بااقتصاد
1400/10/27
10:43
بازار سرمایه توان و تمایلی برای برگزاری مزایده تاریخی هلدینگ پتروشیمی فارس ندارد/ خاطره تلخ حقیقی‌های بورس از صندوق‌های ETF دولتی

رییس سازمان خصوصی‌سازی دو سه ماه پیش خبر از برگزاری بزرگ‌ترین مزایده تاریخ بازار سرمایه ایران را با واگذاری ۱۸ درصد از سهام دولت در هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس داد. وعده‌ای که قرار بود اوایل دی‌ماه عملی شود اما پس از یک‌بار لغو زمان عرضه، همچنان در پرده‌ای از ابهام قرار دارد و حالا نمایندگان مجلس برای سرپوش گذاشتن بر ناتوانی دولت در برگزاری یک مزایده به‌اصطلاح باشکوه و تاریخی، خواستار توقف و یا تعلیق آن شده‌اند.

صبح روز یکشنبه، ۲۶ دی‌ماه ۱۴۰۰، نمایندگان مجلس توماری را با ۱۰۰ امضا به دفتر رییس جمهوری ارسال کردند و از ابراهیم رییسی خواستند تا دستور به توقف و لغو واگذاری سهم ۱۸ درصدی دولت در هلدینگ خلیج فارس دهد. نمایندگان مجلس در این نامه اظهار کردند که واگذاری ۱۸ درصدی سهام باقی‌مانده دولت در هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، به عنوان تاریخیترین مزایده در بورس و سازمان خصوصی‌سازی، در حالی در دست انجام است ‌که چنین حجمی از واگذاری، در روش فروش مستقیم و در روش فروش‌های رد دیون سابقه نداشته و زمان کوتاه تصمیم و اجرای آن نیز قابل تامل است.


به گفته نمایندگان منتقد مجلس به واگذاری سهام ۱۸ درصدی هلدینگ خلیج فارس، در روش عرضه ۱۵ درصدی به صورت بلوکی، شمار اندکی از سهامداران بورس، امکان خرید حجم حدود ۲ میلیارد دلاری سهام هلدینگ را دارند. البته با مروری بر دلایل لغو عرضه اولیه این سهام طی هفته‌های گذشته که از سوی رییس سازمان خصوصی مطرح و اعلام شد -که خریداران سهام درحال تامین نقدینگی مورد نیاز هستند و هنوز موفق به تامین سرمایه لازم برای خرید نشده‌اند- می‌توان به عمق ماجرای ناتوانی بازار سرمایه از خرید سهام ۱۸ درصدی فارس پی‌برد. هرچند مجلس‌نشینان در ادامه نامه مذکور، بر نقش حاکمیتی وزارت نفت، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و دولت در مالکیت این سهام اشاره و تاکید می‌کنند اما به‌نظر می‌رسد، آماده نبودن بورس برای برگزاری بزرگ‌ترین مزایده تاریخ بازار سرمایه ایران، دلیل اصلی آن باشد.


بازار سرمایه در یک‌ونیم سال گذشته وارد فاز رکودی و ریزشی شده که اتفاقا در تاریخ بیش از ۵۰ ساله بورس تهران، مسبوق به سابقه نبوده و به گواه مسئولان دولت، نمایندگان مجلس و فعالان بورس، عامل اصلی این رکود فرسایشی هم دخالت و دستکاری عمدی دولت وقت بوده است. حالا و در شرایطی که سهامداران حقیقی و حقوقی درپی خروج نقدینگی‌های‌شان از بازار سرمایه و هدایت آن به سایر بازارهای مالی و موازی هستند، شاخص بورس به ریزش‌های روزانه عادت کرده و قیمت سهام‌های بزرگ و کامودیتی‌ها به پایین‌ترین میزان ارزش رسیده است، آیا می‌توان از چنین بازاری انتظار برگزاری بزرگ‌ترین مزایده و واگذاری سهام یکی از غول‌های پتروشیمی کشور را داشت؟! آیا بورس تهران پس از سقوط حدود یک‌میلیون واحدی از شهریور ۹۹ تاکنون، همچنان جذابیتی برای خرید سهام ایجاد می‌کند؟


پاسخ این است؛ بازی زیرکانه و داهیان دولت دوازدهم برای واگذاری سهام برخی شرکت‌ها در قالب صندوق‌های ETF بانکی، بیمه‌ای و پالایشی با قیمت‌های گزاف و حباب‌گونه و سپس خروج از بازار، برای فعالان حقیقی خرد و کلان، خاطره تلخی از زیان‌های هنگفت ثبت کرده است و حالا قالب کردن سهام هلدینگ خلیج فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین مزایده بورس و غیره، نمی‌تواند این خیل گریزان را به صف‌های خرید بکشاند. گرچه رییس سازمان خصوصی‌سازی اعلام می‌کند که چند شرکت و بنگاه بزرگ برای خرید سهام ۱۸ درصدی فارس به صف شده‌اند اما با توجه به مواردی که ذکر شد، همچنین وضعیت رکودی حاکم بر بازار سرمایه، به‌نظر می‌رسد دولت و مجلس با همکاری همدیگر قصد دارند یک «شو» بورسی دیگری را در بازار سرمایه اجرا کنند. نامه‌نگاری ۱۰۰ تن از نمایندگان مجلس به رییس جمهوری برای توقف عرضه سهام هلدینگ خلیج فارس را باید مصداق کامل با دست پس زدن و با پا پیش‌کشیدن سهام شرکت‌های دولتی و اغوای سرمایه‌گذاران و سهامداران بازار سرمایه تلقی کرد. اگر چنین نبود، چرا تاکنون هیچ‌یک از نمایندگان مجلس نسبت به واگذاری سهام ۱۸ درصدی هلدینگ خلیج فارس و سایر هلدینگ‌های بزرگ و سودده دولت در بازار سرمایه اعتراض و انتقادی نکردند؟!


مولود غلامی- روزنامه‌نگار بازار سرمایه




انتهای خبر

0
0