سنا
1402/09/15
12:20
توسعه بازار سرمایه با گواهی صرفه جویی انرژی

یک کارشناس حوزه انرژی بیان کرد: گواهی صرفه جویی انرژی به توسعه بازار سرمایه کمک قابل توجهی می‌کند.

سید حمید حسینی، کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، با بیان این که موضوع بهینه‌سازی مصرف سوخت از سال‌های گذشته مطرح شده، گفت: موضوع بهینه‌سازی مصرف سوخت بارها در برنامه ۵ ساله توسعه‌های قبلی و پیش رو و بودجه سالانه در اولویت کارها و برنامه‌ها قرار گرفته به طوری‌که در صورت صرفه جویی، شرکت نفت مکلف است به میزان صرفه جویی صورت گرفته فرآورده‌های نفتی در اختیار آن سازمان، بنگاه و یا شرکت مورد نظر قرار دهد.


تضمین گواهی‌های صرفه‌جویی انرژی


وی با اشاره به تضمین گواهی‌های صرفه جویی انرژی به عنوان یک ابزار معاملاتی جدید در بورس، عنوان کرد: گواهی صرفه‌جویی انرژی به منظور توجیه‌پذیر کردن صرفه‌جویی از نظر اقتصادی و حمایت از پروژه‌های صرفه‌جویی استفاده می‌شود. در این روش سرمایه‌گذار در پروژه‌های بهینه‌سازی انرژی سرمایه‌گذاری می‌کند و انرژی صرفه‌جویی‌شده به‌سبب اجرای پروژه‌ها در قالب گواهی صرفه‌جویی در اختیار او قرار می‌گیرد و سرمایه‌گذار می‌تواند این گواهی‌ها را در بازار بورس انرژی عرضه کند.


ابزار جدیدی در بازار سرمایه


به گفته حسینی؛ در همین راستا، وزارت نیرو به متقاضیان بحث‌های صرفه جویی انرژی اعلام آمادگی کرده از این محل، اوراق گواهی صرفه جویی در اختیار آنها قرار دهد که به طور قطع، این موضوع به صرفه جویی و کارآفرینی کمک بسیار خواهد کرد و ابزار جدیدی در بازار سرمایه برای خرید و فروش باشد.


مکانیزم‌های تشویقی


وی در ادامه با بیان اینکه گواهی صرفه جویی انرژی به توسعه بازار سرمایه کمک خواهد کرد، اظهار داشت: یکی از اهداف اصلی برای انجام معاملات این گواهی در بورس انرژی می‌تواند استفاده از مکانیزم‌های تشویقی برای استانداردسازی مصرف انرژی صنایع باشد.


جذب منابع برای بخش انرژی


عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: گواهی صرفه جویی انرژی ابزار کارآمدی است و در شرایط بهره‌وری پایین و شدت مصرف انرژی بالا می‌تواند به جذب منابع برای بخش انرژی کمک کند.


پروین خدادادی

انتهای خبر

0
0