بورس پرس
1402/07/11
00:23
سهم ۵۳ درصدی مصالح در قیمت واحدهای نهضت ملی مسکن

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه، سهم مصالح ساختمانی در قیمت تمام شده واحدهای نهضت ملی مسکن را ۵۳ درصد اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، ابوالفضل نوروزی در نشست تخصصی مدیریت زنجیره تامین مصالح ساختمانی از معدن تا ساخت، اعلام کرد: واگذاری زمین رایگان به عنوان یکی از عوامل افزایش قیمت تمام شده ساخت مسکن اجرا شد. البته اگر قیمت مصالح ساختمانی افزایش پیدا کند، منجر به افزایش هزینه ساخت خواهد شد.


در پروژه‌های نهضت ملی مسکن ۵۳ درصد هزینه مربوط به مصالح ساختمانی است و هزینه‌های جواز، پروانه ساختمانی، بیمه، نظام مهندسی و سایر موضوعات ۲۵ درصد و دستمزد کارگران ۲۳ درصد در قیمت تمام شده مسکن اثر دارد. ۱۶ درصد هزینه‌های سازه‌های بتنی به فولاد باز می‌گردد و سایر مشتقات فلزی مانند آهن که برای ساخت در و پنجره استفاده می‌شود، هزینه‌های دیگری را به سازنده تحمیل می‌کند.


تولیدکنندگان فولاد ، انرژی‌های مورد نیاز را از طریق یارانه تامین می‌کنند اما تولیدات نهایی را با نرخ جهانی دست مصرف‌کننده نهایی می‌فروشند. محصولی که به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد در حوزه سیمان و فولاد با احتساب مالیات ارزش افزوده و سود خرده فروشی با قیمت جهانی مساوی است.


ادعای عدم اثر هزینه مصالح در افزایش قیمت مسکن، صحیح نیست. چرا که حتی اگر ۲۰ هزار تومان از هزینه ساخت هر متر مسکن کاهش پیدا کند، هزینه ساخت یک میلیون واحد در سال حدود ۲ هزار میلیارد تومان کاهش می‌یابد. مشکل بورس کالا این است که تولیدکنندگان مسکن نمی‌توانند از این سبد استفاده کنن. تولیدکننده ناچار است از واسطه خرید را انجام دهد که سبب افزایش قیمت می‌شود.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام



انتهای خبر

0
0