بورس نیوز
1402/11/20
21:12
جمعه بازار بورس - شماره ۲۰ - ۲۰ بهمن ۱۴۰۲

این هفته خبر‌های خوب دیگری هم از مدیران محترم بازار شنیدیم؛ مثلا اینکه یکی از روسای اسبق شرکت بورس نوید داده بودند که بورس ما از کشور‌های همسایه سبقت گرفته! تازه تحلیلگران تخت‌طاووس هم همان روز جشن تولد بورس، از عقب‌نشینی بزرگ وال استریت ژورنال خبر دادند و با یک نگاه به چند تحلیل اخیر تحلیلگران بزرگ تخت‌طاووس، مطمئن شدیم در حال سبقت از نزدک و وال‌استریت و... هم هستیم. الحمدلله که ابزارسازی هم کرده‌ایم و چندین نوع اوراق فقط در همین سال جاری عرضه شده و کاملا توسعه یافته‌ایم؛ فقط نمی‌دانیم چرا مشتی حسود بی سواد در بورس‌مان، چشم بصیرت ندارند تا این همه کمال بورس ایران را ببینند.

به گزارش میرزاقلمدون بورس نیوز، این هفته هم با افت ۹۲۴۶ واحدی شاخص کل و افزایش ۶۰۰۰ واحدی شاخص کل هم‌وزن به پایان رسید تا یادمان نرود بورس‌مان قرار نیست تکان بخورد و رشد اندک شاخص کل هم‌وزن هم ثمره تلاش برخی سفته‌بازان معظم روی چند نماد کوچک بازار است.



آنچه گذشت


این هفته جشن و سرور داشتیم؛ آن هم از نوع بورسی! پنجاه و ششمین سالگرد تاسیس بورس ایران و روز سهامدار را در حالی جشن گرفتیم که رئیس بزرگ تخت‌طاووس وعده داد بورس عقب‌ماندگی از بازار‌های موازی را جبران می‌کند! ما که با شنیدن این خبر خیلی خوشحال شدیم؛ علی‌الخصوص که فرمودند صندوق‌های حمایتی و بازارگردان‌ها شوک‌های بازار را کنترل خواهند کرد و اسم همین بازارگردان‌ها و صندوق‌های حمایتی برای آرامش خاطرمان کافی است... شما هم مدیونید اگر باور نکنید یا سر سوزنی شک به دلتان راه دهید. اصلا کار ایرانی جماعت، دلخوشی به همین وعده‌هاست!



سبقت بورس ایران از همه جا و حسادت مشتی معاند

این هفته خبر‌های خوب دیگری هم از مدیران محترم بازار شنیدیم؛ مثلا اینکه یکی از روسای اسبق شرکت بورس نوید داده بودند که بورس ما از کشور‌های همسایه سبقت گرفته! تازه تحلیلگران تخت‌طاووس هم همان روز جشن تولد بورس، از عقب‌نشینی بزرگ وال استریت ژورنال خبر دادند و با یک نگاه به چند تحلیل اخیر تحلیلگران بزرگ تخت‌طاووس، مطمئن شدیم در حال سبقت از نزدک و وال‌استریت و... هم هستیم. الحمدلله که ابزارسازی هم کرده‌ایم و چندین نوع اوراق فقط در همین سال جاری عرضه شده و کاملا توسعه یافته‌ایم؛ فقط نمی‌دانیم چرا مشتی حسود بی سواد در بورس‌مان، چشم بصیرت ندارند تا این همه کمال بورس ایران را ببینند.



عناد تنگ نظران با بورس تا آنجا پیش رفته که بعضی‌شان خرده گرفته‌اند که "چرا سهمی که ۱۸۳۴ تومان ارزش‌گذاری شده، حرفه‌ای‌های بازار (همان صندوق‌های سرمایه‌گذاری که رئیس بزرگ تخت‌طاووس هم بار‌ها مهر تایید بر حرفه‌ای بودنشان زده‌اند) در عرضه اولیه ۱۲ درصد بالاتر از ارزش ذاتی خریده اند؟ مگر نه اینکه بازار پر از سهم‌هایی است که خیلی کمتر از ارزش ذاتی نیز خریدار ندارند؟ " مدیران حرفه‌ای بازار هم با یک دهن‌کجی به این حسودان، اعلام کردند جشن تولد بود و بالاخره جشن تولد، بدون کادو و شاباش که معنی ندارد! دوست داشتیم ولخرجی کنیم.


تازه ۵ شرکت هم برای عرضه اولیه، زنبیل گذاشته‌اند تا از همین همه توسعه‌یافتگی بهره ببرند و سهام‌شان را به مردم بی‌اندازند و بعد از واگذاری، تریبون به دست بگیرند و بورس را مسخره کنند (کاری که موسس تاکسی اینترنتی بورسی کرد)! تا کور شود هر آنکه نتواند دید...



