بورس۲۴
1401/07/24
14:22
شرکت مس با هدف کمک به تحقق شعار سال برگزار کرد؛ نشست هم‌اندیشی بهره‌برداری از قابلیت‌های مراکز نوآوری و شرکت‌های دانش‌بنیان

شرکت ملی صنایع مس ایران در راستای تحقق شعار امسال و تاکیدات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در زمینه دانش بنیان، اقدام به برگزاری نشست هم‌اندیشی با موضوع «بهره برداری از قابلیت‌های مراکز نوآوری و شرکت‌های دانش‌بنیان کرد.

شرکت مس با هدف کمک به تحقق شعار سال برگزار کرد؛ نشست هم‌اندیشی بهره‌برداری از قابلیت‌های مراکز نوآوری و شرکت‌های دانش‌بنیان

بورس۲۴ : شرکت ملی صنایع مس ایران در راستای تحقق شعار امسال و تاکیدات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در زمینه دانش بنیان، اقدام به برگزاری نشست هم‌اندیشی با موضوع «بهره برداری از قابلیت‌های مراکز نوآوری و شرکت‌های دانش‌بنیان کرد.


نخستین نشست هم اندیشی با موضوع راهبردهای بهره برداری از قابلیت های مراکز نوآوری و شرکت های دانش بنیان در شرکت ملی صنایع مس ایران روز سه شنبه ۱۹ مهرماه با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان مجتمع‌های تولیدی سرچشمه، شهربابک و سونگون در حوزه دانش بنیان برگزار شد.


در این جلسه مهدی شایسته با تاکید بر اهمیت موضوع توسعه همکاری با شرکت های دانش بنیان گفت: از قرن ۱۹ ادبیات اقتصاد دانایی محور در جهان شرکت گرفت از آن پس کشورهایی مانند ژاپن موضوع اقتصاد مبتنی بر فن آوری را به طور جد دنبال و پیاده کردند و اتفاقات شگرفی در اقتصاد آنان صورت گرفت.


وی در ادامه با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در زمینه ضرورت توجه به مقوله علم و دانش، افزود: کلید واژه هایی مانند نهضت نرم افزاری، تولید علم و اهتمام به اقتصاد دانش بنیان به عنوان یک گفتمان به مرور در ادبیات نخبگان علمی و دانشگاهی جای گرفت. در همین راستا تعیین شعار سال با محوریت تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین از سوی معظم له مطرح شده که بنا داریم برنامه عملیاتی برای تحقق این مهم را در شرکت ملی صنایع مس به عنوان یک شرکت پیشران در کشور جاری سازیم.


شایسته با بیان این که پیاده سازی شعار امسال در صنعت بزرگ مس کشور می تواند حائز اهمیت باشد، اظهار کرد: باید در راستای اجرایی شدن شعار امسال با تعریف مشترک، سیاست و راهبرد یکسانی را در شرکت اتخاذ نماییم.


وی با اشاره به بازدید صورت گرفته از مرکز نوآوری و شتابدهی شهید ستاری در مجتمع مس سرچشمه گفت: فعالان، مدیران و کارشناسان این حوزه زحمات زیادی در مرکز نوآوری سرچشمه کشیده و اقدامات خوبی را انجام داده اند؛ به اعتقاد من تجربیات بدست آمده می تواند به مجتمع های مس سونگون و شهربابک نیز منتقل شده و در کوتاه ترین زمان به نقطه مطلوب نزدیک شویم.


مشاور برنامه ریزی و توسعه کسب و کار با تاکید بر اشتراک فرصت های موجود گفت: باید از پتانسیل موجود در مجتمع ها استفاده کرد و زمینه را برای همکاری و بهره برداری از مراکز و شرکت های دانش بنیان محلی و شرکت های موفق فراهم ساخت.


وی گفت: به طور قطع اگر بخواهیم تولید کاتد را از حدود ۳۰۰ هزار تن فعلی به یک میلیون تن برسانیم راه میانبرتری جز استفاده از ظرفیت مجموعه های نوآور و دانش بنیان نداریم.


وی در ادامه با بیان این که تکمیل زنجیره ارزش در صنعت مس حائز اهمیت است، گفت: در این مقوله به طور قطع استفاده از روش های سنتی صحیح نمی باشد و باید با اتخاذ روش های نوین به زنجیره ارزش را کامل کرده و به محصولات پایین دستی که حاشیه سود به مراتب بیشتری برای شرکت و کشور دارد، دست یابیم.


مشاور برنامه ریزی و توسعه کسب و کار شرکت مس در ادامه صحبت های خود با مطرح کردن این پرسش که ارتباط با دانش بنیان های به محصول رسیده اولویت دارد یا استارتاپ ها؟ گفت: به اعتقاد من هر ۲ موضوع باید دنبال شود و باید در این زمینه از نخبگان منطقه ای و ظرفیت های آنها حمایت کرد.


شایسته در ادامه از مدیران و کارشناسان حاضر در جلسه خواست تا در نخستین گام اقدام با شناسایی شرکت های دانش بنیان کرده و پس از بررسی نیازهای موجود مدل مناسبی را به منظور حمایت و مشارکت همه مطرح نمایند.


مدیران و کارشناسان حاضر در جلسه نیز ضمن ارائه گزارشی از اقداماتی که طی چند سال گذشته درشرکت مس در راستای تولید دانش بنیان صورت گرفته است و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و نام گذاری سال ۱۴۰۱ با عنوان" تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین" همچنین حمایت های دکتر رستمی مدیرعامل شرکت ملی مس در زمینه افزایش تولید مس با بهره گیری از فن آوری های جدید و شرکت های ظرفیت شرکت های دانش بنیان به تشریح برنامه ها و تصمیمات اتخاذ شده در این شرکت پرداخته و در ادامه با تبیین دیدگاه ها، تجربیات حاصله را به اشتراک گذاشتند.


*شرکت ملی مس از سال های پیش در مسیر دانش بنیان گام هایی را برداشته است


همچنین در ادامه فرزین کریمی سرپرست معاونت بازرگانی شرکت ملی مس نیز با اشاره به این که لازم است نظام مند و منظم در این مسیر گام برداشت، گفت: اگر قرار است به طور حرفه ای در این زمینه اقداماتی را جامه عمل بپوشانیم باید نظام مند حرکت کنیم.


وی با اشاره به اهمیت موضوع دانش بنیان گفت: در خیلی موارد خروجی های برخی شرکت ها نشان می دهد که توانسته اند با بهره گیری از دانش و علم محصولات جدیدی را تولید کنند؛ این در حالی است که عنوان دانش بنیان نداشتند اما به نوعی در این مسیر حرکت کرده اند.


کریمی با تاکید بر اقداماتی که از سال ۱۳۹۲ شرکت مس به طور غیر مستقیم در مسیر دانش بنیان انجام داده است، افزود: زمانی که شرکت صنایع مس ایران اقدام به ساخت دامپ تراک و اتاق بار می کند به طور قطع در مسیر دانش بنیان حرکت کرده است.


وی یادآور شد: شرکت مس تا سال ۹۸ ، ۲ دستگاه دامپ تراک با وزن های ۱۳۶ تن و ۲۲۰ تن با همکاری شرکت کانی مس ساخته است در حالی که این شرکت در لیست دانش بنیانان قرار نداشته است.

انتهای خبر

0
0