بورس پرس
1398/12/10
00:01
رویه جدید حجم مبنا اثری ندارد / وضعیت این هفته بازار و شاخص ۷۰۰ هزارتایی

یک کارشناس با تاکید بر عدم اثر رویه جدید حجم مبنا بر روند بازار و عوامل مثبت هفته پیش رو ، پیش بینی کرد شاخص تا چند ماه آینده در قله ۷۰۰ هزار تایی بایستد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، محسن عباسی مدیرعامل شرکت مشاوره سرمایه گذاری ابن سینا مدبر ( اماکو) درباره تصمیم جدید بورس و فرابورس برای محاسبه حجم مبنا کلیه شرکت های پذیرفته شده که از دوشنبه این هفته اعمال می شود اعلام کرد: با ابلاغ دستورالعمل جدید حجم مبنا ، حجم مبنای شرکت های بورسی و همچنین نحوه اجرای آن در شرکت های فرابورسی تغییر خواهد کرد .


تا قبل از این ، شرکت های بورسی دارای حجم مبنا و همچنان با رشدهای چند ۱۰۰ درصدی همراه بودند و حجم مبنا برای شرکت های فرابورسی هم نکته جدیدی نخواهد بود . زیرا که تجربه شرکت های بورسی وجود دارد. بنابراین وجود و یا عدم وجود حجم مبنا ، تاثیری در تعیین جهت روند حرکتی سهم ها ندارد.


در حال حاضر اکثر سهام با حجم قابل قبولی درحال معامله هستند و حجم و ارزش معاملات تمامی نمادهای بزرگ و متوسط و حتی برخی نمادهای کوچک تر هم بیش از چند برابر حجم مبنای فرمول جدید اعلامی است.


جامعه هدف این فرمول ، سهام بسیار کوچک با شناوری کم و قیمت حبابی بوده که با عرضه قطره چکانی رشدهای چند برابری کرده اند و صرفا بدون عرضه و با صف خرید به قیمت های چند برابری رسیده اند.


اصولا ساز و کار معاملاتی تاثیری بر روند حرکتی سهم ندارد و تنها می تواند سرعت رسیدن به هدف (هم در مسیر صعود و هم در مسیر نزول) را برای مدت بسیار کوتاهی کم و یا زیاد کند اما معامله گران سریعا خود را با شرایط جدید وفق می دهند و آن عامل به مرور کمرنگ و کمرنگ تر می شود. آنچه بر معاملات تاثیر می گذارد صرفا برداشت معامله گران از قانون جدید است که ظرف مدت کوتاهی این برداشت به تعادل می رسد و رفتارهای منطقی شکل می گیرد.


حجم و ارزش بازار بیش از ۱۰برابر ارزش معاملات یکی دو سال اخیر بوده و بنابراین طبیعی است قوانین بروز شود و ارزش معاملات فعلی را مبنای حجم معاملات قرار دهد.


با این اوصاف بازار سهام این هفته تحت تاثیر چندین عامل از جمله باز شدن غیرمنتظره کانال بشردوستانه اینستکس با مجوز آمریکا برای ایران ، کاهش قیمت دلار و سکه ، کاهش قیمت جهانی نفت ، عبور شاخص از سقف کانال ۵۲۰ هزار واحدی و تلاش برای تثبیت بالای این عدد و خیز مجدد شاخص برای فتح هدف ۵۷۰ هزار واحدی تا پایان سال ، تاثیر گزارش های مناسب بهمن تعداد زیادی از نمادها بر معاملات سهام و کاهش سود اوراق دولتی در نماد " اشاد۱۰" و نوید کاهش سود بانکی ، قرار خواهد گرفت.


بنابراین بورس همچنان بهترین مقصد برای نقدینگی سرگردان جامعه است و مسیر رشد بازار در سال آینده و فتح کانال ۷۰۰ هزار واحدی تا چند ماه بعد و دستیابی شاخص به ارقام بیش از یک میلیون واحد تا پایان دوره ریاست جمهوری روحانی ، دور از دسترس نیست.


از سوی دیگر بازار سرمایه به حدی ظرفیت جذب نقدینگی دارد که مسایلی مانند تصمیم اخیر FATF و سایه جنگ و ... هم نتوانسته روند ان را تغییر دهد.، به همین دلیل همچنان جریان ورود نقدینگی و رشد بورس ادامه دار خواهد بود و بازار در میانه های روند صعودی بلند مدت است .


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0