مبین تحلیل
1399/08/25
14:01
#بازار_جهانی 🔸واکسن کرونا و اثرات آن بر بازارهای جهانی 🔸بخش دوم 🔸در وهله اول، نکته مهم مورد نظر زمان و نوع توزیع واکسن ( در صورت موفقیت آمیز بود...

#بازار_جهانی



🔸واکسن کرونا و اثرات آن بر بازارهای جهانی



🔸بخش دوم



🔸در وهله اول، نکته مهم مورد نظر زمان و نوع توزیع واکسن ( در صورت موفقیت آمیز بودن واکسن) در تمام کشور ها می باشد.اگرچه بسیاری از پیش بینی ها قبل از توزیع واکسن در بازار های جهانی پیشخور می شوند اما روند بازگشت اقتصاد به روزهای عادی خود بسیار زمان برتر از آن چیزی است که پیش بینی می شود. اتحادیه اروپا اعلام کرده است که رکودی که پیش از کرونا اروپا درگیر آن بود موجب می شود حتی پس از توزیع واکسن، صنعت خودروسازی قاره سبز وضعیت رکودی خود را حداقل تا انتهای سال ۲۰۲۱ ادامه دهد.بسیاری از صنایعی که هم اکنون با مشکلات عدیده ای رو به رو هستند، به سرعت تقاضای خود را نمی توانند اصلاح کنند.



🔸نکته بعدی مورد نظر وضعیت نقدینگی و پمپاز دلار به بازار بود.فدرال رزرو برای جلوگیری از رکود تا جایی که در توانشان بود،دلار به بازار تزریق کردند تا جاییکه ترازنامه بانک مرکزی در سمت دارایی ها رشد چشمگیر ۵۰ درصدی را در این برهه شاهد بود.حباب بازارهای مالی در واکنش به این رخداد مسیر افزایشی داشتند که یکی از دلایل رشد بازار کامودیتی در همین برهه بودند.برخی معتقدند توزیع واکسن کرونا سیاست چاپ پول را متوقف کرده و می تواند تا حدی ترمز رشد قیمت هارا از این لحاظ بکشد.اما باید توجه داشت که ایالات متحده،با رییس جمهوری جدید مواجه است که تفکرات نیمه سوسیالیستی وی، بعید است که مانع چاپ پول در کوتاه مدت شود، به خصوص که برنامه افزایش پایه حقوق و سایر برنامه های تورم زا نیز در برنامه های او دیده می شود.



🔸بازار نفت و فراورده ها نیز از دوگانگی های خاصی برخوردار است.از یک سو پیش بینی می شود که احیای وضعیت عادی، تقاضای نفت را با افزایش چشمگیر مواجه خواهد کرد.اما در یک سمت،وضعیت نه چندان جالب اعضای اوپک،این خبر را می دهد که به احتمال زیاد برنامه کاهش تولید در سال آینده احتمالا به قوت امسال وجود نداشته باشد.چین به عنوان بازیگر اصلی،تقاضای حد بالای خود را حفظ نخواهد کرد و همچنین، با ورود دموکرات ها برخی از احتمال ورود نفت ایران و لیبی به بازار سخن می گویند. همه اینها در پرتو این است که رشد قیمت نفت، جای پای شیل آمریکا را در بازار دوباره مثل قدیم باز نکند !



🔸در آخر باید به چین بازگردیم. کشوری که یک تنه با افزایش چشمگیر تقاضا، روند تولید را در کشور ثابت و رو به رشد نگاه داشت تا بتواند مانعی ایجاد کند برای رکود به داخل اقتصاد چین، که البته موفقیت آمیز نیز بود. مسیری که چین برای تحریک اقتصادی پیمود که در راس آن افزایش چشمگیر واردات مواد خام قرار داشت،با احیای وضعیت اقتصادی و بازگشت صادرات،موجب می شود چین نیز سعی کند از این مسیر خود فاصله گرفته و به مانند قبل رفتار کند.



🔸در جمع بندی باید گفت که مسیر بازارهای جهانی در آینده نزدیک اگرچه به سمت رشد بیشتر سنگینی می کند، اما مسیری پر از ابهام دارد که پیش بینی قطعی آن در حال، امری ممکن نخواهد بود.در این شرایط،بهتر است نگاه بلند مدت داشت و در بازارهایی حضور داشت که چشم انداز مثبت در چندین سال پیش رو خواهند داشت.



➖➖➖➖➖

انتهای خبر

0
0