مبین تحلیل
1399/12/03
13:29
📌#فولاد 🔶هفته گذشته قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص 62 درصد در چین با بازگشت خریداران از تعطیلات از 166 دلار به نزدیکی 175 دلار رسید ولی تا پایان هفته...

📌#فولاد



🔶هفته گذشته قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد در چین با بازگشت خریداران از تعطیلات از ۱۶۶ دلار به نزدیکی ۱۷۵ دلار رسید ولی تا پایان هفته به ۱۷۲ دلار هر تن خشک سی اف آر بازگشت. هنوز پس از تعطیلات چین تقاضای فولاد آنطور که باید بالا نرفته از این رو نگرانی از مازاد عرضه بازارها را تحت تاثیر قرار داد.



🔶در بازار صادرات ایران، آخرین قیمت ثبت شده سنگ آهن مگنتیت خلوص ۶۱ درصد با ۱.۷ درصد رشد هفتگی به ۱۲۲ دلار هر تن فوب و سنگ آهن هماتیت صادراتی خلوص ۶۱ درصد ایران نیز با همین میزان بهبود به ۱۲۰.۹ دلار هر تن فوب رسید.



🔶بیلت صادراتی سی آی اس هفته گذشته از ۵۴۰ دلار به ۵۵۰ تا ۵۶۰ دلار هر تن فوب رسید جو بازار مثبت است و عرضه کننده ها به بهبود قیمت ها امیدوارند. تعطیلات چین به پایان رسید و عرضه کنندگان قراضه به رشد قیمت ها و افزایش فعالیت بازار آسیا چشم دوخته اند از این رو قیمت بیلت هم رو به بالا به نظر می رسد.



🔶در پایان هفته همه چشم ها به تحرکات سیاسی دوخته شده بود. در صورت رفع تحریم ها نرخ ارز کاهش خواهد یافت طبعا بازار به سمت رکود و افت قیمت کشیده خواهد شد.



🔶اما در صورت تداوم تحریم ها: با توجه به آنکه فاصله چندانی تا تعطیلات نوروز نیست بازار فرصت تغییر جدی ندارد مشروط بر آنکه قیمت شمش و سنگ آهن در خارج تغییر نکند.



🔶در هر حال اگر تحریم ها برطرف شود و قیمت شمش در خارج رو به بالا باشد تغییر جدی در بازار اتفاق نخواهد افتاد. همچنان بازار با رکود همراه است و قیمت ها به همین پایه می چرخد.


اگر تحریم برداشته شود بازار با شوک قیمت روبرو می شود ولی به آرامی بر می گردد.



🔶همه این مفروضات حداکثر تا پایان فروردین ماه است در شروع سال جدید با حذف ارز ۴۲۰۰۰ ریالی و افزایش دستمزد، کرایه حمل و برق و گاز روبرو می شویم در نتیجه قیمت تمام شده برای تولیدکننده بالا می رود طبعا سطح قیمت ها در سال آینده با امروز متفاوت خواهد بود.



🔶با توجه به تغییرات بودجه بدون در نظر گرفتن مسایل سیاسی اعم از رفع تحریم یا ادامه آن، قیمت ها برای سال آینده فضائی برای کاهش ندارد و پایه آنها پائین تر از امسال نخواهد بود.



◀️ایفنا


➖➖➖➖➖

انتهای خبر

0
0