بورس پرس
1402/08/29
09:25
بورس به درستی گزینه آخر شد و پایین تر از رقبا ایستاد / فقط ۱.۳ درصد!

نتایج نظرسنجی نشان داد بی اعتمادی به بورس چنان گسترده و عمیق شده که گزینه آخر سرمایه گذاری بوده و فقط ۱.۳ درصد مردم حاضر به فعالیت در این بازار پر ریسک هستند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ایسپا) با نظر سنجی از ۱۲ هزار نفر از شهروندان دارای بیش از ۱۵ سال سن، گزینه های سرمایه گذاری از جمله زمین و مسکن، طلا و سکه، بورس، سپرده گذاری در بانک و ... را مورد بررسی قرار داد.


بر اساس این گزارش، طبق نظرسنجی و مانند سنوات گذشته ترجیح ۳۳.۳ درصد از مردم، سرمایه گذاری در زمین و مسکن بود. گزینه ایی که سابقه بسیار دیرینه ایی داشته و در ایران همواره بهترین محل سرمایه گذاری با سودهای چند صد درصدی است.


گزینه بعدی هم با ۲۰.۷ درصد ،خرید طلا و سکه بود. این بازار هم به دلیل جذابیت و امکان خرید با سرمایه های کمتر از ملک و مسکن، همواره یکی از مراکز اصلی جذب سرمایه ها بوده و است.


گزینه های بعدی هم شامل ۱۵.۵ درصد سرمایه گذاری در اشتغال‌زایی و کارآفرینی و ۱۵.۲ درصد سپرده گذاری بانکی است. همچنین سرمایه گذاری در دلار و خودرو هر کدام با ۲.۷ درصد دیگر گزینه های مردم برای سرمایه گذاری و حفظ ارزش پول و کسب سود بود.


نکته جالب هم مربوط به سهم ۱.۳ درصدی بورس در گزینه های سرمایه گذاری مردم است که بر خلاف دیگر کشورها در رتبه آخر وجود دارد و نشان از عدم اعتماد سراسری مردم به بازار سهام دارد.


چرا که هر چند بورس به شرط رعایت دو اصل مهم " سرمایه گذاری با سرمایه مازاد و نگاه بلندمدت" در کنار مواردی مانند استفاده از صندوق های سرمایه گذاری یا شرکت های سبدگردان و... سود جذابی به همراه داشته اما واقعیت این است که طی سال های اخیر و به خصوص بعد از ۱۹ مرداد ۹۹ و سقوط طولانی شاخص و قیمت سهام، مردم بسیار بسیار کمی به این بازار اعتماد دارند.


آن هم در شرایطی که اکثر مردم در سال های ۹۸ و ۹۹ با توصیه مسئولان دولت و شخص حسن روحانی وارد بازار سهامی شدند که نتیجه آن ذوب شدن تا ۷۰ درصدی سرمایه ها و فشارهای اقتصادی و جسمی و ... و در نهایت بی اعتمادی مطلق به بورس بود!



تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0