بااقتصاد
1401/06/31
19:48
تهیه مواد اولیه، مانع اصلی کاغذسازان برای عرضه محصول در بورس/ وزارت صنعت برای اجرای مصوبه عرضه کاغذ در بورس کالا باید اصلاحیه صادر کند

وزارت صنعت، معدن و تجارت، در هفته نخست اردیبهشت امسال، مصوبه الزام کاغذسازان برای عرضه محصولات کاغذ چاپ و تحریر در بورس کالا را صادر کرد و از تولیدکنندگان و واردکنندگان خواست تا ظرف یک‌هفته نسبت به دریافت کد بورسی و عرضه محصول اقدام کنند. این مصوبه با مخالفت‌های زیاد از سوی کاغذسازان، واردکنندگان و تشکل‌های صنعت چاپ و مصرف‌کنندگان کاغذ مواجه شد. بر همین اساس تاکنون مصوبه مذکور اجرا نشده است و کاغذ در خارج از بورس کالا مورد معامله قرار می‌گیرد.

کاغذسازان برای عرضه محصول‌شان در بورس کالا با برخی موانع و مشکلاتی مواجهند. عبدالله موذنی، فعال صنعت کاغذ و عضو هیات‌مدیره چکاپا، در گفت‌وگو با خبرنگار «بااقتصاد»، مشکل اصلی تولیدکنندگان کاغذ را برای عرضه در بورس، تهیه مواد اولیه تولید می‌داند و می‌گوید: وزارت صنعت برای اجرای این مصوبه باید اصلاحاتی در آن ایجاد کند.


وی می‌افزاید: تولیدکنندگان کاغذ برای عرضه محصولات‌شان در بورس کالا با مشکلاتی مواجهند که تا بر طرف نشدن این موانع، امکان عرضه محصول در بورس کالا را ندارند. از آنجایی‌که مواد اولیه وارداتی و داخلی را باید خارج از بورس تهیه کنند، بنابراین امکان عرضه محصول نهایی در بورس فعلا وجود ندارد.


عضو هیات‌مدیره کاغذسازی پارس(چکاپا)، تصریح می‌کند: سندیکا و اتحادیه کاغذسازان در این زمینه مکاتباتی را با وزارت صنعت و بورس کالا انجام داده و در حال پیگیری و حل مشکلات صنایع کاغذسازی است. البته وزارت صنعت هم باید در این زمینه همکاری کند و اصلاحاتی را در مصوبه مذکور بگنجاند.


موذنی معتقد است که عرضه محصولات در بورس کالا برای صنایع و کارخانجات کاغذسازی، در صورت برطرف شدن موانع، بسیار مطلوب و موثر خواهد بود و مشکل قیمت‌گذاری از سوی نهادهای دولتی برطرف خواهد شد. تعیین قیمت کاغذ در بورس کالا با مکانیسم عرضه و تقاضا به نفع تولیدکنندگان و صنایع است.


وی همچنین تعداد کارخانجاتی که کاغذ چاپ و تحریر تولید می‌کنند را محدود اعلام و اظهار کرد: تولیدکنندگان کاغذ چاپ و تحریر معدود هستند اما محصولات‌شان متنوع است که برای عرضه در بورس کالا باید کار کارشناسی انجام شود. عرضه کاغذ بسته‌بندی در بورس کالا هم شرایط خاصی دارد که به آسانی قابل اجرا نیست.


موذنی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ما مبنی بر این‌که آیا چکاپا برنامه‌ای برای تولید کاغذ چاپ و تحریر دارد، تصریح کرد: ماشین‌آلات چکاپا مناسب تولید کاغذ چاپ و تحریر نیست و اگر بخواهد در این بخش فعالیت کند، به سرمایه عظیمی برای خرید ماشین‌آلات و تجهیزات مدرن و جدید دارد که همه وارداتی هستند و با شرایط تحریم، بسیار دشوار و زمانبر است.


مصاحبه و تنظیم: مولود غلامی



انتهای خبر

0
0