سینا سلیمانی
1402/07/23
10:07
اقای دکتر صباحی ، زحمت کشیدند و لطف کردند در جهت تنویر افکار عمومی گزارشی به بازار ارائه کردند در مورد سهم حجم معاملات الگوریتمی نسبت به حجم معاملا...

اقای دکتر صباحی ، زحمت کشیدند و لطف کردند در جهت تنویر افکار عمومی گزارشی به بازار ارائه کردند در مورد سهم حجم معاملات الگوریتمی نسبت به حجم معاملات بازار که بر اساس این گزارش ، سهم معاملات الگوریتمی حدود ۱.۵٪ بوده و طی مدت اخیر هم خالص خرید توسط الگوریتم ها بیش از فروش بوده.



طی مدت اخیر دکتر صباحی رویه ای اتخاذ کردند که قبلا نبوده یا ضعیف بوده و گزارشات مهم و مفیدی در اختیار فعالان بازار گذاشتند که جای تشکر و قدردانی داره.



اما چند نکته در مورد این گزارش :



۱- در مدت اخیر بازار سرمایه اکیدا نزولی بوده. لذا طبیعی هست که اردر های خریدی که توسط الگوریتم ها روی تابلو آمده بیش از اردر های فروش معامله شده باشه ! بنابراین منطقا باید خالص خرید معاملات الگوریتم ها "مثبت" بوده باشه و این موضوع اتفاق عجیبی نیست و لزوما نشان دهنده این موضوع نیست که الگوریتم ها با وجود منفی شدن بازار ، در سمت خرید بودند و به بهبود جو کلی بازار کمک کردند !



۲- این گزارش حجم معاملات ، تنها بخش کوچکی از تاثیر الگوریتم ها رو نشان میده. مثل اون فیلی که داخل اتاق تاریک هست و این گزارش فقط دم فیل رو به ما نشون میده.



همونطور که میدونید ، الگوریتم ها هرروز هم در سمت خرید و هم در سمت فروش اردر وارد میکنند و روی تابلو میشینند ! اما ممکنه هست صرفا بخش کوچکی از این اردر ها معامله بشه یا حتی صرفا در یک سمت اردرهای الگوریتمی معامله بشه.


بنابراین برای نشان دادن تاثیر الگوریتم ها ، بهتر هست گزارشی داده بشه از "کل حجم اردرهایی که الگوریتم ها در طی روز وارد تابلو میکنند ، چه در سمت خرید و چه در سمت فروش به تفکیک" !!



اجازه بدید مثالی بزنم :



فرض کنید سهمی با میانگین معاملات ماهانه ۲ میلیون برگ سهم داریم. الگوریتم ها میتونن هرروز ۵ میلیون اردر از ۱٪+ تا صف خرید روی تابلو برای فروش قرار بدند ! ممکنه صرفا ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزارتا از این ۵ میلیون اردر فروش معامله بشه ، اما قرار دادن این ۵ میلیون اردر فروش روی تابلو بخصوص در بازه ای که بازار اصلاحی هست ، باعث میشه تا فروشنده ها تا قیمت های پایین تری رقابت کنند و سهم صف فروش بشه !


بنابراین اگر گزارش حجم معاملات رو در نظر بگیریم ، تاثیر معاملات الگوریتمی تقریبا صفر خواهد بود. اما اگر گزارشی از کل حجم اردرهای وارد شده داشته باشیم ، میبینیم چندبرابر اردرهای عادی ای که سهامداران وارد سیستم کردند ، اردر توسط الگوریتم وارد شده که باعث جهت دادن به بازار یا تشدید روند شده !



نمونه بالا ، صرفا یک مثال برای درک بهتر موضوع بود و الزاما ادعایی مبنی بر درست یا غلط بودن این موضوع وجود ندارد. چون مستلزم دسترسی به داده های کل بازار برای روزهای معاملاتی طی یک بازه زمانی مشخص هست. لذا بررسی و نتیجه گیری در این مورد تا زمانی که گزارش رسمی منتشر نشود ممکن نیست.



اگر این گزارش ، " به تفکیک خرید و فروش " برای هرروز در طی یک بازه زمانی مشخص تهیه بشود ، بنظر اون اتاق تاریکی روشن میشه.

انتهای خبر

0
0