بورس پرس
1401/01/23
09:55
دردسر تازه بورس با اعلام عوارض صادرات فولاد، پتروشیمی، سیمان، فلزات اساسی

وزارت صنعت با اعلام وضع عوارض صادراتی بر محصولات فولاد، فلزات اساسی، پتروشیمی، سیمان و غیره ، دردسر تازه ایی را برای بورس ایجاد کرد !

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، رضا محتشمی پور معاونت معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت طی نامه‌ای به دفتر مقررات صادرات و واردات این وزارتخانه، جزئیات وضع عوارض صادراتی بر محصولات زنجیره فولاد، فلزات اساسی، پتروشیمی، سیمان و غیره را اعلام کرد تا بار دیگر بورس با دردسر تازه ایی مواجه شود. به طوریکه اولین واکنش بازار به این تصمیم ، ریزش امروز بیش از ۲۰ هزار واحدی شاخص بود !


براین اساس، پیرو مذاکرات حضوری با مدیران گمرک و با عنایت به ابلاغ ستاد تنظیم بازار در مورد امتنان از بند ۸ این مصوبه به شرح زیر به گمرک ابلاغ شود.


بند ۸ مصوبه ۲۴ اسفند جلسه ستاد تنظیم بازار به شرح زیر اصلاح می‌شود به منظور اطمینان از تامین مواد اولیه صنایع با قیمت های رقابتی، مقرر شد:


۱-۸- عوارض صادراتی پلکانی زیر بر اساس تغییرات قیمت های صادراتی ایران نسبت به قیمت معمای محاسبه و از ابتدای سال ۱۴۰۱ اعمال شود. قیمت مبنا تا ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ برابر با آخرین قیمت صادراتی فوق ایران منتهی به هفته اول دی ماه ۱۴۰۰ بوده و پس از ابتدای خرداد ۱۴۰۱ توسط ستاد تنظیم بازار تعیین و برای دوره مشخص ابلاغ می‌شود.



۲-۸- نرخ ارز بر اساس میانگین موزون نیما حواله بانک مرکزی محاسبه می شود.


۳-۸- محصولات مد نظر به منظور اعمال عوارض پلکانی شامل محصولات زنجیره ارزش فولاد از سنگ آهن تا شمش فولاد و محصولات پایین دست، محصولات زنجیره ای فلزات اساسی مس، آلومینیوم روی از کنسانتره تا فلز و محصولات پایین دست، محصولات زنجیره پتروشیمی و شیمیایی، شیشه ،کلینکر و سیمان و انواع فروآلیاژ


میزان عوارض صادراتی روی کالاهای فوق فعلا بصورت ماهانه توسط دفاتر جهت اعمال به گمرک اعلام می شود.


بنابراین گزارش، این نامه در حالی ابلاغ شده که مهر برجسته ندارد و از بند ۸ آغاز شده است و تاکنون هم واکنشی از سوی وزارت صنعت و گمرگ و... دیده نشده است.


طبق دستورالعمل جدید وزارت صنعت، عوارض سنگینی از ابتدای سال ۱۴۰۱ به صادرات فولاد تحمیل می‌شود. با توجه به قیمت شمش فولادی صادراتی ایران در حال حاضر، عوارض صادرات شمش، ۱۷ درصد کل قیمت این محصول خواهد بود که این میزان بیش از حاشیه سود بسیاری از شرکت های فولادسازی است!


عوارض اعمال‌شده بر صادرات شمش فولادی معادل بیش از ۱۲۲ دلار در هر تن است در حالی که آخرین قیمت شمش در بورس کالا، ۱۰۰ دلار در هر تن پایین‌تر از نرخ‌های صادراتی بوده و با این عوارض میزان زیان تحمیل شده به شرکت‌های فولادی و سهامداران آنها به بیش از ۲۲۰ دلار در هر تن خواهد رسید!


عوارض جدید علاوه بر تحمیل زیان به شرکت‌های فولادی از طریق کاهش درآمدهای ارزی و افزایش نرخ ارز به کلیت اقتصاد آسیب وارد خواهد کرد. تولید فولاد دو برابر نیاز داخلی است و به هیچ وجه مشخص نیست بر کدام مبنای کارشناسی، چنین عوارض سنگینی بر صادرات فولاد وضع شده است.مشخص نیست در صورت وقوع تبعات بسیار مخرب در پی تحمیل عوارض سنگین به شرکت‌های فولادی، چه شخص یا نهادی پاسخگوی ضرر و زیانی خواهد بود که به صنعت فولاد ایران به‌عنوان دهمین صنعت بزرگ فولاد در دنیا، وارد خواهد شد.


عوارض جدید، علاوه بر تحمیل زیان به شرکت‌های فولادی، از طریق کاهش درآمدهای ارزی و افزایش نرخ ارز به کلیت اقتصاد کشور آسیب وارد خواهد کرد. تولید فولاد در کشور، دو برابر نیاز داخلی است و به هیچ وجه مشخص نیست که بر کدام مبنای کارشناسی، چنین عوارض سنگینی بر صادرات فولاد وضع شده است. مشخص نیست در صورت وقوع تبعات بسیار مخرب در پی تحمیل عوارض سنگین به شرکت‌های فولادی، چه شخص یا نهادی پاسخگوی ضرر و زیانی خواهد بود که به صنعت فولاد ایران به‌عنوان دهمین صنعت بزرگ فولاد در دنیا، وارد خواهد شد.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0