مهدی رضایتی
1401/01/17
11:27
بررسی پتانسیل رشد صنایع در سال 1401: افزایش نرخ صنایع در صنایع خدماتی در این مطلب احتمال افزایش نرخ در سه صنعت ارتباطات، یوتیلتی و نیروگاهی بررسی ...

بررسی پتانسیل رشد صنایع در سال ۱۴۰۱: افزایش نرخ صنایع در صنایع خدماتی



در این مطلب احتمال افزایش نرخ در سه صنعت ارتباطات، یوتیلتی و نیروگاهی بررسی می شود.




۱ . ارتباطات( همراه اول و مخابرات):



صنعت ارتباطات می تواند یک کاندیدا برای دریافت مجوز افزایش نرخ باشد. تعرفه مکالمات و اینترنت سالهاست ثابت مانده و نیاز به سرمایه گذاری در زیرساخت می تواند موجب اعطای مجوز افزایش نرخ شود. از اظهار نظر مسئولان نیز اینطور بر می آید که موافقت کلی وجود دارد اما برای بازار میزان رشد اهمیت دارد.



بطور نمونه وضعیت سودآوری «همراه» را بررسی میکنیم:



همراه امسال به سود ۶ همتی در تلفیق می رسد و ۴-۵ همت در مجمع تقسیم می کند. ارزش بازار شرکت پس از مجمع حدودا ۳۶ همت خواهد بود. بنابراین P به E بدون افزایش نرخ حدود ۶-۷ واحد می شود که جذاب نیست. اگر افزایش نرخ، سود را خطی افزایش دهد، افزایش نرخ های بیش از ۵۰ درصدی می تواند P به E را به ۴ نزدیک کند. بنابراین اگر افزایش نرخ بیش از ۵۰ درصد باشد می توان به ایجاد بازدهی خوب امیدوار بود.




۲. یوتیلیتی (فجر و مبین):



تغییر فرمول نرخگذاری این دو شرکت مدت زیادی است که مطرح شده و ظاهرا با آن موافقت شده است. براساس این فرمول سود عملیاتی این شرکتها ضریبی از ارزش دارایی آنها براساس قیمت روز خواهد بود. بنابراین اگر ارزش روز دارایی این دو شرکت ۴ میلیارد یورو باشد حدودا به اندازه ۲۰ درصد آن (بسته به عملکرد شرکتهای پتروشیمی) سود عملیاتی را باید ببینیم. ۸۰۰ میلیون یورو سود معادل ۲۴ همت خواهد بود که در صورت تحقق جذاب است.


البته نکته مهم اینکه این سود از جیب شرکتهای پتروشیمی به جیب شرکت های یوتیلیتی می رود. باید دید که واکنش این شرکتها چیست. مابه التفاوت برای زاگرس قابل توجه است. بنابراین قطعیتی فعلا وجود ندارد اما احتمال آن بیش از ۵۰ درصد است.




۳. نیروگاه:



درباره صنعت نیروگاه در کانال زیاد نوشته ایم اما در هر صورت افزایش نرخ در فصل ابتدایی سال می تواند مهم باشد. بطور طبیعی انتظار افزایش نرخ را داریم اما میزان آن اهمیت دارد. اهرم افزایش نرخ می تواند ۲.۵ تا ۳ برابر باشد. اگر نرخ دو برابر شود سود ۳.۵ تا ۴ برابر می شود.



با توجه به خاموشی های سال گذشته و جا افتادن این استدلال که دولت برای سرمایه گذاری در صنعت باید توجیه اقتصادی ایجاد کند می توان به رشد بیش از نرمال قیمت امیدوار بود. خصوصا که میانگین نرخ فروش برق توسط وزارت نیرو امسال رقم خوبی خواهد بود امکان خرید بالاتر از نیروگاهها نیز وجود دارد.



نرخ برق بدون هزینه گاز باید طی چند سال به ۱.۵ تا ۲ سنت برسد که اگر نرخ امسال نیم سنت تعیین شود (رشد ۱۰۰ درصدی). برای صنعت بسیار جذاب خواهد بود. اگر تحلیل شما رشد کمتر از ۵۰ درصدی نرخ باشد با توجه به P به E های فعلی جذابیت زیادی در صنعت به لحاظ فاندامنتال وجود ندارد (ممکن است روی تابلو شرایط متفاوت باشد).

انتهای خبر

0
0