بورس نیوز
1402/11/17
10:20
عوامل تاثیرگذاری بر بازار نفت / رئیس بانک مرکزی آمریکا، نرخ بهره در کوتاه مدت کاهش نخواهد یافت

شایعات مربوط به آتش بس بالقوه در جنگ، قیمت نفت را در طول هفته گذشته کاهش داده بود، با این وجود اختلالات بالقوه در عرضه که ناشی از افزایش درگیری‌ها بود نقطه کلیدی حمایت از قیمت‌های نفت خام بوده است. اظهارات پاول و داده‌های قوی بازار کار، این نگرانی را ایجاد کرد که نرخ‌های بهره بالاتر برای مدت طولانی تری تقاضای جهانی نفت را در ماه‌های آینده کاهش خواهد داد.

به گزارش بورس نیوز به نقل از اینوستینگ؛قیمت نفت روز دوشنبه در معاملات آسیایی اندکی افزایش یافت و در بحبوحه کاهش امید‌ها به کاهش زودهنگام نرخ‌های بهره در آمریکا، از هفته گذشته کاهش شدیدی داشت، در حالی که تمرکز درباره آتش بس در جنگ اسرائیل و حماس باقی ماند.


شایعات مربوط به آتش بس بالقوه در جنگ، قیمت نفت را در طول هفته گذشته کاهش داده بود، با این وجود اختلالات بالقوه در عرضه که ناشی از افزایش درگیری‌ها بود نقطه کلیدی حمایت از قیمت‌های نفت خام بوده است.


اما این شایعات عملیاتی نشده و هیچ آتش بسی در طول آخر هفته گذشته محقق نشد و این درحالی بود که درگیری‌ها بین نیرو‌های اسرائیلی و حماس ادامه داشت. تنش‌ها در دریای سرخ (بین نیرو‌های تحت رهبری آمریکا و گروه حوثی) نیز همچنان ادامه دارد، چرا که این گروه تهدید به حملات بیشتر علیه کشتی‌ها در منطقه کرده است.


بهای معاملات نفت برنت در ماه آوریل با ۰.۴ درصد افزایش به ۷۷.۶۱ دلار در هر بشکه رسید در حالیکه بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت (۰۲: ۰۳ به وقت گرینویچ) با ۰.۳ درصد افزایش به ۷۲.۵۳ دلار در هر بشکه رسید. هر دو قرارداد در هفته گذشته بیش از ۷ درصد کاهش یافت.


بخوانیم از اظهارات رئیس بانک مرکزی آمریکا


قیمت نفت تحت فشار قدرت دلار بود که روز دوشنبه پس از صعود قوی روز جمعه بالاتر رفت. داده‌های حقوق و دستمزد غیرکشاورزی نشان می‌دهد که بازار کار ایالات متحده بسیار داغ‌تر از حد انتظار است، که به نوبه خود به فدرال رزرو فرصت بیشتری می‌دهد تا نرخ‌ها را برای مدت طولانی‌تری بالاتر نگه دارد.


جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه سی بی اس بار دیگر تاکید کرد که بانک مرکزی در کوتاه مدت نرخ بهره را کاهش نخواهد داد. پاول گفت که بانک مرکزی آمریکا به دنبال نشانه‌های واضح تری از کاهش تورم و سرد شدن بازار کار پیش از اتخاذ سیاست‌های انقباضی است، اگرچه سیاست گذاران در نهایت نرخ‌های بهره را در سال جاری کاهش خواهند داد. اظهارات پاول و داده‌های قوی بازار کار، این نگرانی را ایجاد کرد که نرخ‌های بهره بالاتر برای مدت طولانی تری تقاضای جهانی نفت را در ماه‌های آینده کاهش خواهد داد.


اما رئیس بانک مرکزی آمریکا همچنین اعلام کرد که اقتصاد آمریکا همچنان قوی است و رکود اقتصادی بعید به نظر می‌رسد. این امر به خوبی تقاضا در بزرگ‌ترین مصرف کننده سوخت جهان را نشان می‌دهد، به ویژه اگر نرخ بهره در اواخر امسال کاهش یابد.


اما انتظار می‌رود در کوتاه مدت، تقاضای سوخت آمریکا تحت فشار شرایط نامساعد جوی در سراسر این کشور باقی بماند.


در جای دیگر، یک بررسی خصوصی از چین نشان داد که فعالیت بخش خدمات در ماه ژانویه کم‌تر از حد انتظار رشد داشته است. این گزارش که پس از داده‌های ضعیف شاخص مدیران خرید رسمی در هفته گذشته منتشر شد، نگرانی‌های بیشتری را نسبت به بهبود کند اقتصادی در بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان ایجاد کرد.


داده‌های تورم چین، برای ژانویه، اواخر این هفته ارائه می‌شود. آمار تورم تنها یک روز قبل از آغاز تعطیلات یک هفته‌ای در کشور برای تعطیلات نوروزی اعلام می‌شود.


پایان مطلب


برچسب ها : نفت برنت بین الملل نفت

انتهای خبر

0
0