بااقتصاد
1399/12/23
16:07
آیا فملی ارزش خرید دارد؟/ افزایش قیمت جهانی مس تا چه حد در عملکرد این شرکت اثر داشته است؟

با توجه به افزایش روز افزون قیمت جهانی مس عملکرد میاندوره شرکت ملی صنایع مس به نظر می‌رسد که این صنعت چراغ روشنی برای سرمایه‌گذاری به سهامداران نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، قیمت جهانی مس که از ابتدای سال با شیبی نسبتا تند روند مثبت را طی کرد در بازه‌ی زمانی تیرماه تا اواسط آبان مسیر صعود را با شیب کمتری پشت سر گذاشت. پس از آن با شمارش آرای انتخابات آمریکا و پیشی گرفتن جو بایدن از ترامپ، چشم‌انداز روشنی به آینده‌ی این فلز اساسی پدید آمد، چرا که سیاست‌های از پیش گفته شده بایدن برقراری ارتباطات گسترده اقتصادی با دنیا، از ‌جمله تجارت با کشور چین بود. انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا توانست قیمت مس را در تنها ۴ ماه بیش از ۲ هزار دلار افزایش دهد.


در سطح کشوری افزایش قیمت ان فلز به ۲ مولفه وابسته است؛ که اولین آن قیمت جهانی و دومین آن قیمت دلار است، که اهمیت آن شاید در سطح اقتصاد ایران حتی بیشتر از مورد اول باشد.


شرکت ملی صنایع مس ایران با نماد معاملاتی فملی یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های محصولات مسی در منطقه است؛ ازجمله فعالیت‌های این شرکت می‌توان به اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از معادن مس در کشور، تولید و فروش محصولات غنی‌شده سنگ و فلز مس در کلیه بازارهای هدف اعم از داخلی و خارجی، مشارکت و جلب مشارکت در طرح‌های سرمایه‌گذاری مربوط به صنایع مس و انجام فعالیت‌های مرتبط در داخل و خارج از کشور اشاره کرد.


سهامداران اصلی این شرکت، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، موسسه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران، سرمایه‌گذاری صدر تامین، سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و شرکت صبا میهن می‌باشند.


شرکت‌های مس کرمان، مس آذربایجان، سرمایه‌گذاری کیمیا مس ایرانیان، مس مزرعه، شرکت نیروگاهی سیکل ترکیبی کرمانیان و چند مجموعه دیگر در زمره شرکت‌های زیرگروه ملی مس ایران قرار می‌گیرند. ورود شرکت‌های حقوقی بزرگ در جمع سهامداران عمده «فملی» بالاخص سرمایه‌گذاری‌ها و صندوق‌های بیمه و بازنشستگی نشان از افق سهامداری مناسب و جایگاه محکم این شرکت در بلندمدت دارد.


شرکت ملی صنایع مس ایران به‌عنوان قطب بزرگ تولید محصولات مسی ازجمله کنسانتره مس و مولیبدن و طلا و نقره، مس کاتدی، مفتول و بیلت و اسلب و نیز سولفور شناخته می‌شود اما مهمترین محصولات شرکت کاتد و مفتول مس است.


فملی در سال گذشته ۲۲۴۰۲ میلیارد تومان فروش داشته و به سود ۱۲۱۵۵ میلیارد تومانی دست یافته است.


بررسی صورت‌مالی میاندوره‌ای ۹ ماهه سال جاری، رشد ۷۹ درصدی درآمد عملیاتی، رشد ۹۴ درصدی سود ناخالص و افزایش ۱۰۲ درصدی سود محقق شده را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد.


در نهایت آینده‌ی این فلز اساسی و شرکت‌های تولید کننده‌ی آن روشن دیده میشود و چشم‌انداز مثبتی از سوی تحلیلگران داخلی و خارجی برای این صنعت در نظر گرفته شده است.



انتهای خبر

0
0