فارس نیوز
1400/10/05
00:06
امکان برگزاری مجامع الکترونیک شرکتهای سهام عدالت/ دلیل بسته بودن نماد شرکتهای سرمایه‌گذاری استانی

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس با بیان این که عمده دلیل بسته شدن نماد شرکتهای سرمایه‌گذاری استانی،‌عدم برگزاری مجمع عمومی است،‌گفت: مجامع عمومی این شرکتها می‌تواند به شکل الکترونیکی برگزار شود.

سید مهدی پارچینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد دلیل متوقف ماندن نماد معاملاتی شرکت‌های استانی عدالت گفت: عمده دلیل به خاطر عدم برگزاری مجامع این شرکت‌ها است که طبق دستورالعمل تا برگزاری مجمع عمومی،‌نماد این شرکتها متوقف مانده است، باید مجامع آنها تعیین تکلیف شود تا نماد معاملاتی آنها باز شود.


مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس در مورد اینکه چگونه می‌توان ۴۵۰ هزار نفر سهامداران عدالت را در هر استان در یک جا جمع کرد، گفت: دستورالعمل برگزاری مجامع به صورت الکترونیک برای شرکت‌های سهام عدالت و سایر شرکت‌ها وجود دارد و ناشر می‌تواند مجمع شرکت را به صورت الکترونیکی برگزار کند و نیازی به حضور فیزیکی مردم نیست.


پارچینی گفت: باید شرکت‌های استانی مجامع خود را به صورت الکترونیکی برگزار کنند که محدودیت مکانی ندارد و محدودیت زمان هم معمولا تا یک روز می‌تواند طول بکشد.


به گفته وی، مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی می‌تواند به صورت الکترونیک برگزار شود و شرکت‌ها باید از قبل برای مشمولان خود اطلاع‌رسانی کنند.


وی در مورد این که آیا امکان تمدید زمان انتخابات الکترونیکی مجامع بیش از یک روز وجود دارد، گفت: اگر زمان شرکت در مجمع الکترونیکی بیش از یک روز باشد با چالش مدیریتی مواجه می‌شوند، بنابراین حداکثر زمان برای مجمع الکترونیکی می‌تواند یک روز باشد.


به گفته پارچینی، با مجامع الکترونیکی نیاز به حضور فیزیکی همه سهامداران نیست و سهامداران می‌توانند از طریق غیر حضوری و به شکل الکترونیکی در مجامع شرکت‌های خود مشارکت کنند.


پارچینی در مورد بسته شدن برخی از نمادها به مدت دو سه سال گفت: برخی از نمادها مانند بانک انصار به خاطر ادغام شدن در بانک سپه بسته بوده‌اند که باید کارهایی از سمت نا شر انجام شود و مسائل زودتر حل شود. یا برخی از نهادها مانند آکنتور مربوط به شرکت کنتورسازی به دلیل مشکلات حقوقی و انتظامی از دو سه سال قبل متوقف است.


مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس در مورد اینکه بالاخره توقف نمادها با اختیار معاملات افراد بر دارایی‌هایشان تناقض دارد یا نه، گفت: به هر حال فضای کسب و کار باید شفاف شود. وقتی که یک ناشر یا شرکت بورسی کوتاهی کرد و اطلاعاتی را منتشر نکرد، احتمال اغوای بازار وجود دارد و طبق مقررات نماد آن شرکت باید متوقف یا تعلیق شود تا ناشر اطلاع‌رسانی کند و اگر از این کار خودداری کرد، با اقدامات تنبیهی مواجه می‌شود، مثلا نماد به یک تابلوی پایین‌تر بازار می‌رود یا از بورس و فرابورس خارج شده و به بازار پایه فرابورس می‌رود تا سرمایه‌گذار بداند با کدام شرکت روبه‌رو است.


پارچینی در پاسخ به این پرسش که شرکت‌هایی که در بازار اول بورس هستند، چقدر شفافیت دارند، گفت: آنهایی که در بازار اول هستند، شرکت تولیدی هستند که آمار تولید ماهانه و فروش آن ارائه می‌شود. همچنین آمار فصلی و گزارش حسابرسی شش ماهه و یکساله ارائه می‌شود و بنابراین شرکت‌هایی که وارد بازار سرمایه می‌شوند، حداکثر شفافیت و پاسخگویی را دارند و این برای فضای اقتصاد کشور مفید است و می‌توان مالیات واقعی را هم از آنها گرفت و فساد هم با شفافیت کاهش می‌یابد. فرار مالیاتی هم کاهش می‌یابد و مرتفع می‌شود.


پارچینی تاکید کرد: هر چه شفافیت در شرکت‌ها بالا رود، پاسخگویی نسبت به عملکرد بهتر می‌شود. در حال حاضر ۷۲۰ شرکت در بورس و فرابورس حضور دارند که از شفاف‌ترین شرکت‌های کشور به شمار می‌روند.


انتهای پیام/ب


انتهای خبر

0
0