دنیای اقتصاد
1401/06/05
12:03
آیا تحریم‌ها علیه روسیه کار می‌کنند؟ 💢 هفته‌‌نامه اکونومیست در سرمقاله این هفته خود به جنگ اقتصادی که اروپا و متحدانش علیه روسیه به راه انداختند و...

آیا تحریم‌ها علیه روسیه کار می‌کنند؟



💢 هفته‌‌نامه اکونومیست در سرمقاله این هفته خود به جنگ اقتصادی که اروپا و متحدانش علیه روسیه به راه انداختند و تبعات آنکه مستقیما متوجه اقتصاد منطقه یورو شده پرداخته است.



💢 از اهداف کوتاه‌‌مدت اعمال تحریم‌‌ها ایجاد بحران در نقدینگی و تراز پرداخت‌‌های روسیه بود تا تامین مالی جنگ اوکراین با مشکل روبه‌رو شود. در بلندمدت نیز در نظر گرفته شده بود به ظرفیت تولیدی و پیچیدگی‌‌های فنی روسیه لطمه بزند.



💢 مشکل اینجاست که تیر اروپا به هدف ننشسته است. صندوق بین‌‌المللی پول تخمین زده که تولید ناخالص داخلی روسیه در ۲۰۲۲ به میزان ۶ درصد کاهش می‌‌یابد، این میزان بسیار کمرنگ‌‌تر از برآورد کاهش ۱۵درصدی در مارس گذشته، است. پیش‌‌بینی می‌‌شود فروش انرژی امسال مازاد حساب جاری ۲۶۵میلیارد دلاری را ایجاد خواهد کرد که پس از چین، دومین مازاد حساب جاری جهان است.



💢 پس از تحمیل بحران به امپراتوری نفتی، سیستم مالی روسیه تثبیت شده و این کشور در حال یافتن تامین‌‌کنندگان جدیدی برای اهداف وارداتی خود، از جمله چین است. به نظر می‌‌رسد که سلاح تحریم نقص‌‌هایی نیز دارد؛ از جمله ایرادات وارده، تاخیر زمانی در به ثمر رسیدن نتیجه است.



کانال رسمی روزنامه دنیای اقتصاد




https://b۲n.ir/r۴۸۲۲۵



انتهای خبر

0
0