بااقتصاد
1400/09/06
09:19
سویه جدید کرونا قیمت فلزات اساسی را به زیر کشید

شیوع گونه جدید ویروس کرونا در برخی از کشورهای آفریقایی باعث نگرانی و هراس بازارهای مالی شده به طوری که فلزات اساسی سراسر قرمز شدند و در معاملات روز جمعه چند درصد از ارزش خود را از دست دادند.

به گزارش بخش بین‌الملل پایگاه خبری بااقتصاد، قیمت مس و سایر فلزات اساسی روز جمعه به دلیل شیوع سویه جدید کرونای آفریقایی که گفته می‌شود در برابر واکسن کرونا نیز مقاوم است افت کرد.


قیمت هر تن مس در بورس فلزات لندن در معاملات روز جمعه با افت ۲.۹ درصدی به ۹۴۷۴ دلار رسید و قیمت هر تن مس آتی تحویل ماه مارس نیز با کاهش ۳.۹ درصدی در بورس کامکس نیویورک به ۹۴۱۶ دلار رسید.


همچنین قیمت هر تن آلومینیوم با کاهش ۴.۲ درصدی به ۲۶۰۱ دلار رسید و روی نیز با افت بیش از ۳ درصدی اکنون در نقطه ۳۱۹۷ قرار دارد. سرب اندکی کمتراز نیم درصد کاهش یافت و به ۲۲۶۱ دلار در هر تن رسید و نیکل نیز با کاهش ۳.۷ درصدی در نقطه ۱۸۸۹۵ دلار قرار گرفت.


از طرف دیگر قیمت سهام شرکت‌های معدنی نیز این کاهش شدید در قیمت فلزات اساسی را منعکس کردند. شرکت BHP ۳.۱ درصد، گلنکور ۶.۵ درصد، فریپورت – مک‌موران ۵.۴ درصد و «سوثورن کاپر» نیز ۳.۶ درصد ارزش بازار خود را از دست دادند. همچنین شرکت «فرست کوانتوم» با افت ۹.۴ درصدی بیشترین میزان افت قیمتی در میان سایر شرکت‌های بزرگ تولیدکننده مواد معدنی تولید فلزات اساسی از دست داد.


«آملی فو» تحلیل‌گر کامودیتی بانک‌بین‌المللی چین در یادداشتی عنوان کرد که عرضه مس به دلیل کاهش شدید انبارهای بورس فلزات لندن هنوز هم بسیار پایین است و کمبود عرضه این فلز در سراسر جهان هنوز پوشش داده نشده است به همین دلیل با رشد اقتصادی قیمت مس همچنان در مسیر صعودی گام بر خواهد داشت.


موسسه بین‌المللی مطالعات مس نیز در گزارشی عنوان کرد که در هشت ماهه اول امسال مس با کمبود عرضه به میزان ۱۰۷ هزار تن مواجه بوده و این در حالیست که سال گذشته کمبود عرضه مس حدود ۹۷ هزار تن بود.


روند نزولی قیمت فلزات اساسی پس از آن آغاز شد که سازمان بهداشت جهانی روز پنجشنبه نسبت به سویه جدید کرونا در آفریقای جنوبی هشدار داد. این گونه جدید دارای جهش‌های بیشتر در سطح پروتئین‌های اسپایک است که ویروس را به سلول متصل می‌کند. همچنین جهش‌های این سویه جدید بسیار بیشتر و سریع‌تر از گونه دلتاست. دانشمندان به دلیل این جهش‌های زیاد از مقاومت این ویروس در برابر واکسن کرونا نگران هستند.


تنها در عرض چند ساعت پس از اعلام سازمان بهداشت جهانی، کشورهای بریتانیا و سنگاپور محدودیت‌های پرواز برای کشور آفریقای جنوبی و همسایگان آن وضع کردند. فرانسه و ایتالیا نیز بعد از انگلستان محدودیت‌های رفت و آمد را وضع کردند و مقامات رسمی کشورهای نیوزیلند و استرالیا نیز اعلام کردند که روند شیوع این گونه جدید را به دقت رصد می‌کنند.


انتهای خبر



انتهای خبر

0
0