حسین زمانی
1399/08/28
01:10
حجم چيست؟ حجم عبارت است از تعداد سهام و يا قراردادهايي كه در يك دوره زماني معين ، معمولا يكروزه ، معامله مي شوند. هر چه حجم بالاتر باشد، سهام فعالت...

حجم چیست؟ حجم عبارت است از تعداد سهام و یا قراردادهایی که در یک دوره زمانی معین ، معمولا یکروزه ، معامله می شوند. هر چه حجم بالاتر باشد، سهام فعالتر خواهد بود. برای تعیین حرکت حجم (رو به بالا و یا پایین) تحلیلگران به میله های حجم (volume bars) نگاه می کنند که معمولا در قسمت پایینی هر نمودار قیمت یافت می شوند. میله های حجم ، نشاندهنده تعداد سهام معامله شده در هر بازه زمانی است و با روشی مشابه قیمت، روند را نشان می دهد.



چرا حجم مهم است؟ حجم یکی از جنبه های مهم تحلیل فنی است چون برای تایید روندها و الگوهای نموداری به کار می رود. یک حرکت قیمت به سمت بالا و یا پایین با حجم نسبتا بالا ،در مقایسه با یک حرکت مشابه با حجم اندک،به عنوان یک حرکت قویتر و مرتبط تر دیده می شود. بنابراین، اگر شما به یک حرکت قیمت بزرگ نگاه می کنید، شما باید حجم آنرا نیز بررسی کنید و ببینید که آیا حجم آن نیز نتیجه گیری های شما را تایید می کند یا خیر.


به عنوان مثال ،فرض کنید یک سهام پس از آنکه در یک روند رو به پایین دراز مدت قرار داشته ، در یک روزتجاری ۵٪ افزایش قیمت داشته باشد . آیا این می تواند نشانه یک واژگونی روند باشد؟ اینجاست که بررسی حجم به تجار کمک می کند. اگر حجم در مقایسه با میانگین حجم روزانه بالاتر باشد، می تواند نشانه ای از یک واژگونی روند باشد. از سوی دیگر، اگر حجم پایینتر از میانگین حجم روزانه باشد، اعتقاد راسخی مبنی بر احتمال یک واژگونی روند واقعی ، وجود ندارد.


حجم باید با روند حرکت کند. اگر قیمتها در یک روند رو به بالا حرکت کنند،حجم نیز باید افزایش یابد(و بالعکس).اگر رابطه قبلی بین حجم و قیمت رو به زوال رفت ، معمولا نشانه ضعف در روند است. برای مثال ، اگر سهام یک روند رو به بالا داشته باشد، اما در روزهای تجاری مثبت حجم پایینی مشاهده شود، نشانه این است که روند در حال تضعیف است و به زودی به پایان می رسد.


وقتی که حجم داستانی متفاوت از قیمت را بیان می کند ، یک حالت واگرایی (divergence) پدید می آید که به تناقض بین دو شاخصه گفته می شود. ساده ترین مثال واگرایی ،یک روند رو به بالا با حجم در حال کاهش است.


حجم معاملات و الگو های نموداری استفاده دیگر حجم معاملات ، تایید یا تثبیت کردن الگوهای نموداری است. الگوهایی مانند سر و شانه، مثلث ، پرچم و دیگر الگو های قیمت را می توان با استفاده از حجم معادلات و از طریق فرآیندی که ما آنرا در مباحث بعدی این مقاله با جزییات کاملتری تشریح خواهیم کرد، تایید و تثبیت نمود. در الگوهای نموداری چندین نقطه اساسی وجود دارند که نقش کلیدی در انتقال برخی مطالب به خواننده نمودار دارند. اساسا اگر حجم معادلات برای تایید نقاط اساسی و محوری الگوی نموداری مورد نظر وجود نداشته باشد،کیفیت علایم تشکیل شده بوسیله این الگوها پایین می آید و تضعیف می گردد.


حجم معاملات مقدم بر قیمت سهام است یک ایده مهم دیگر در تحلیل فنی این است که حجم معاملات بر قیمت سهام حق تقدم دارد. حجم معاملات به دقت توسط متخصصین و نمودارخوان ها (چارتیست ها - Chartists) بررسی می شود تا ایده هایی برای پیش بینی روند تغییرات پیش رو، شکل گیرد. اگر در یک روند قیمت رو به رشد ، حجم معاملات کاهش یابد ،نشان می دهد که این روند صعودی قیمت در حال توقف است. حالا که ما به درک بهتری از برخی فاکتورهای مهم در تحلیل فنی دست یافته ایم ، می توانیم به مبحث نمودارها بپردازیم که به ما در شناسایی فرصت های تجاری در حین تغییرات قیمت ها کمک می کند

انتهای خبر

0
0