیمت توقف زیان مشخص‌شده، معامله شده است. تصور کنید ظرف مدت چندروز قیمت این دارایی به ۸۰ دلار برسد. اینجا بود که آرزو می‌کردید به‌جای سفارش توقف فروش یک سفارش توقف محدود در قیمت حد ۶۵ دلار قرار داده بودید.


در حالت دوم فرض کنید دارایی B را خریده‌اید و حالا به ناحیه مقاومت خود که از آن اطلاع دارید وارد شده است. فرض کنید خط مقاومت آن در ۱۷۹ دلار رسم شده است. شما احتمال می‌دهید که می‌تواند منطقه مقاومت را شکست دهد و از آن فراتر رود. ازهمین‌رو برای کسب سود یک سفارش توقف محدود خرید را با قیمت توقف ۱۸۰ و قیمت حد ۱۸۵ دلار مشخص می‌کنید. دراین‌صورت با رسیدن قیمت به ۱۸۰ دلار، سفارش محدود شما ارسال می‌شود و درصورت موجودبودن نقدینگی کافی، در قیمتی بهتر از ۱۸۵ دلار انجام می‌شود. می‌توانید در کنار این سفارش، یک سفارش توقف فروش نیز در قیمت مشخص تعیین کنید که درصورت بازگشت قیمت پس از برخورد به خط مقاومت، از ضرر احتمال جلوگیری کنید.


جمع‌بندی

به یاد داشته باشید که لیمیت اوردر زمانی انجام می‌شود که محدوده قیمتی مشخص تحقق یابد و همچنین نقدینگی کافی برای انجام معامله در آن محدوده قیمت وجود داشته باشد. به همین دلیل انجام سفارش محدود (چه سفارش محدود و چه سفارش توقف محدود) تضمین‌شده نیست. لازم است که در خاطر داشته باشید قیمت رمز ارزها به‌سرعت تغییر می‌کنند و ممکن است قیمت آن‌ها لحظه‌ای به محدوده مطلوب شما وارد شوند، اما به مدت کافی برای انجام سفارش‌تان آنجا نمانند!


این مقاله صرفا برای اهداف آموزشی ارائه شده است و نباید به‌عنوان مشاورهٔ تجاری و سرمایه‌گذاری از طرف کوین ایران و نویسندگانش قلمداد شود.


منابع: ۱ ، ۲ ، ۳


انتهای خبر

0
0