مهدی رضایتی
1401/01/08
10:41
گاهی به فرصت های صنایع: پالایشی پیرو مطلب قبلی پتانسیل ها و ریسک های موجود در برخی صنایع بررسی می شود. ترتیب صنایع اهمیت خاصی ندارد. بطور کلی فر...

گاهی به فرصت های صنایع: پالایشی



پیرو مطلب قبلی پتانسیل ها و ریسک های موجود در برخی صنایع بررسی می شود. ترتیب صنایع اهمیت خاصی ندارد. بطور کلی فرض کنیم توافق نهایی شده و میانگین نرخ دلار در محدوده ۲۵ هزار تومان باشد!



رشد قیمت نفت به محدوده ۱۲۰ دلار شرایط متفاوتی را برای صنعت بوجود آورده است. دو متغیر مهم برای صنعت میزان کرک اسپرد و تخفیف در هر بشکه است.



کرک اسپرد



در حال حاضر پس از حذف نویزها، اختلاف قیمت هر بشکه فرآورده با هر بشکه نفت خام تقریبا ۲۰ تا ۳۰ درصد بالاتر از متوسط پاییز ۱۴۰۰ است. دوام این اسپرد قیمتی می تواند تقریبا به همین میزان رشد نسبت به سود فصل پاییز ایجاد کند که سود فصل پاییز خود تقریبا به اندازه مجموع دو فصل اول سال بوده است.



تخفیف ۵ درصدی



تخفیف ۵ درصد نرخ نیز متغیر مهم دیگری است که با رشد قیمت نفت افزایش پیدا می کند. بطوریکه تخفیف هر بشکه در نفت ۵۰ دلاری ۲.۵ دلار است و این تخفیف در نفت ۱۰۰ دلاری به ۵ دلار در هر بشکه می رسد.



اثر موجودی



متغیر دیگری که وجود دارد اثر موجودی است. در روندهای صعودی شرکتها می توانند از موجودی ارزان نفت نهایت بهره را برده و حاشیه سود را افزایش دهند. این البته یک شمشیر دولبه است و در روندهای نزولی قیمت نفت می تواند سود را کاهش دهد. در حال حاضر سال ۱۴۰۰ با نفت نزدیک به ۱۰۰ دلاری به پایان رسید و رشد تا ۱۲۰ دلار می تواند علاوه بر یک زمستان خوب، یک بهار بهتر برای شرکت ها رقم بزند.



نوسان نفت



نفت یکی از پرنوسان ترین محصولات است و بیشتر از آنکه بخواهیم پیش بینی کنیم روند را دنبال میکنیم. اما به هرترتیب حتی پیش از جنگ روس ها نیز کسری نفت در بازار نمایان شده بود و بنظر می رسد نفت ۹۰ تا ۱۱۰ دلاری از یک حاشیه امنی برای یک یا دو فصل آتی برخوردار باشد.



با ادامه وضعیت فعلی چه مقدار پتانسیل رشد در قیمت سهام پالایشی وجود دارد؟



بخش دشوار تر داستان پیش بینی قیمت سهام است که بسیار تابعی از جو عمومی یا همان سنتیمنت بازار است . با گزارش خوب (احتمالی!) زمستان و انتظار گزارش خوب در فصل بهار می توان بطور میانگین یک رشد ۲۰ تا ۴۰ درصدی (با احتساب سود مجمع) از سهام این صنعت را داشت و در یک بازار خوب شاید بتوان عددهای بهتری را متصور بود. اما بطور کلی با صنعت کم ریسکی طرف نیستیم و به دلیل ابهامات تاریخی ممکن است به رغم رشد سود، قیمت به تناسب رشد نکند. یا اینکه بازار این سود ها را تکرار پذیر نداند. بطور کلی نیاز است مخاطب وسواس بیشتری در خصوص پیش بینی قیمت سهام داشته باشد و حتی خیلی این بخش را جدی نگیرد!



زمانبندی سرمایه گذاری



بنظر می رسد اگر بنا باشد قیمت رشد کند تا فصل مجامع یا نهایتا گزارش ۳ ماهه باید اتفاق بیفتد.



ریسک ها



یک ریسک تاریخی فرمول قیمتگذاری فرآورده و محصولات است. باید دید با حذف تحریم ها و تخفیف ها آیا تخفیف ۵ دلار هر بشکه (علاوه بر ۵ درصد) حفظ می شود یا خیر. ریسک مهمتر نیز نوسانات قیمت نفت است.



#پالایشی

انتهای خبر

0
0