نود اقتصادی
1400/02/14
09:00
⭕️ بازار خرما در نتیجه تصمیمات غلط ستاد تنظیم بازار به دست عربستان افتاد ▪️محسن رشید فرخی، رئیس انجمن ملی خرمای ایران در گفت‌وگو با «نود اقتصادی»:...

⭕️ بازار خرما در نتیجه تصمیمات غلط ستاد تنظیم بازار به دست عربستان افتاد



▪️محسن رشید فرخی، رئیس انجمن ملی خرمای ایران در گفت‌وگو با «نود اقتصادی»: سال ۹۷ در آستانه رسیدن به نیم میلیارد دلار صادرات خرما بودیم ولی در شرایطی که کشور نیاز به ارز داشت ستاد تنظیم بازار صادرات خرما را ممنوع کرد. با این اقدام ستاد تنظیم بازار، صادرات خرما سال بعد پنجاه درصد افت کرد و عربستان سعودی بازار خرما را از دست ما خارج کرد.



▪️قبلا هم یکی از مسئولین دولتی رفت پسته بخرد. وقتی دید پسته گران است دستور توقف صادرات پسته را صادر کرد. از آن روز آمریکا بازار پسته را از ما گرفت و هنوز نتوانستیم آن را پس بگیریم.



▪️با وجود اینکه در فروردین ماه تورم ۴۰ درصدی داشتیم و هزینه های تولید محصولات کشاورزی ۵ برابر شده اند، خرما تنها محصول کشاورزی است که افزایش قیمت نداشته است.


اگر بخواهیم ۱۰ درصد افزایش قیمت داشته باشیم تا کشاورزان نابود نشوند، ستاد تنظیم بازار بلافاصله برایمان ممنوعیت و مسائل دیگر ایجاد می‌کند.



▪️هر ساله قیمت خرما در ماه رمضان ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند و این مسئله غیر طبیعی نیست. متوسط مصرف خرما در ایران ۷ کیلو و نیم برای هر فرد در سال است و متوسط قیمت می‌شود ۷ هزار تومان. با این وضعیت کشاورز انگیزه‌ای برای تولید ندارد.



✅ کانال آخرین اخبار و تحلیل‌های روز اقتصاد ایران↙️



🆔 https://telegram.me/joinchat/EZnefD۹kO۸xINJK_Z۵xVqQ

انتهای خبر

0
0