بورس پرس
1402/10/06
00:00
هشدار مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد به سومین بحران مهم داخلی

مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد با اشاره به وضعیت بحرانی و قرار گرفتن صندوق‌ها در لبه ورشکستگی به سومین بحران مهم داخلی هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، حجت کاظمی در نشست خبری، بحران صندوق‌های بازنشستگی را سومین بحران مهم داخلی دانست و اعلام کرد: بحث صندوق‌های بازنشستگی نیازمند برنامه‌های کلان است در قانون بودجه سال جاری بیش از ۱۷ درصد بودجه معادل ۳۴۰ هزار میلیارد تومان به حقوق مستمری‌بگیران سه صندوق اختصاص داده شد.


در اکثر دنیا دولت به صندوق‌ها کمک نمی‌کند اما در ایران دولت سخاوتمندانه وارد کار شده و سال به سال وابستگی به این تعهدات در صندوق‌ها بیشتر می‌شود. اکثر صندوق‌ها در وضعیت نامطلوب و در لبه ورشکستگی قرار دارند.


در صندوق بازنشستگی کشوری ۷۰۰ هزار بیمه شده و ۱۶۰۰ مستمری‌بگیر وجود دارد و ضریب پشتیبانی کمتر از یک است اما صندوق فولاد اصلا ورودی جدید ندارد و در برابر ۴ هزار نفر بیمه‌پرداز دارای سابقه ۲۷ تا ۳۰ ساله، ۸۷ هزار مستمری‌بگیر دارد. عاملی که باعث ورشکستگی یا وضعیت نامطلوب صندوق ها شده عدم رشد سن و سابقه همگام با دنیا است.


مورد دیگر که به بحران در صندوق‌های بیمه‌ای منجر شده، مدیریت دارایی‌ها است که ایران در این بخش موفق نیست. مسئله دیگر تنظیم بخشی است. در ادوار گذشته دولت ۵۴ هزار میلیارد تومان به صندوق بدهی داشت که اگر سال ۹۹ پرداخت می‌شد و صندوق بازنشستگی فولاد در حوزه‌هایی مانند بورس سرمایه‌گذاری می‌کرد اکنون مشکل کمبود نقدینگی برای پرداخت حقوق نداشت.


مسئله دیگر بستن ورودی‌های صندوق در دهه ۸۰ تا ۹۰ بود. اکنون اتکا به مدیریت دارایی‌ها است که در این بخش نیز مطلوب عمل نشده است. چهار شرکت مانند دخانیات و زغال‌سنگ را به صندوق بازنشستگی فولاد دادند که همگی زیان‌ده شدند. ماه گذشته صندوق فولاد به شرکت زغال‌سنگ تزریق مالی کرد تا حقوق کارگران را بدهد این در حالی است که آنها باید به صندوق پول تزریق کنند.


اگر قرار باشد صندوق فولاد پایدار بماند باید مدیریت دارایی‌ها را انجام دهد. سه شرکت از زیان خارج شده و دخانیات هم چند ماه دیگر از زیان خارج می‌شود. برخی شرکت‌ها نیز قرار است بورسی شوند که این اقدام بسیار قابل تامل است. شرکت سنگ آهن مرکزی که در دل ایران با سنگ پر عیار مطلوب قرار دارد اما متاسفانه خام فروشی انجام می دهد که برای رفع این مشکل برنامه‌ریزی شده است.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0