بورس پرس
1400/07/23
15:24
جزئیاتی از فساد ۴۵۰ میلیون دلاری دولت روحانی در واردات و تولید نهاده های دامی

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به فساد۴۵۰ میلیون دلاری دولت روحانی در واردات و تولید نهاده های دامی از تهاتر کالا با برزیل خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، محمد جواد عسکری درباره فساد چند صد میلیون دلاری دولت روحانی در واردات نهاده های دامی به تسنیم گفت : سال ۹۸ مبلغ ۴۵۰ میلیون دلار ارز و سال گذشته هم بیش از این مبلغ برای واردات نهاده های دامی خارج شد اما محصولی وارد نشد. برخی اقوام نزدیک وزرای دولت روحانی در این فساد نقش داشتند.


وی افزود: بانک مرکزی و دستگاه‌های نظارتی نیز با توجه به مسئولیتی که دارند باید در این زمینه پاسخگو باشند.


این نماینده مجلس ادامه داد: در صورتی که اراده‌ای برای تولید نهاده‌های دامی وجود داشته باشد ، می‌توان این محصولات را در داخل تولید کرد اما با وجود هزینه کرد به طور کامل به بهره‌وری نرسیده است.


عسکری گفت: علاوه بر تخصیص ۵۵۰ هزار هکتار زمین در خوزستان و ایلام که تنها ۳۰۰ هزار هکتار بعد از یک دهه آماده شده ، سال ۹۲ مبلغ ۸۵۰ میلیون دلار اختصاص یافت که ۴۶ هزار هکتار در اراضی سیستان احیا ، اصلاح و بازسازی و تا سال ۹۴ تحویل شود اما به دلیل وجود فساد و رانت این مهم محقق نشد که در صورت عملیاتی شدن ۹ میلیون تن نهاده قابل برداشت بود.


وی افزود: به‌غیر از این سه استان در استان‌های فارس، خراسان‌های رضوی، شمالی و جنوبی ، کرمانشاه و ... ظرفیت‌های زیادی برای تولید نهاده‌ها وجود دارد که توجهی به آنها نشد.


تهاتر کالا به کالا با برزیل


رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد : در دیدار اخیر با سفیر برزیل در تهران ، کشت فرا سرزمینی نهاده‌ها در برزیل و خرید آن با ریال در ایران مطرح شده که از این طریق ، محصولات را در ایران تحویل دهند و به‌ازای آن ریال دریافت کنند. وضعیت تراز تجاری مناسب است و باید فضای تعادلی ایجاد شود تا به جای این حجم واردات نهاده‌ها ، پسته، کشمش یا کود اوره و محصولات پتروشیمی صادر شود.


عسکری اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی دولت قبل در حوزه واردات نهاده‌های دامی به عده ای رانت خوار که با بدنه دولت ارتباط داشتند ، اکتفا کرد تا مشکل تامین نهاده‌ها و گرانی بی رویه مرغ ، تخم مرغ و لبنیات ایجاد شد. در حالی که در کوتاه مدت باید تامین و ذخیره‌سازی نهاده‌ها صورت گیرد و در دراز مدت به سمت ظرفیت‌های داخلی تولید در این حوزه رفت.


وی افزود: یکی از وزرای دولت روحانی ، قبل از رفتن به موازات شرکت پشتیبانی امور دام ، شرکت‌های وارد کننده نهاده‌های دامی را راه اندازی کرد و چون امکان به‌دست آوردن پول راحت وجود داشت ، ارتباط خویشاوندی ایجاد کرد و پسرخاله و پسرعموها را آورد که مصداق فساد است.


عسکری گفت: متخلفین این حوزه به مردم معرفی می‌شوند. پیگیری‌های جدی درباره فساد در واردات نهاده‌های دامی صورت گرفته و به دستگاه قضا اعلام شده است.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0