بورس پرس
1400/10/29
12:08
تحلیل کارشناس اقتصادی از اثر برجام بر تورم ، بورس ، کف و سقف نرخ دلار و ...

کارشناس اقتصادی تحلیلی از اثر توافق برجام بر تورم ، بورس ، درآمدهای نفتی ، کف و سقف نرخ دلار ، مسکن و ... ، ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، محمد نوربخش در خصوص اثرات تحقق توافق در مذاکرات وین بر حوزه‌های مختلف اقتصادی به آرمان ملی اعلام کرد: در صورتی که برجام به نتیجه برسد ، صادرات روزانه دو میلیون بشکه نفت محقق می شود و درآمد ارزی به ۵۰ میلیارد دلار می‌رسد.


همچنین درآمدهای حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی هم ۱۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود که به همراه درآمد ۲۵ میلیاد دلاری ناشی از صادرات سایر محصولات غیرنفتی، درآمدی بیش از ۹۰ میلیارد دلار را رقم خواهد زد.


در شرایط فعلی ، حجم واردات به حدود ۴۰ میلیارد دلار رسیده که نسبت به دهه‌های گذشته ۲۰ میلیارد دلار کاهش یافته است. با فرض تحقق برجام، احتمالا واردات رسمی به بیش از ۵۰ میلیارد دلار خواهد رسید. طبق گزارش‌های رسمی ، سالانه بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار کالا قاچاق می‌شود که در نتیجه حجم کل واردات را به ۶۵ میلیارد دلار می‌رساند.


در کنار واردات ، بخشی از منابع ارزی صرف واردات خدمات فنی و مهندسی می‌شود که با احتساب تولید ۴.۵ میلیون بشکه‌ای نفت که دو میلیون آن صادرات می‌شود ، احتمالا هزینه‌ای بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار بابت واردات خدمات پرداخت می‌شود که مجموع نیاز ارزی را به ۷۵ میلیارد دلار می‌رساند.


با توجه به درآمد ۹۰ میلیارد دلاری ، هزینه‌های ارزی از درآمد پایین‌تر است اما در کنار آن سالانه حجم بالایی از منابع ارزی صرف خروج سرمایه می‌شود که در سال ۹۶ میزان آن ۲۰ دمیلیارد دلار برآورد شده که این حجم می‌تواند معادلات ارزی را تحت‌الشعاع قرار دهد.



عوامل افزایش نرخ ارز مشروط به عرضه و تقاضا و توان مالی خریداران است . مبنای تعیین قیمت ۳۷ تا ۴۰ هزارتومانی برای دلار از تداوم وضعیت خروج سرمایه و برهم‌خوردن تعادل در درآمد با تقاضای ارز نشات می‌گیرد . بنابراین با توجه به این تناسبات نمی‌توان انتظار داشت کاهش قیمت دلار کمتر از ۲۵ هزار تومان ادامه‌دار شود . لذا سقف ۳۸ تا ۴۰ هزار و کف ۲۵ تا ۲۶ هزارتومان پیش بینی می شود.


تاثیر برجام بر بازار سرمایه


در صورت توافق و کاهش کوتاه‌مدت قیمت دلار ، سهامی مورد توجه قرار خواهند گرفت که نسبت به قیمت ، سود قابل توجه‌ای داشته و سود بیشتری هم توزیع می‌کنند. این شرکت‌ها می‌توانند در بازارهایی که هیجان و ریسک کمتری دارند ، بیشتر مورد توجه قرار گیرند.


سهامی که گزارش‌های مالی شفاف‌تری دارند و نسبت قیمت به سود آنها هم اغنا کننده است ، رشد خواهند کرد. بنابراین سهامداران بهتر است برای کسب سود بعد از برجام، سرمایه‌ها را روی پرتفوی متنوع از شرکت‌هایی که نسبت قیمت سهم به سود مناسب است یا طرح‌های توسعه‌ای واقعی را در دست اجرا دارند، سرمایه‌گذاری کنند.


شیب ملایم و کوتاه‌مدت قیمت مسکن


مانند همه بازارها مسکن هم متاثر از نظام عرضه و تقاضا است. بر اساس آمار ، سالانه حدود یک میلیون تقاضا وجود دارد . این بازار نوعی چسبندگی قیمت دارد با فرض افت نرخ دلار بعد از توافقات برجام ، قیمت مسکن هم در روند نزولی با شیب کم وارد خواهد شد.


اگر دلار کاهش مقطعی داشته باشد، قیمت زمین نیز کاهش خواهد یافت. خدمات امکانات مسکونی به راحتی کاهش پیدا نمی‌کنند. لذا نمی‌توان انتظار رکورد چند ماهه داشت. بعد از آن بازار وارد مرحله نظارتی می‌شود و منتظر تعیین تکلیف روند قیمت دلار می‌ماند.


اگر کاهش قیمت دلار ادامه‌دار باشد، قیمت مسکن هم در سراشیبی آرام کاهشی وارد خواهد شد. لذا انتظار کاهش چشمگیری وجود ندارد.


پیش بینی می شود بعد از برجام ، نرخ تورم به ۲۵ تا ۳۰ درصد برسد. با کاهش نرخ دلار بازار خودروهای خارجی هم ابتدا کاهش قیمت را تجربه خواهند کرد اما سمت و سوی آینده بازار به تصمیمات دولت و اجرای سیاست‌های اصلاح قیمت و واردات خودرو بستگی خواهد داشت.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0