مضحک‌ترین خبر هفته

و، اما مضحک‌ترین خبر هفته، مربوط تنش بین اهالی جاده مخصوص با شهرداری بود. دوستان در جاده مخصوص اعلام کردند که به شهرداری ۴۰ دستگاه اتوبوس داده‌اند و جای ۲۰۰ میلیارد تومان پول اتوبوس‌ها، زمین گرفته‌اند و بعد، شهرداری همان زمین را فروخته! بعد مدیرعامل اتوبوسرانی جواب داد که "اتوبوس‌هایی که تحویل گرفته‌اند آنقدر بی‌کیفیت بوده که برای خدمت رسانی به مردم مناسب نیست! " به عبارتی محترمانه، چون کیفیت اتوبوس‌ها را نپسندیده‌اند، پول هم نداده‌اند!


حالا خنده‌دار اینجاست که سال‌هاست مردم به کیفیت پائین محصولات جاده مخصوص انتقاد دارند و ناچارند برای گاری‌های تولیدی، چند برابر ارزش واقعی هزینه کنند؛ مسوولان هم جواب می‌دهند تحریم هستیم و همینی است که هست! حالا چطور شده که نوبت خرید خودشان که شده، دلسوز مردم شده‌اند و توقع دارند، چون کیفیت پایین بوده، پول ندهند، الله اعلم...



و، اما اختصاد کلان

اوضاع خبر‌های اقتصادی از خبر‌های بورسی وخیم‌تر است. هر چه بازار سرمایه میل به سکون دارد، نقدینگی جفتک می‌اندازد و تورم می‌تازد. پایه‌ی پولی هم به دلیل وضعیت بحرانی اضافه برداشت بانک‌ها، با سرعت در حال رشد است و پایه پولی بالا در سال‌های بعد منجر به رشد بیشتر نقدینگی و تورم می‌شود. ضمن اینکه رئیس شورای اطلاع‌رسانی پاستور هم درمورد مصوبات بودجه‌ای مجلس گفته بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان اضافه بار بر بودجه ایجاد شده که آثار تورمی آن، سال آینده گریبان جامعه را خواهد گرفت. وزیر باب همایون هم که برای مهار تورم، ایده‌ای جز انتشار اوراق با نرخ سود ۳۰ درصد ندارد و معلوم نیست این بهره‌ها از کدام جیب باید تامین شود! در این شرایط، به جای پول نفت نیز قرار است سویا وارد کنیم تا نشان دهیم ارز نیاز نداریم و روش انسان‌های اولیه در معاملات، یعنی تهاتر، از هر تئوری اقتصادی بیشتر جواب می‌دهد و.


البته باز هم تاکید می‌کنیم که خیال‌تان بابت بازار سرمایه تخت باشد که حتی در بلبشوی اقتصادی هم، مسوولان به فکر بورس هستند و رئیس بانک مرکزی هم خبر داده "برای بازار سرمایه، خبر‌های خوبی دارند که در آینده اعلام می‌شود. "



نگاهی به سایر خبر‌های هفته‌ای که گذشت


زغال‌سنگ گران می‌شود؟


شایعه شده ضرایب نرخ زغال‌سنگ و کنسانتره آن نسبت به شمش فولاد افزایش خواهد یافت. بد نیست بدانید زغال‌سنگ در حال حاضر با فرمولی معادل ۲۶.۵ درصد شمش فولاد خوزستان از تولیدکنندگان داخلی خریداری می‌شود که ظاهرا از قیمت‌های وارداتی خیلی ارزان‌تر است. در صورت تغییر فرمول، بزرگترین مصرف‌کننده داخلی یعنی فولادساز اصفهانی متاثر خواهد شد.




کاهش عوارض صادراتی محصولات خام و نیمه خام تصویب شد


کاهش عوارض صادراتی محصولات خام و نیمه خام در کمیسیون اقتصادی مجلس تصویب شد.




قیمت نفت به ۸۱ دلار در هر بشکه رسید


قیمت نفت در معاملات روز گذشته، پس از این که بنیامین نتانیاهو، پیشنهاد پایان جنگ در غزه را رد کرد و نیرو‌های این رژیم، شهر رفح را بمباران کردند، حدود ۳ درصد افزایش داشت. بهای معاملات نفت برنت با ۸ سنت معادل ۰.۱ درصد افزایش، به ۸۱ دلار و ۷۱ سنت در هر بشکه رسید.



صادرات نفت ایران در ۲۰۲۳ روزانه ۱.۴ میلیون بشکه بوده است


بلومبرگ نوشت، صادرات ایران به طور پیوسته افزایش یافته، زیرا تمرکز واشنگتن بر کاهش درآمد‌های انرژی روسیه معطوف شده است. طبق گزارش تانکر ترکرز، صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در سال گذشته به طور متوسط حدود ۱.۴ میلیون بشکه در روز بوده است.



انبوه‌سازی از نوع چینی


خبر‌ها حاکی از واگذاری زمین به چینی‌ها برای ساخت مسکن است. این در حالی‌است که غول‌های انبوه‌سازی در چین، به دلیل کاهش تقاضا، زمینگیر شده‌اند و انبوه‌سازان کشور ما هم با شنیدن این خبر، مثل قطره آبی در روغن افتاده، جلز و ولز می‌کنند. فقط امیدواریم سرنوشت پروژه‌های انبوه‌سازی چینی‌ها در ایران مثل آزادراه تهران_شمال نباشد...


برچسب ها : میرزا قلمدون جمعه بازار

انتهای خبر

0
0