فرارسانه
1399/12/13
15:57
#به_وقت_تحلیل|مزایا و معایب دامنه نوسان نامتقارن 👤احسان رضاپور، مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی تجارت در برنامه به وقت تحلیل از شبکه ایران کالا به برر...

#به_وقت_تحلیل| مزایا و معایب دامنه نوسان نامتقارن



👤 احسان رضاپور، مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی تجارت در برنامه به وقت تحلیل از شبکه ایران کالا به بررسی معایب و مزایای دامنه نوسان نامتقارن پرداخت و گفت: از نگاه سیاست‌گذاری و با نگاهی به هیجان فروشی که طی چند وقت اخیر در بازار سهام وجود داشت، دامنه نوسان نامتقارن فرصت مناسبی را ایجاد می‌کند تا سهامداران سنجیده‌تر عمل کنند و بازار این فرصت را پیدا کند تا روند متعادل و مثبتی در پیش بگیرد.



🔹 به گزارش مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، رضاپور در استودیو فرابورس عنوان کرد که رفتار بازار در چند ماه اخیر نشان ‌‌داد کاهش پرشتاب شاخص و به دور از منطق اقتصادی شرکت‌ها به طور مکرر در حال رقم خوردن است که عمده آن ناشی از فروش سهام و هیجانی عمل کردن سهامداران به هر قیمتی است؛ تحت این شرایط سیاست‌گذار با علم به اینکه با نامتقارن کردن دامنه نوسان می‌تواند به بازار فرصت بیشتری برای سنجیده‌تر عمل کردن و بررسی اخبار خوب موثر بر شرکت‌ها را بدهد، این سیاست را در پیش گرفت.



🌀به گفته مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی تجارت به طور سنتی اسفندماه زمان پرعرضه‌ای در بازار سهام به شمار می‌رود، به نحوی که به واسطه نیاز به نقدینگی شرکت‌ها عرضه سهام در بازار افزایش می‌یابد و مسائل دیگری از جمله موعد تسویه اعتباری‌ها و .. فشار عرضه را در بازار زیاد می‌کند، بنابراین نامتقارن کردن دامنه نوسان بین منفی ۲ تا مثبت ۶ درصد به نوعی انتقال این پیام به بازار است که تمایلی به افت بیشتر بازار نداریم و معتقدیم بازار با توجه به متغیرهای بنیادین حاکم بر آن جایی برای ریزش بیشتر ندارد.



🔹وی در استودیو فرابورس با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران معمولا در بازاری اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند که بازدهی بیشتری در کوتاه‌مدت کسب کنند، گفت: در شرایط فعلی بازارهای مختلف، کسب بازدهی بالای ۱۰ درصد سرمایه‌گذاری جذابی محسوب می‌شود، نامتقارن کردن دامنه نوسان بین منفی دو تا مثبت ۶ درصد این پیام را به سرمایه‌گذار می‌دهد که در کوتاه‌مدت می‌توان بیشتر از ۱۰ درصد بازدهی کسب کرد.



🌀رضاپور با بیان اینکه چند روز پیش و دو روز پس از اجرای دامنه نوسان نامتقارن بعضی سهام‌ها حتی بالای ۱۵ یا ۲۰ درصد بازدهی مثبت دادند، گفت: برخی سرمایه‌گذاران با کسب بازدهی بیشتر از ۱۰ درصد اقدام به فروش سهام کردند تا دوباره منتظر جذاب شدن قیمت‌ها شوند، اما این عامل به قفل شدن سهام در صف فروش‌ها منتج شد که طی یکی دو روز اخیر که مجدد قیمت‌ها به سطوح جذابی رسیده شاهد برگشت تقاضا به بازار هستیم.



🔹مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی تجارت اشاره کرد که از دید شخصی که به نوسانات شاخص نگاه می‌کند، نامتقارن شدن دامنه نوسان ریسک نوسانات زیاد شاخص را کم می‌کند و اقدام درستی به شمار می‌رود اما در ازای آن نقدشوندگی سهام تحت تاثیر قرار گرفت و حدود ۱۰ روز شاهد قفل شدن سهام در صف‌های فروش بودیم.



🌀وی درباره برداشتن دامنه نوسان نیز عنوان کرد: حذف دامنه نوسان شاید بازار را حرفه‌ای کند اما در سوی دیگر به قربانی شدن بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد و غیرحرفه‌ای منتهی می‌شود و حتما باید به مرور زمان با تقویت اطلاع‌رسانی‌ها دامنه نوسان کم‌کم افزایش پیدا کند و بازتر شود.



🔹رضاپور ضعف فعلی بازار سرمایه را نه کمبود قوانین و مقررات و وضع مداوم آن، بلکه ضعف سمت تقاضا عنوان کرد و گفت: بازار سرمایه معلول رخدادهای بیرونی اعم از شرایط اقتصادی در سطح کلان است و با برطرف شدن ابهامات بازار به عنوان مثال در بخش بودجه سال ۱۴۰۰، مذاکرات و تاثیرات اقتصادی آن بر شرکت‌های بازار سرمایه و سایر عوامل اثرگذار دیگر می‌توان به برگشت تقاضا و بهبود معاملات خوشبین باشیم.



📲 راه ارتباطی با برنامه: ارسال پیامک به شماره ۲۰۰۰۵۰۰



#به_وقت_تحلیل


#فرابورس


#ایران_کالا


#واچارتی‌وی


🆔@wacharTv

انتهای خبر

0
0