بورس پرس
1399/07/16
08:59
مقایسه ارزانی بورس با بازارهای رقیب / انتقاد از بانک مرکزی در منع رشد صندوق‌ها

عضو هیات مدیره فرابورس و سه کارشناس با مقایسه سرمایه گذاری در بورس و بازار‌های رقیب و انتقاد از بانک مرکزی برای منع رشد صندوق‌ها، خواستار ترویج فرهنگ سرمایه گذاری غیر مستقیم شدند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، احمد پویانفر عضو هیات مدیره فرابورس در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: بازار سرمایه در مقایسه با سایر فرصت های سرمایه گذاری و بازار‌های رقیب واقعا ارزان است. باید فرهنگ سرمایه گذاری را ترویج دهیم تا سهامداران از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری اقدام به خرید سهام کنند.


وی با انتقاد از بانک مرکزی افزود: وقتی ابزار و زیرساخت‌های لازم موجود نیست، توصیه مردم به خرید مستقیم سهام بزرگ و نقد شونده، راه اشتباهی است. بازیگران بزرگ و اصلی بازار سرمایه در کل دنیا بانک‌ها هستند. بانک مرکزی مانع رشد صندوق‌های سرمایه گذاری است از برنامه ریزی و سیاست گذاری کلان غافل شده ایم و هیچ برنامه‌ای نداریم.


جواد عشقی نژاد کارشناس بازار سرمایه نیز گفت: بازار سرمایه بازده بالاتری نسبت به بازار‌های دیگر دارد. در خرید سهام باید به سوددهی آن توجه کرد و سهم‌هایی خرید که بازارگردان‌های فعال دارند. الان بعد از اصلاح اساسی بازار می‌توان سهم‌هایی پیدا کرد که قیمت آنها به کمتر از ارزش واقعی رسیده است.


وی افزود: در بازار فقط ۳۳ صندوق بازارگردانی داریم که این میزان کمتر از یک درصد است اما با دستورالعمل تازه همه بازار ملزم به بازارگردانی شده اند. تجربه تاریخی نشان داده سرمایه گذار صبور بازده بیشتری از سرمایه گذار عجول داشته است. میانگین ریزش سهم‌های بزرگ ۲۰ درصد بوده اما سهم‌هایی که مبتنی بر شایعات رشد کردند ریزش ۷۰ درصدی داشته اند.


بهروز خدارحمی دیگر کارشناس سرمایه هم با بیان اینکه مردم بصورت تجربی مفهوم ریسک بالا و بالاتر را متوجه شده اند، گفت: مخاطب این برنامه، سازمان برنامه و بودجه یا بانک مرکزی و سازمان بورس نیست بلکه میلیون‌ها مردمی هستند که وارد بورس شده اند و می‌خواهند بدانند فردا چه کار باید بکنند تا یک پله در بازار سرمایه جلوتر بروند.


وی افزود: باید شرایط و موقعیت ویژه را هم در نظر گرفت و بیش از اندازه آرمان گرایی نکرد. نمی‌شود در این شرایط برنامه بلند مدت ریخت. مردم در خرید سهام به سابقه سهم، حجم معاملات و روز‌های مثبت و منفی نگاه کنند بعد اقدام به خرید کنند البته همیشه توصیه کردیم مردم از سرمایه گذاری غیر مستقیم و از طریق صندوق ها و شرکت‌های سرمایه گذاری اقدام به خرید سهام کنند.


دلبری دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز با اشاره به اینکه چند سال است صندوق‌های سرمایه گذاری را محدود کرده ایم، گفت: با چند ساعت آموزش دوره آشنایی با بورس نمی‌توان حرفه‌ای شد بلکه باید از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری اقدام به خرید سهام کرد.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام



انتهای خبر

0
0