نیما آزادی |‌ Nima Azadi
1399/12/23
09:46
✅ نهادهای قانون‌گذار صنعت مالی آمریکا کمیسیون بورس و اوراق بهادار(SEC): کمیسیون بورس و اوراق بهادار بر اساس قانون بورس اوراق بهادار سال ۱۹۳۴ ایجاد...

✅ نهادهای قانون‌گذار صنعت مالی آمریکا



کمیسیون بورس و اوراق بهادار(SEC): کمیسیون بورس و اوراق بهادار بر اساس قانون بورس اوراق بهادار سال ۱۹۳۴ ایجاد شده و فعالیت آن مستقل از دولت ایالات متحده است. این کمیسیون یکی از جامع‌ترین و قدرتمندترین سازمان‌ها در جهت اجرای قوانین اوراق بهادار دولت فدرال و همچنین مسوولیت قانون‌گذاری برای اکثریت صنعت اوراق بهادار را بر عهده دارد. حیطه نظارتی این کمیسیون شامل بورس‌های اوراق بهادار، بازارها و بورس‌های قرارداد اختیار معامله، بورس‌های الکترونیک و همچنین مشاوران سرمایه‌گذاری است.




نهاد قانون‌گذار صنعت مالی (FINRA): نهاد قانون‌گذار صنعت مالی (FINRA)، یک نهاد خود انتظام، غیر دولتی و غیرانتفاعی است که در سال ۲۰۰۷ از ادغام «انجمن ملی معامله‌گران اوراق بهادار» و واحدهای نظارتی «بورس اوراق بهادار نیویورک» تشکیل شد. این نهاد ا ز طرف کنگره مسوولیت حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران آمریکا و اطمینان از صحت و درستی عملیات صنعت کارگزار-معامله‌گری را به عهده دارد . وظیفه FINRA حمایت از سرمایه‌گذاران و بازار سرمایه از طریق تنظیم مقررات موثر و کارآمد برای کارگزار- معامله‌گران است. تنظیم و اجرای مقررات حاکم بر فعالیت‌های بیش از ۳ هزار و ۸۰۰کارگزار-معامله‌گر به همراه ۶۳۴ هزار کارگزار، نظارت بر شرکت‌ها در جهت رعایت قوانین، حمایت از شفافیت بازار و آموزش سرمایه‌گذاران از دیگر وظایف FINRA است. مقررات این نهاد نقش مهمی در سیستم مالی آمریکا و حمایت از سرمایه‌گذاران برعهده دارد. همچنین سیستم‌ها و فناوری‌هایی که در این نهاد استفاده می‌شود یکی از قابلیت‌های مفید و مهمی است که از طریق آن بازار اوراق بهادار و شرکت‌های کارگزاری به‌طور موثری بازرسی و نظارت می‌شوند.




نظارت ۴ سال یکبار هر شرکت



نهاد FINRA علاوه بر وظیفه نظارتی در مورد اعضای خود، وظیفه اعطای مجوز و ثبت شرکت‌های کارگزاری و همچنین اعطای مجوز معامله‌گری به پرسنل آنها را نیز برعهده دارد. هرساله هزاران بازرسی از شرکت‌های کارگزاری توسط FINRA انجام می‌شود و هر شرکتی حداقل هر چهار سال یکبار مورد بازرسی قرار می‌گیرد. این نهاد دارای یک دفتر تخصصی برای بررسی اتهامات درخصوص تقلب‌های جدی و زیان‌های شدید به سرمایه‌گذاران است. این نهاد در جهت حفاظت از حقوق سرمایه‌گذاران و حفظ انسجام بازار، قوانین مختلفی درخصوص معاملات، گزارش‌گیری و سایر قوانین را تنظیم و بر اجرای آن نظارت می‌کند. همچنین این نهاد با استفاده از دسترسی مستمر به داده‌های اطلاعاتی، بر فعالیت‌های معاملاتی شرکت‌های عضو نظارت خودکار و مستمری دارد. این نظارت از طریق ردیابی سفارش‌ها از لحظه‌ای که توسط یک مشتری در سیستم ثبت می‌شود تا لحظه‌ای که اجرا می‌شوند، صورت می‌گیرد. هشدارها و اعلان‌هایی که از طریق این نظارت ایجاد می‌شوند، مورد تجزیه و تحلیل بیشتری قرار گرفته و این هشدارها سپس در صورت لزوم مبنایی برای بازرسی یا احکام قانونی قرار می‌گیرند.



پیش‌دستی یا معاملات تصادفی



متخصصان FINRA به‌صورت روزانه در جست‌وجوی نشانه‌هایی از دستکاری بازار همانند پیش‌دستی هستند. برای نمونه، زمانی که یک شرکت کارگزاری برای یکی از سهامداران بزرگ بازار اقدام به جمع‌آوری سهام می‌کند، این امر باعث رشد قیمت و نوسان مثبت در سهم می‌شود.حال اگر کسی بر اساس این نوسان مثبت اقدام به خرید و فروش کند (یا در اصطلاح نوسان‌گیری کند) باید بررسی شود که آیا مشتری مورد نظر با استفاده از این اطلاعات اقدام به معامله کرده است (که در اصطلاح به آن پیش‌دستی می‌گویند) یا اینکه این معاملات به‌صورت تصادفی همزمان با معامله سهامدار عمده انجام شده است.



شناسایی معاملات ساختگی



شناسایی معاملات ساختگی یا از پیش تعیین شده از دیگر وظایف FINRA است؛ در این نوع از معاملات فروش و سپس خرید دوباره همان سهام یا بخش قابل ملاحظه‌ای از همان سهم (به‌طوری که منجر به تغییر مالکیت شرکت نشود) اتفاق می‌افتد که به منظور افزایش قیمت سهام صورت می‌گیرد. در این استراتژی دو طرف خریدار و فروشنده یک نفر است، ضمن اینکه نهاد مزبور معاملات لایه‌بندی را کشف می‌کند. در این نوع معاملات یک بازیگر بازار سفارش‌هایی را ارسال می‌کند که هدف نهایی او انجام معاملات نیست بلکه به منظور ایجاد تاثیر قوی بر حجم خرید و فروش و همچنین حرکت غلط بازار و در نهایت کسب سود می‌شود. همچنین FINRA علائمی را پیگیری می‌کند که سفارش‌های مشتریان به درستی اجرا نمی‌شود. این سفارش‌ها یا در قیمت‌های پایین اجرا می‌شوند، یا به‌صورت کامل و در زمان مناسب اجرا نمی‌شوند یا اینکه خود کارگزار سفارش سهم مورد نظر برای خود را زودتر از سفارش مشتری اجرا کرده است. ضمن اینکه نظارت بر نقض سایر قوانین منتشر شده توسط خود نهاد FINRA و SEC که برای جلوگیری از دستکاری بازار توسط افراد طراحی شده‌اند نیز از دیگر اقدامات این نهاد است.

انتهای خبر

0
0