دنیای بورس
1402/08/30
16:15
پیش‌بینی بورس فردا یکم آذر ۱۴۰۲ / ۸ ماه بدون بازدهی در بازار سهام

در جریان معاملات روز جاری شاخص کل بورس تهران بدون تغییراتی خاص نسبت به روزهای گذشته خود کار خود را به پایان برد تا بازدهی هشت ماه بورس اوراق بهادار تهران از ابتدیا سال تا کنون صفر باشد.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز جاری بدون تغییر خاص رویه منفی چند روز گذشته در پیش داشت تا بازدهی بورس تهران در پایان هشتمین ماه سال صفر باشد. البته نوسان اردیبهشت ماه و افت پس از آن را که کنار بگذاریم بازار رویه خوبی را برای سال ۱۴۰۲ تا این جا برای خود ثبت نکرده است.


ارزش معاملات نقد در بورس اوراق بهادار تهران در این روز روی عدد ۴ هزار و ۵۳۲ میلیارد تومان بوده است که نشانه خوبی برای بازار نیست. امروز قرار بوده است که لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ به مجلس برسد و اهالی بازار سرمایه در انتظار وضعیت تصمیم گیری دولت مردان برای بازار سرمایه و سال پیش روی هستند.


البته که خبر مالیات بر صندوق‌های درآمد ثابت و سپرده‌های بانکی نیز بازار را تحت تاثیر خود قرار داد و از طرفی صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی در خصوص نرخ ارز و میزان دارایی‌های ارزی باعث شد تا دلار در بازار آزاد کمی عقب نشینی کند و بازار دلار محور بورس تهران نیز بی تاثیر از این اتفاق نبود.


لایحه بودجه ۱۴۰۳ که قرار بود امروز با حضور رئیس‌جمهور تقدیم مجلس شود، با درخواست هیئت‌رئیسه و با توجه به بررسی نشدن بخش نهایی برنامه هفتم توسعه، به جلسه بعد از اتمام بررسی برنامه هفتم موکول گردید تا باز هم معامله گران دست به خرید یا فروش نبردند. گفته می‌شود که میزان فروش نفت، نرخ‌های تسعیر، بندهای مالیاتی و عوارض و تجدید ارزیابی دارایی‌ها از نکات مهمی هستند که بازار به آن توجه خواهد کرد و این موضوعی است که هر ساله اهالی بازار سرمایه را به چالش می‌کشد.


سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری صبح امروز خود این طور عنوان کرده است که بیش از ۱۳ میلیارد یورو برای واردات کالاهای اساسی مصارف ارزی در نظر گرفته شده است و محاسبات بودجه ۱۴۰۳ بر اساس صادرات روزانه ۱۳۵۰ هزار بشکه نفت خام و میعانات با قیمت ۶۵ یورو برای هر بشکه در نظر گرفته شده است همچنین افزایش حقوق کارکنان ۱۸درصد و بازنشستگان ۲۰درصد در نظر گرفته شده است.


بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس تهران

شاخص بورس تهران از ابتدای سال جاری تا کنون و پس از گذشت هشت ماه از سال بدون بازدهی به کار خود پایان داد. البته در صورتی که افت و خیزهای ابتدای سال را برای شاخص در نظر نگیریم رویه بازار کاملا منفی بوده است از سویی هم در آخرین نظر سنجی انجام شده در بین مردم که توسط ایسپا، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران از ۱۲ هزار نفر انجام شده است نشان می‌دهد که حدود ۱.۳ درصد از افراد تصمیم دارند در بازار بورس اوراق بهادار تهران سرمایه گذاری کنند و مسکن، طلا و کارآفرینی رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص داده است.


بازار در این چند روز تمام توجه خود را به سمت مجلس و بودجه بندی سال ۱۴۰۳ معطوف کرده است تا ببیند که دولتی‌ها برای بورسی‌ها چه برنامه‌ای دارند.


از منظر تکنیکالی هم شاخص همچنان در مفروضات قبلی خود ایستاده است و در مسیری کاملا رنج و با سقف مقاومتی و کف حمایتی مشخص نوسان می‌کند.





انتهای خبر

0
0