بورس نیوز
1402/11/24
11:22
بیش از هزار طرح گردشگری در دست اجرا داریم/ "منطقه آزاد انزلی میزبان همه ایرانیان"

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد انزلی گفت: تقریبا بیش از هزار میلیارد تومان طرح گردشگری و تجاری در منطقه آزاد در دست اجرا داریم. همچنین چند طرح و پروژه بزرگ در آستانه احداث است. منطقه آزاد انزلی با شعار "منطقه آزاد انزلی میزبان همه ایرانیان" میزبان گردشگران خواهد بود.

علی مطهری، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد انزلی در گفتگو با بورس نیوز ، اظهار کرد: سازمان منطقه آزاد انزلی به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری در کشور در نمایشگاه بین المللی گردشگری با تمام ظرفیت خود حاضر شد. براساس گزارش منطقه آزاد انزلی، این منطقه از ابتدای سال جاری تاکنون از ۱۱ میلیون گردشگر میزبانی انجام داد که آمار چشمگیری به شمار می‌شود و می‌طلبد که در این حوزه و حوزه سرمایه گذاری اقدامات خاصی صورت گیرد.


وی ادامه داد: با یک صد بسته سرمایه گذاری در نمایشگاه حضور یافتیم. یک سوم بسته‌ها به صورت تخصصی در حوزه گردشگری است. سایر بسته‌های ما نیز با حوزه گردشگری مرتبط است. امروزه گردشگری در دنیا اقتصاد برجسته و اشتغال آفرین است. ما در منطقه آزاد انزلی به صورت ویژه روی این حوزه فعالیت می‌کنیم. یک طرح تحول در حوزه گردشگری تدارک دیدیم که در حال بازآفرینی است تا در سال آینده تحول ویژه در حوزه زیرساخت‌های گردشگری و ورود سرمایه گذاران داشته باشیم.


معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد انزلی ادامه داد: تقریبا بیش از هزار میلیارد تومان طرح گردشگری و تجاری در منطقه آزاد در دست اجرا داریم. همچنین چند طرح و پروژه بزرگ در آستانه احداث است. منطقه آزاد انزلی با شعار "منطقه آزاد انزلی میزبان همه ایرانیان" میزبان گردشگران خواهد بود.


وی خاطرنشان کرد: ما در چند نمایشگاه بین المللی در سال جاری حضور یافتیم. سلیمانیه عراق، ارمنستان، چین و روسیه حاضر شدیم و برای همه کشور‌های حوزه خلیج فارس و حوزه خزر برنامه ریزی داریم. متفاوت‌تر از همه اینکه روی حوزه گردشگری سلامت نیز تمرکز می‌کنیم. چون هم استان گیلان و هم منطقه آزاد انزلی از نظر علم پزشکی، منطقه ویژه‌ای به شمار می‌رود. البته یک سرمایه گذار در حوزه گردشگری سلامت داریم. اما منطقه آزاد انزلی نیازمند سرمایه گذاران بیشتری در این حوزه است.


مطهری بیان کرد: صنعت گردشگری در ۱۰ سال آینده جزو ۱۰ صنعت برتر دنیا محسوب خواهد شد. براساس آمار بیش از ۵ درصد اقتصاد کشور در حوزه اشتغال در صنعت گردشگری است. نمایشگاه بین المللی گردشگری فرصت خوبی است که بتوانیم هم ظرفیت‌های خود را به عموم معرفی کنیم و هم بتوانیم نسبت به جذب گردشگران و سرمایه گذاران اقدام کنیم.


معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد انزلی گفت: تفاهمنامه‌ای با بانک قرض الحسنه مهر ایران منعقد کردیم و "سفرکارت" را تدارک دیدیم. "سفر کارت" امکانات خوبی برای ورود ارزان گردشگران دیده شده است.


وی درخصوص سرمایه گذاری خارجی عنوان کرد: صنعت گردشگری طبق قانون در حوزه مناطق آزاد و سرزمین اصلی دارای معافیت‌های ویژه گمرکی، عدم نیاز گردشگران خارجی به روادید و معافیت‌های مالی است. این سه مشوق برای ورود سرمایه گذاران خارجی و گردشگران می‌تواند جذاب باشد. همچنین در نظر داریم که مسیر دریایی را راه اندازی کنیم. نزدیکی ما به فرودگاه بین المللی سردار جنگل می‌تواند یکی از نقاط خوب برای سرمایه گذاران خارجی باشد. ما در حوزه سرمایه گذاران خارجی روی گردشگری اسلامی_ زیارتی تمرکز کردیم. بر این موضوع به کشور عراق رفتیم. در عراق ۲۰ تفاهمنامه همکاری منعقد شد. اما حضور گردشگران مستلزم زیرساخت‌هایی است.


مطهری با اشاره به مسئولیت‌های اجتماعی بیان کرد: در منطقه آزاد انزلی معاون فرهنگی و گردشگری یک معاونت واحد است. فعالان هنرمندی که در این نمایشگاه حاضر شدند جزو نخبگان و خبرگان ما در حوزه صنایع دستی و گردشگری هستند. گیلان مهد هنر و مهد فرهنگ است. ما در صنایع دستی فعالیت‌های ویژه‌ای انجام می‌دهیم. ما دو نمایشگاه تخصصی در منطقه داریم. یک پردیس نمایشگاهی ویژه نیز داریم که ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دازد. همچنین، یک نمایشگاه داریم که حدود ۸۰ فعال صنایع دستی در راستای سیاست‌های مسئولیت اجتماعی بدون دریافت هیچ گونه وجه فعال هستند و حضور می‌یابند و محصولات خود را عرضه می‌کنند.


وی گفت: حمایت‌های ویژه‌ای از فعالان داریم. صندوق کارآفرینی امید داشتیم. پرداخت بیش از صد مدل وام از این صندوق انجام شده است. با توجه به اینکه گیلان منطقه خلاق خوراک است، نمایشگاه ویژه‌ای در زمینه خوراک در اردیبهشت سال آینده برگزار می‌شود. در نمایشگاه صنایع دستی که اکنون در منطقه آزاد انزلی دایر است، بیش از ۸۰ هنرمند در حوزه‌های مختلف حصیربافی، هنر‌های تجسمی و... فعالیت می‌کنند.


معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد انزلی توضیح داد: ما در همه حوزه‌های گردشگری به ویژه با ابلاغیه مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد دریامحور، فعال هستیم. یکی از محور‌های ویژه برنامه سند تحول گردشگری منطقه آزاد انزلی که در سال آینده به تصویب می‌رسد، دریامحور است. تفریحات دریایی، هتل و مجتمع‌های مسکونی و رستورانی اهم بسته‌های گردشگری ماست. همچنین، در گردشگری سلامت نیز که به عنوان یک گردشگری خاص در دنیا مطرح است، ما می‌توانیم در این حوزه نیز به سرمایه گذاران خدمت کنیم.


مطهری در پایان گفت: یکی از اهداف ما از حضور در نمایشگاه دعوت از مردم به منطقه آزاد انزلی و نیز سرمایه گذاران است تا از ظرفیت‌های منطقه آزاد بهره‌مند شود. تالاب بین المللی انزلی، سواحل خزر، قرار گرفتن در مجاورت جنگل‌های میلیونی ایرکانی که این منطقه را از سایر مناطق دیگر کشور متمایز کرده، از مناطق دیدنی و جذاب منطقه آزاد انزلی محسوب می‌شود.


انتهای خبر

0
0