بورس نیوز
1402/12/07
11:36
نوسان قیمت طلا در انتظار نشانه‌های بیشتر از تورم

این فلز زرد در هفته‌های اخیر با هشدار یک رشته از مقامات فدرال رزرو مبنی بر اینکه این بانک عجله‌ای برای کاهش نرخ بهره ندارد، نتوانست جهش قیمتی عمده‌ای ایجاد کند.

به گزارش بورس‌نیوز به نقل از اینوستینگ؛ قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار آسیا کاهش یافت و در محدوده معاملات اخیر باقی ماند، زیرا نگرانی نسبت به افزایش نرخ‌های آمریکا با پیش بینی گزارش‌های اقتصادی کلیدی افزایش یافت.


نشانه‌های تورم چسبنده و انعطاف پذیری آمریکا در بازار کار این تصور را تقویت کرد و معامله گران اکنون به طور پیوسته احتمال کاهش نرخ‌ها در ماه‌های مه و ژوئن را قیمت گذاری می‌کنند.


با این حال، تقاضا برای طلا به محدود کردن زیان‌های این فلز زرد کمک کرد. نشانه‌های رکود اقتصادی در ژاپن و انگلیس، همراه با ادامه اختلالات ژئوپلیتیکی در خاورمیانه که به تقاضای پناه گاه امن دامن می‌زند.


هر اونس پالادیم با ۰.۲ درصد کاهش، به ۲۰۳۲ دلار رسید در حالیکه هر اونس طلا در ماه مارس با ۰.۴ درصد کاهش، تا ساعت (۵۲: ۴ به وقت گرینویچ) به ۲۰۴۱.۸۵ دلار رسید.


تورم PCE، داده‌های تولید ناخالص داخلی در کانون توجه


در حال حاضر تمرکز بر روی داده‌های شاخص قیمت PCE آمریکا - شاخص تورم مورد نظر بانک مرکزی - است که اواخر هفته جاری منتشر می‌شود. انتظار می‌رود این مطالعه پس از یک سری خوانش‌های چسبنده برای ماه‌های دسامبر و ژانویه، نشانه‌های بیشتری در مورد تورم آمریکا ارائه دهد.


(شاخص PCE (Personal Consumption Expenditures) یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین شاخص‌های اقتصادی که معیاری برای سنجش تورم کشور آمریکا است که در زبان فارسی به آن هزینه‌های مصارف شخصی گفته می‌شود که تغییرات قیمت کالا‌ها و خدمات خریداری شده توسط سازمان‌های غیردولتی و مصرف کنندگان را به استثنای هزینه‌ی انرژی و غذا در آمریکا را اندازه گیری میکند.)


چندین مقام بانک مرکزی نیز قرار است در اواخر هفته جاری صحبت کنند و انتظار می‌رود در بحبوحه نگرانی‌ها نسبت به تورم بالا، چشم انداز این بانک برای نرخ‌های بالاتر را تا حد زیادی تکرار کنند.


علاوه بر داده‌های PCE، گزارش دوم مربوط به تولید ناخالص داخلی سه ماهه چهارم نیز در هفته جاری منتشر می‌شود و انتظار می‌رود تا حدودی کاهش رشد اقتصادی آمریکا را نشان دهد. اما نه تا حدی که کاهش نرخ بهره اولیه را تضمین کند.


نرخ‌های بالاتر با توجه به اینکه هزینه فرصت سرمایه گذاری در این فلز زرد را افزایش می‌دهند، برای قیمت طلا مناسب نیستند.


سایر فلزات گرانبها نیز در این زمینه عقب نشینی کردند. هر اونس پلاتین با ۰.۷ درصد کاهش به ۹۰۱.۳۵ دلار رسید در حالیکه هر اونس نقره با ۰.۵ درصد کاهش به ۲۳.۰۷۸ دلار رسید.


مس عقب نشینی کرد



در میان فلزات صنعتی، قیمت مس روز دوشنبه اندکی کاهش یافت و در حالی که بازار‌ها در هفته جاری منتظر سیگنال‌های اقتصادی کلیدی چین بودند، از دستاورد‌های اخیر عقب نشینی کرد.


بهای معاملات مس در ماه مه با ۰.۲ درصد کاهش به ۳.۸۷۶۰ دلار در هر پوند رسید.


تمرکز این هفته عمدتا بر روی داده‌های شاخص مدیران خرید تولید (PMI از بزرگ‌ترین وارد کننده مس چین است که انتظار می‌رود نشانه‌های بیشتری در مورد بهبود اقتصادی بالقوه در این کشور ارائه دهد.


گزارش‌های رسانه‌های چینی نکات مثبتی را به همراه داشت. شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در سخنرانی اخیر خود بر اهمیت لجستیک و زنجیره تامین برای اقتصاد چین تاکید کرد و در عین حال دور جدیدی از نوسازی تجهیزات را در این کشور ترویج داد که می‌تواند به افزایش فعالیت صنعتی و کارخانه‌ای کمک کند.


پایان مطلب


برچسب ها : بین الملل طلا انس طلا

انتهای خبر

0
0