بورس نیوز
1402/09/02
10:11
اعتماد، توسعه اقتصادی را ارتقا می‌دهد

کشور‌هایی که از طریق هنجار اعتماد با یکدیگر بیشترین تجارت را دارند جایگاهشان در کشور‌های توسعه‌یافته قرار گرفته است.

بورس‌نیوز:


اعتماد انتظاری است از طرف مقابل معامله تا مطابق قولی که داده است عمل کند. آدام اسمیت از آن به‌عنوان احساسات اخلاقی یاد می‌کند.


هنجار‌های اجتماعی بیانگر قواعد غیررسمی بازی یا رفتار هستند. هنجار‌ها ریشه در فرهنگ اجتماعی و ارزش‌ها و مذهب دارد. اعضای یک جامعه با شناخت و فرهنگ‌سازی هنجارها، الگو‌های بهنجار را تشکیل داده و آن هنجار به یک ارزش تبدیل شده و در نظام رفتاری یک فرد یا سازمان ارزش‌گذاری می‌شود.


برای مثال؛ اعتماد بین‌فردی و بین سازمانی یک هنجار توسعه‌دهنده محسوب می‌شود و اعتماد پایدار بسیار مهم است؛ زیرا پایداری اعتماد به پایداری همکاری تبدیل شده و بهبود پایدار را به ارمغان می‌آورد. هنجار‌هایی که باعث تقویت اعتماد می‌شوند هزینه‌های کسب‌وکار را کاهش می‌دهند و هنجار‌هایی که باعث کاهش اعتماد می‌شوند همچنین هزینه‌های کسب‌وکار را افزایش می‌دهند و پیوند اعتماد و توسعه اقتصادی این امکان را به وجود می‌آورد که در رشد و توسعه کسب‌وکارها، تولید ناخالص GDP به‌ازای هر فرد افزایش یابد.


کشور‌هایی که از طریق هنجار اعتماد با یکدیگر بیشترین تجارت را دارند جایگاهشان در کشور‌های توسعه‌یافته قرار گرفته است. آلکان و پیر کاهوک دو اقتصاددانی هستند که درباره هنجار اعتماد این موضوع را مطرح کرده‌اند کشور‌هایی با ایجاد سطوح بالاتری از اتحاد می‌توانند جایگاه اقتصادی‌شان را بهبود بخشند. مصرف‌کننده‌ی محتاط با ریسک‌های بیشتری مواجه است؛ زیرا به دلیل اعتماد کمتر به بازار و تولیدکننده و فروشنده باید زمان و تلاش بیشتری را برای تعیین و شناسایی افراد و کسب‌وکار‌های درستکار صرف کنند.


اعتماد به‌عنوان کاتالیست ارتباطات می‌تواند به خلق ثروت کمک کند و عدم اعتماد به ازبین‌بردن ثروت کمک می‌کند. اعتماد یک هنجار توسعه‌دهنده است اعتماد به خود و اعتماد به دیگران می‌تواند زمینه‌ساز رشد و بهبود کسب‌وکار شود.


نکته بسیار مهم درباره هنجار توسعه‌دهنده اعتماد این است که انسان‌های خردمند برای توسعه اقتصادی پایدار کسب‌وکار خود اگر از امیال نفسانی زودگذر خود صرف‌نظر کنند و به دستاورد‌های متعالی خود و کسب‌وکارشان اهمیت بدهند خلق اعتماد و حفظ اعتماد به رشد و توسعه شخصیت و کسب‌وکارشان تبدیل می‌شود.


ادامه مطلب در یادداشت بعدی...


فرحناز جهانبخش، مربی توسعه اقتصاد فردی


برچسب ها : توسعه اقتصادی فرحناز جهانبخش توسعه فردی

انتهای خبر

0
0