دنیای اقتصاد
1401/06/03
09:00
گام تکمیلی اوراق «گام» 📌 با تصمیم شورای پول و اعتبار، زمان نقدشوندگی اوراق «گام» کوتاه شد و به محض انتشار، این ابزار قابلیت تنزیل و معامله در بازا...

گام تکمیلی اوراق «گام»



📌 با تصمیم شورای پول و اعتبار، زمان نقدشوندگی اوراق «گام» کوتاه شد و به محض انتشار، این ابزار قابلیت تنزیل و معامله در بازار سرمایه را دارد. پیش از این برای تنزیل اوراق گام، باید یک‌ششم دوره زمانی از موعد انتشار طی می‌شد. این تسهیل‌گری، گامی رو به جلو محسوب می‌شود و به جذابیت بیشتر این ابزار تامین مالی بنگاه‌ها کمک می‌کند.



📌 اوراق گام، از ابزارهای پرداخت اعتباری است که عملکردی مشابه چک دارد. با این ابزار، تولیدکننده‌ای که قصد خرید مواد اولیه از فروشنده را دارد، به جای پرداخت پول نقد می‌تواند با تضمین بانک، اوراقی را از بانک دریافت کند و به فروشنده ارائه دهد. فروشنده نیز می‌تواند این اوراق را تا زمان سررسید نزد خود نگه دارد، یا در صورت نیاز به نقدینگی آن را در بازار سرمایه به فروش برساند و پس از تنزیل، پول خود را به شکل نقد دریافت کند.



📌 از نگاه رئیس کل بانک مرکزی، استفاده از اوراق گام می‌تواند فشار را از منابع بانکی، برای تامین نقدینگی بنگاه‌ها کاهش دهد و منبع جدیدی برای تامین سرمایه در گردش بنگاه‌ها باشد.



کانال رسمی روزنامه دنیای اقتصاد




yun.ir/mjnnc۵



انتهای خبر

0
0