بورس پرس
1402/04/03
00:00
وعده عرضه اولیه ۲۰ درصد سهام بهترین معدن ایران و افزایش سرمایه

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی از موافقت سهامداران با عرضه اولیه ۲۰ درصدی سهام طی دو مرحله و برنامه افزایش سرمایه قبل و بعد از واگذاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ماین نیوز، مجتبی حمیدیان با بیان اینکه اگر موانع عرضه اولیه سنگ آهن مرکزی بافق ( که بهترین معدن ایران تشخیص داده شده) برطرف شود طبق موافقت سهامداران بیش از ۲۰ درصد سهام عرضه اولیه می شود، گفت: زمان عرضه اولیه هنوز مشخص نیست و طبق سیاست سازمان بورس واگذاری سهام در عرضه اولیه بر مبنای مقررات تعیین شده خواهد بود که در مرحله نخست بین ۷ تا ۱۰ درصد و در مرحله دوم تا ۲۰ درصد سهام عرضه خواهد شد.


وی افزود: این شرکت ظرفیت بسیار بالایی دارد و ورود نقدینگی جدید از طریق عرضه اولیه می تواند اجرای پروژه ها را تسریع کند. شرکت براساس تخمین ها حدود ۲ میلیارد دلار ارزش دارد و اگر حدود یک میلیارد دلار دیگر روی آن سرمایه گذاری شود ارزشی بیش از ۱۲ میلیارد دلار پیدا خواهد کرد. با توجه به اینکه سرمایه گذاری جدید به رشد سودآوری کمک می کند، قطعا سهامداری این شرکت بسیار مفید خواهد بود. به همین دلیل استقبال از عرضه اولیه قطعی خواهد بود.


این مقام مسئول ادامه داد: شرکت سال گذشته حدود ۱۱ و ۵ هزار میلیارد تومان فروش و سود داشت. به دلیل اینکه بخشی از ظرفیت های معدنی به فعل نرسیده و از طرف دیگر قیمت کامودیتی ها در بازار جهانی هم افت داشت، سود کمتر شده بود اما با بهره برداری از پروژه ها، سودآوری ۴ تا ۵ برابر خواهد شد.


حمیدیان با بیان اینکه شرکت از سال های خیلی دور افزایش سرمایه انجام نداده، گفت: قبل از عرضه اولیه یک مرحله افزایش سرمایه خواهیم داشت و بعد از عرضه اولیه هم یک مرحله افزایش سرمایه اجرایی خواهد شد. با توجه به اعتباری که سنگ آهن مرکزی بافق دارد مذاکره برای انتشار اوراق در حال انجام است که با اجرای این روش های تامین نقدینگی اجرای پروژه ها تسریع خواهند شد. منطقه بافق علاوه بر ذخیره معدنی مناسب فاصله مناسبی با شرکت های فولادی هم دارد. از طرف دیگر زیرساخت ها مناسب برای توسعه وجود دارد و تنها خلا سرمایه گذاری در این منطقه احساس می شود.


برنامه اکتشاف ذخیره جدید معدنی


وی با اشاره به تجربه همزمان اکتشاف و استخراج در معدن دی ۱۹ توضیح داد: ذخیره این معدن حدود ۱۰۰ میلیون تن است و این ذخیره افزایش خواهد یافت. در معادن قدیمی علاوه بر استحصال سرباره ها، اکتشاف ذخیره جدید دنبال می شود. مجموع سرمایه گذاری در دی ۱۹ حدود ۸ هزار میلیارد تومان است که هر یک از طرفین مشارکت ۴ هزار میلیارد تومان مشارکت خواهند داشت. در معدن دی ۸ نیز سرمایه گذاری ۱۰ هزار میلیارد تومانی نیاز است.


مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی با اشاره به لزوم آمادگی برای استخراج زیر زمینی مواد معدنی اضافه کرد: در کنار بهره برداری از معادن بزرگ و عمقی نباید از معادن کوچک هم غافل شد که بر همین مبنا پروژه هایی با ایمیدرو آغاز شده است. پروژه های تصفیه فاضلاب بافق و یزد در دست اجرا است. هدف استفاده کمتر از آب های سطحی و بیشتر از آب تسویه شده است.


حمیدیان با اشاره به اینکه ظرفیت جذب ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در سنگ آهن مرکزی وجود دارد، ادامه داد: سال جاری در مجمع سالانه مسئله افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و ... دنبال می شود.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0