ایبنا
1401/11/20
20:15
اشتغال‌زایی ۲۳۰ هزار نفر با ۷۰ هزار طرح روستایی در کشور

بیش از ۷۰ هزار طرح اشتغالزایی روستایی در کشور داریم که بیش از ۲۳۰ هزار شغل را در بر می‌گیرد.

به گزارش ایبنا ، امیر حسین مدنی، امروز (پنجشنبه، ۲۰ بهمن)، با اشاره به پیشرفت‌های امروز ایران اسلامی، اظهار کرد: ۴۴ سال قبل در حوزه‌هایی که باید به روستا‌ها رسیدگی می‌شد، وضعیت بسیار نا به سامانی داشتیم، به‌طوری که وقتی انقلاب پیروز شد کمتر از ۲۰ درصد راه روستایی داشتیم، اما امروز بیش از ۹۰ درصد راه روستایی داریم و ۸۰ درصد روستا‌ها راه آسفالته دارند.



وی با اشاره به اینکه پیش از انقلاب اسلامی کمتر از ۵ درصد روستا‌ها برق داشتند، گفت: امروز ۹۵ درصد روستا‌های کشور برق دارند. همچنین کمتر از ۱۰ درصد از روستا‌ها آب شرب داشتند، درحالی که امروز بیش از ۸۵ درصد از روستا‌ها از آب شرب بهداشتی بهره‌مند هستند.




معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری اضافه کرد: امروز حدود ۹۰ درصد از روستا‌های کشور از نعمت گاز بهره‌مند هستند. همانطور که در فریدونشهر و در ارتفاعات ۳ هزار و صد متری آب، برق و راه مناسب داریم.



وی با تاکید بر توجه به مناطق روستایی و محروم در نظام اسلامی، تصریح کرد: در حال حاضر ۲۶ درصد جمعیت روستایی داریم، درحالی که قبل از انقلاب نیمی از جمعیت روستایی بود، ولی اصلا به حساب نمی‌آوردند. الان بیش از ۳۰۰ مدرسه تک نفره داریم، چون مسئولان وظیفه خودشان می‌دانند حتی برای یکی یا چند دانش آموز مدرسه بسازند. میزان مواهب عشایر از نعمت‌های مختلف نیز قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست.



مدنی تاکید کرد: همه این‌ها به برکت انقلاب اسلامی و خون شهدا است، اما اگر نتوانیم خوب بیان کنیم در حق آرمان‌ها و خون شهدا جفا کرده‌ایم.



وی با اعلام اینکه در حوزه زیرساختی جزو ۲۰ کشور برتر دنیا هستیم، تصریح کرد: در زیرساخت‌های روستایی نیز دچار مشکل نیستیم، اما در بخش‌های مثل راه هوایی روستایی باید توجه بیشتری کنیم و این مطالبه مقام معظم رهبری است که ان‌شاءالله در این دولت محقق می‌شود.



معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با تاکید بر اهمیت توجه به زیرساخت تولید، گفت: معادنی در کشور داریم که می‌تواند اقتصاد روستا را متحول کند، اما به خاطر نبود زیرساخت‌ها، از آن‌ها بهره نبرده‌ایم.




وی با بیان اینکه در زمینه اشتغالزایی روستایی در این دولت اتفاقات خوبی رقم خورده است، گفت: بیش از ۷۰ هزار طرح اشتغالزایی روستایی در کشور داریم که بیش از ۲۳۰ هزار شغل را دربر می‌گیرد.



مدنی با یادآوری اینکه مجموعه‌های مختلفی از جمله صندوق کارآفرینی امید در کشور کمک کرده است تا مشکل اقتصاد و اشتغال روستا حل شود، تصریح کرد: ۱۶۰ هزار نفر آمار بیکاری در روستا‌ها امسال کمتر از پارسال شده است. صندوق کارآفرینی امید به‌عنوان یکی از بازوان توانمند دولت در حوزه اشتغالزایی و احیای واحد‌های تولیدی است.



وی با بیان اینکه دولت امروز دغدغه معیشت و رونق اقتصاد روستا را به عنوان یک برنامه محوری دنبال می‌کند، خاطرنشان کرد: امسال با همکاری مجلس و تاسیس و تغییر نام صندوق، یکپارچه کردن سرمایه‌ها و منابع کشور تحت عنوان صندوق پیشرفت و عدالت محقق می‌شود تا روستا‌ها مولد و تامین کننده امنیت اقتصادی کشور باشند.



منبع: ایسنا

انتهای خبر

0
0