بورس پرس
1402/12/15
12:28
شکست بانک مرکزی در گواهی ۳۰ درصدی و حراج سکه با دلار ۹۳ هزار تومانی!

کارشناس اقتصادی با اعلام شکست سیاستی بانک مرکزی در عرضه گواهی ۳۰ درصدی، مدعی شد حراج اخیر ربع سکه با دلار ۹۳ هزار تومانی انجام شد!

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، وحید شقاقی‌شهری درباره اقدامات دولت برای جمع آوری نقدینگی از جمله گواهی سپرده ۳۰ درصدی، حراج شمش و سکه و همزمان با افزایش دلار بازار آزاد به ایلنا، اعلام کرد: استفاده از گواهی ۳۰ درصدی، شکست سیاستی بانک مرکزی بود. چرا که هزینه‌های گواهی ۳۰ درصدی به مراتب بیشتر از فایده آن است.


گواهی سپرده اولا عمدتا تبدیل سپرده‌های ۲۰ و ۲۳ درصدی به ۳۰ درصدی بود. یعنی جابه جایی درون بانکی رخ داد که طبیعتا ناترازی بانک‌های را افزایش می‌دهد و بانک‌ها در سررسید باید به جای ۲۳ درصد سود ۳۰ درصد پرداخت کنند. بنابراین در سر رسید سالانه حجم نقدینگی افزایش پیدا می‌کند و تبعات دیگری هم دارد از جمله اینکه بازار سرمایه را منفعل کرد.


هدف مهم گواهی سپرده ۳۰ درصدی این بود که در آن زمان دلار را از ۵۹ هزار تومان کاهش دهد اما تنها یک هفته در بازار ارز اثر گذاشت و بعد از آن دوباره دلار گران شد و به آستانه ۶۰ هزار تومان رسید. بنابراین گواهی سپرده حتی مسکن یک ماهه هم نبود. علامت اجرای این اقدامات از سوی بانک مرکزی این پیام را به جامعه می‌دهد که در آینده نرخ دلار بیشتر می‌شود.


در گذشته هم هر زمان که حراج سکه یا پرداخت و ثبت نام سکه صورت گرفت منجر به تبعات منفی در بازار ارز و سکه می شد. چند بار از حراج سکه استفاده شده اما علامتی که به جامعه داد این بود که اوضاع مساعد نیست و همین باعث التهاب شد.


بانک مرکزی دلار بازار آزاد ارز را قبول ندارد و به رسمیت نمی‌شناسد اما چطور سکه را با دلار ۹۳ هزار تومانی حراج کرد؟ عملا در حراج یکشنبه سکه با دلار نرخ ۹۳ هزار تومانی به حراج رسید. قیمت نهایی ربع سکه در حراج حدود ۱۱.۵ میلیون تومان بود که در فرمول محاسبه نرخ سکه با این قیمت به دلار ۹۳ هزار تومان رسید اما اگر نرخ دلار را همین نرخ ۶۰ هزار تومانی بازار آزاد حراج می‌کردند در حراج قیمت سکه به ۷.۳ میلیون تومان می‌رسید.


سوال از بانک مرکزی این است که نرخ دلار در بازار آزاد وجود ندارد و این ارقام در بازار آزاد انحرافی است اما چگونه می‌پذیرد حراج سکه با نرح دلار ۹۳ هزار تومانی انجام شود؟ با این نرخ ۹۳ هزار تومان دلار از حراج‌های بعدی استقبال نخواهد شد. هر چند در حراج اول استقبال بالا بود اما مردم به تدریج آگاه می‌شوند.


موضوع مهم این است که در گذشته یک بار از این ابزار رونمایی شد و پس از حراج از آن مالیات هم گرفته شد و الان هر چند که اعلام شده سکه‌های حراج شده مشمول مالیات نمی‌شوند اما این نگرانی همچنان وجود دارد. چرا که در دور قبلی هم اعلام شده بود که مالیات اخذ نمی‌شود اما پس از انجام حراج مالیات گرفته و این خطای سیاست‌گذار شد که امتیاز این ابزار را در گذشته سوزاند.


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0