دنیای اقتصاد
1401/06/03
14:03
احیای امپراتوری از مسیر اوراسیاگرایی 💠 حمله‌‌ روسیه به اوکراین، هنوز غیرقابل توضیح به نظر می‌‌رسد. موشک‌‌هایی که بر ساختمان‌های مسکونی و خانواده‌ه...

احیای امپراتوری از مسیر اوراسیاگرایی



💠 حمله‌ روسیه به اوکراین، هنوز غیرقابل توضیح به نظر می‌‌رسد. موشک‌‌هایی که بر ساختمان‌های مسکونی و خانواده‌های در حال فرار می‌‌بارند، اکنون به چهره و پیشانی روسیه در جهان تبدیل ‌‌شده است. چه چیزی می‌‌تواند روسیه را وادار کند که چنین گام سرنوشت‌‌سازی را بردارد و عملا به یک کشور منزوی تبدیل شود؟



💠 تلاش برای درک این حمله در قالب دو مکتب فکری گسترده قابل توضیح است. اولین مکتب بر خود پوتین متمرکز است (وضعیت ذهنی او، درکش از تاریخ یا گذشته‌‌اش در کا.گ.ب). دومین مکتب به تحولات خارج از روسیه، عمدتا گسترش ناتو به سمت شرق پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال۱۹۹۱، به‌عنوان منبع اصلی درگیری اشاره می‌‌کند.



💠 «جین بربنک»، استاد بازنشسته تاریخ روسیه از دانشگاه نیویورک، در مقاله‌‌ای در نیویورک‌‌تایمز نوشت، اما برای درک جنگ در اوکراین، ما باید از پروژه‌های سیاسی رهبران غربی و روح و روان پوتین فراتر برویم. از دهه۱۹۹۰، طرح‌هایی برای اتحاد مجدد اوکراین و دیگر کشورهای پساشوروی در دل یک «ابرقدرت بینا قاره‌‌ای» در روسیه شکل ‌گرفته است. تئوری احیاشده امپراتوری اوراسیا هر حرکت پوتین را خبر می‌‌دهد.



کانال رسمی روزنامه دنیای اقتصاد




yun.ir/u۶۹۸wf



انتهای خبر

0
0