بورس نیوز
1402/08/17
16:28
اوراق گواهی گندله منتشر می‌شود

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری ترنج گفت: به جسارت و شجاعتی نیاز بود تا کسی روی کالای دیگر گواهی سپرده کالایی منتشر کند. سپس با سازمان امور مالیاتی بجنگند و معاملات ثانویه را شکل دهد که مجموعه سنگ آهن مرکزی این جسارت را به خرج داد تا بتوانیم اوراق گواهی روی گندله منتشر کنیم.


به گزارش بورس نیوز ، رضا درخشان فر، مدیرعامل ترنج درباره ابزار‌های مهم در بورس کالا در حاشیه نمایشگاه کیش اینوکس ۲۰۲۳ اظهار کرد: همه کسانی که درس مالی خوانده اند، اسم یکی از اولین واحد‌هایی که باید پاس کنند اوراق بهادارسازی است. اوراق بهادارسازی مبتنی بر دارایی. یعنی یک دارایی پایه به اوراق بهادار تبدیل می‌شود و اوراق بهادار بر مبنای دارایی پایه منتشر می‌خواهد شد.


وی افزود: عمدتا اگر دارایی پایه در بازار بورس کالا قابلیت شناسایی، ارزشگذاری و استاندارد کردن انبارش داشته باشد، اوراق بهاداری که روی آن منتشر می‌شود اوراق سپرده کالایی است که یکی از پایه‌ترین اوراق بهادار بورس کالاست. بورس کالا امکانات وسیعی در زمینه سرمایه گذاری برای فعالان بازار و حوزه کالا دارد. در بورس کالای ایران بازار فیزیکی، مالی و مشتقه داریم. آنچه که فعالان بورس کالا از بیرون بورس کالا را می‌بینند، بازار فیزیکی است. بازار فیزیکی بازار رایجی است که فعالان صنعتی به آن توجه دارند.


درخشان فر ادادمه داد: فعالان بازار سرمایه به دو بازار مالی و بازار مشتقه مرتبط با بورس کالا توجه می‌کنند. این بازار‌ها جایی است که فعالان بازار سرمایه در آن معامله می‌کنند، روی آتی دارایی‌های پایه قیمت گذاری، برنامه ریزی و پوشش ریسک انجام میدهند. این بازار‌ها محلی برای حوزه فعالیت مشاوران سرمایه گذاری و شرکت‌های تامین سرمایه برای توسعه ابزارهاست.


مدیرعامل ترنج بیان کرد: در بازار‌های مالی اوراق سلف موازی که شیوه‌ای از تامین مالی بر مبنای کالاست، صندوق‌های کالایی، و اوراق گواهی سپرده این‌ها ابزار‌هایی برای شیوه‌های تامین مالی، شیوه‌های خرید و فروش محصول و پوشش ریسک آتی کالایی هاست.


وی خاطرنشان کرد: در بورس کالا و گواهی سپرده کالایی محدودیت‌هایی داشتیم که عمدتا مالیاتی و مبتنی بر مالیات بر ارزش افزوده بوده است. آنچه که در حال حاضر داریم، اوراق گواهی رایج است. این اوراق به دست فعالان بازار معامله می‌شود مانند سکه، شمش و محصولات کشاورزی. روی این اوراق سازمان امور مالیاتی از حیث معاملات ثانویه نظری نداشته است.


درخشان فر عنوان کرد: به جسارت و شجاعتی نیاز داشتیم تا کسی روی کالای دیگر گواهی سپرده کالایی منتشر کند. سپس با سازمان امور مالیاتی بجنگند و معاملات ثانویه را شکل دهد که مجموعه سنگ آهن مرکزی این جسارت را به خرج داد تا بتوانیم اوراق گواهی روی گندله منتشر کنیم. فعالان بازار دوست دارند این اوراق، معاملات ثانویه و معاملات پیوسته پیدا کند و مشکل معاملاتی آن رفع شود.


مدیرعامل ترنج گفت: شرکت سنگ آهن مرکزی این جسارت را به خرج داد و با استاندارد کردن یکی از انبارها، معرفی گندله به آزمایشگاه و استاندارد کردن ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی، این انبارش را انجام دهد. سپس، قبض انبار را به اوراق بهادار گواهی کند. امیدوار هستیم روی این اقدام مجموعه سنگ آهن مرکزی که به بازار اعتماد کرده، در آینده ابزار‌های متنوعی اعم از انواع صندوق ها، مشتق ها، آتی و آپشن انجام دهیم تا این بازار اوراق بهادار مبتنی بر سپرده کالایی را صرفنظر از سکه و زعفران، به ابزار‌های مرتبط با پوشش ریسک کمک کند.


وی گفت: اقداماتی در حال انجام شدن است. با بورس کالا در ارتباط هستیم. بسته انتشار را جلو می‌بریم. امیدواریم به زودی رونمایی و به بازار عرضه شود. در مرحله اول شاید مصرف کنندگان گندله به خرید این اوراق علاقمند باشند و در سررسید جنس را تحویل بگیرند. فکر می‌کنم بعد‌ها که مشکلات حل شود، روی مشتقه‌های آن نیز بتوانیم کار کنیم، سنگ آهن بازار سرمایه ای‌تر شود و به چشم فعالان بازار بیاید تا شاهد عرضه اولیه آن باشیم.

انتهای خبر

0
0