بورس پرس
1401/08/25
00:00
عدم تمایل فولاد مبارکه برای دسترسی حسابرس به اطلاعات مالی سال‌های قبل

سازمان بورس مخالف تغییر حسابرس فولاد مبارکه بوده و حسابرس هم خواستار دسترسی به اطلاعات مالی سال‌های قبل شده اما مدیران شرکت تمایلی به افشا ندارند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس، سازمان حسابرسی به مدت ۷ سال و تا پایان سال ۱۴۰۰ به عنوان حسابرس قانونی شرکت فولاد مبارکه مشغول به فعالیت بود. طبق قوانین فقط سازمان حسابرسی می‌تواند بیش از ۴ سال به عنوان حسابرس در شرکت‌ها فعالیت داشته باشد البته گروه حسابرسی باید بعد از ۴ سال تغییر کند که در شرکت فولاد مبارکه این اتفاق رخ نداده است.


بر اساس این گزارش، مجمع عادی بطور فوق العاده فولاد مبارکه ۱۱ مرداد برگزار شد و موسسه حسابرسی وانیا نیک تدبیر با رای اکثریت سهامداران از جمله ایمیدرو، سهام عدالت و گروه ایرانیان به عنوان حسابرس و بازرس قانونی انتخاب شد.


طبق قانون سازمان بورس، شرکت‌های حسابرسی انتخاب شده در مجامع شرکت‌ها باید حداقل یک دوره چهارساله حسابرسی انجام دهند. در صورتی که مجمع شرکت از عملکرد موسسه حسابرسی راضی نباشد می تواند بعد از گذشت ۲ سال با ارائه دلایل محکم، سازمان بورس را قانع به تغییر حسابرس کند.


اما سهامداران عمده شرکت فولاد مبارکه پس از گذشت تنها ۳ ماه و به دلایل نامشخص قصد دارند در جلسه ۲۵ آبان، اقدام به تغییر موسسه حسابرسی کنند.


یک منبع آگاه در شرکت فولاد مبارکه درباره دلایل پشت پرده تغییر حسابرس فعلی گفت: از یک سو سازمان حسابرسی با ایجاد فشار به دنبال بازگشت به شرکت است و حتی این اطمینان نیز داده شده که در مجمع چهارشنبه به عنوان حسابرس "فولاد" انتخاب خواهد شد و همان تیم قبلی آماده بازگشت هستند. حسابرسان موسسه وانیا نیک تدبیر که در شرکت مستقر شدند، خواستار دسترسی به اطلاعات مالی سال های قبل شده و مدیران شرکت ظاهرا نمی خواهند اطلاعات گذشته آنها افشا شود و به دنبال تغییر حسابرس قانونی شدند.


مخالفت سازمان بورس با تغییر حسابرس "فولاد"


پیگیری ها حاکی است به تازگی مدیران فولاد مبارکه با نامه‌نگاری به سازمان بورس درخواست تغییر حسابرس دادند که سازمان در پاسخ به این درخواست موافقت نکرده است. بر اساس ماده ۵۴ اساسنامه فولاد مبارکه، همه ارکان این شرکت باید طبق قوانین سازمان بورس اداره شده و از این قوانین تخطی نشود.


بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت وانیا نیک تدبیر دارای رتبه الف در رتبه‌بندی موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی، رتبه یک موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و مورد تایید بانک مرکزی؛ بیمه مرکزی؛ انجمن حسابداران خبره انگلستان و عضو انجمن حسابرسان داخلی است.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام



انتهای خبر

0
0