دنیای اقتصاد
1399/08/25
20:04
چالش کارت‌خوان‌های بی‌هویت 🟪 متاسفانه با وجود فعالیت 8.5 میلیون دستگاه کارت‌خوان در سراسر کشور، حدود ۴۰ درصد (3.8 میلیون) این دستگاه‌ها از نظر ساز...

چالش کارت‌خوان‌های بی‌هویت



🟪 متاسفانه با وجود فعالیت ۸.۵ میلیون دستگاه کارت‌خوان در سراسر کشور، حدود ۴۰ درصد (۳.۸ میلیون) این دستگاه‌ها از نظر سازمان امور مالیاتی فاقد هویت مشخص و بستری برای فرار مالیاتی و پولشویی است.



🟪 انواع و اقسام فرارهای مالیاتی از این طریق انجام می‌شود. به‌عنوان مثال رستورانی در شمال تهران با استفاده از کارت‌خوانی که در مناطق آزاد ثبت شده و از معافیت مالیاتی آن مناطق برخوردار است، فعالیت می‌کند.



🟪 علاوه بر این برخی فعالان اقتصادی نیز کارت‌خوان خود را به حساب مربوط به منشی یا کارمند خود ثبت کرده‌اند. براساس اطلاعاتی که به دست آورده‌ایم، حساب پشتیبان ۲۰۰ هزار دستگاه کارت‌خوان متعلق به دارنده دستگاه نیست که از طریق آن فرار مالیاتی و پولشویی اتفاق می‌افتد.



🟪 همچنین برخی دلالان ارزی نیز با خارج کردن دستگاه‌های کارت‌خوان از کشور به راحتی و بدون دغدغه برخورد قانونی، در بازار ارز اخلال می‌کنند. اطلاعات ما نشان می‌دهد که ۵۰۰ هزار دستگاه کارت‌خوان مربوط به اتباع غیرایرانی است که مودی مالیاتی نیستند.



🟪 این در حالی است که علاوه بر تخلفات مذکور، همچنان شاهد فرار برخی اقشار از شفافیت تراکنش‌های بانکی به‌وسیله کارت‌خوان‌ها هستیم. به‌گونه‌ای‌که برخی پزشکان و وکلا حق‌الزحمه خود را فقط به‌صورت نقد دریافت می‌کنند. این برای یک نظام اقتصادی خجالت‌آور است که دستفروش و بقالی از کارت‌خوان استفاده کنند ولی مطب پزشک و دفتر وکالت فاقد کارت‌خوان باشد.



کانال رسمی روزنامه دنیای اقتصاد




https://b۲n.ir/۲۰۳۵۲۴



انتهای خبر

0
0