دنیای بورس
1403/05/30
11:50
سیکل تاریخی شاخص کل تکمیل شد / قطار بورس تهران با کمبود سوخت و مسافر مواجه است!

اکوایران: تحلیل‌گران تکنیکی بازار سهام معتقدند سیکل تاریخی شاخص کل بورس تهران برای عبور از کانال شش ماهه اخیر تکمیل شده است. با این حال به نظر می‌رسد بازار سهام که در این مدت نزدیک به ۶۱ همت از سرمایه حقیقی را از دست داده، در سطح یک تا ۳ همتی ارزش معاملات خرد شرایط دشواری برای صعود داشته باشد.

به گزارش اکوایران، بورس تهران مدتی است که بازدهی متناسبی نسبت به ریسک اوراق سهام نداشته است. سهامدارانی که دید بلندمدتی به بازار دارند، با توجه به تورم و رشد قیمت‌ها در بازارهای موازی، از وضعیت کنونی بورس تهران رضایت ندارند. در عین حال، نوسان‌گیران نیز به دلیل محدودیت‌های دامنه نوسان قیمت سهام، در شرایط مناسبی به سر نمی‌برند.



از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا پایان اسفند ۱۴۰۱، شاخص کل بورس تهران در کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی در نوسان بود و در این مدت، هفت بار این سطح حساس را شکست. اما در شش بار نخست، شاخص کل به زیر این سطح بازگشت و تنها در اسفند ۱۴۰۱ بود که این کانال به‌طور پایدار شکسته شد. فتح این کانال برای بازار سهام نزدیک به سه سال زمان برد که از دیدگاه تحلیل‌گران تکنیکی، دلیل اصلی آن رشد هیجانی بازار در مرداد ماه ۱۳۹۹ عنوان می‌شود. روندی که اصلاح زمانی طولانی‌تری را به بازار تحمیل کرد. از منظر دیگر، رشد نامتعادل نیمه اول سال ۱۳۹۹ باعث شد تا اصلاح قیمتی اوراق سهام شدید باشد و بورس تهران برای مدت بیشتری در بین فعالان اقتصادی گزینه اول سرمایه‌گذاری نباشد.


افت و خیزهای شاخص کل؛ آیا بورس آماده شکستن رکورد تاریخی است؟

پس از عبور شاخص کل از کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی در اسفند ۱۴۰۱، این بار اتفاق مشابه مرداد ۱۳۹۹، با شدت کمتری در اردیبهشت ۱۴۰۲ تکرار شد. این موضوع باعث شد که کارنامه بورسی دولت سیزدهم نیز همچون دولت دوازدهم سفید باقی نماند. شدت کمتر رشد و افت شاخص کل در اردیبهشت ۱۴۰۲ به نسبت مرداد ماه ۱۳۹۹ در کنار تکرار سیکل هفتم شکست سطح ۲ میلیون واحدی باعث شده تا برخی تحلیل‌گران بر این باور باشند که دوره کانال ۲ میلیون واحدی به پایان رسیده و شاخص کل آماده صعود به سطوح بالاتر و شکستن رکورد تاریخی ۲ میلیون و ۵۳۵ هزار واحدی است.


سیکل تاریخی شاخص کل تکمیل شد / قطار بورس تهران با کمبود سوخت و مسافر مواجه است!7

مهمترین وعده همتی برای اهالی بازار سرمایه

با این حال، به نظر می‌رسد که بازار سهام از نظر بنیادی در وضعیت مشابه اسفند ۱۴۰۱ قرار ندارد. آسیب‌های اخیر به سهامداران حقیقی، بی‌اعتمادی به سرمایه‌گذاری در سهام را افزایش داده است. بورس تهران در سال جاری گزارش‌های ماهانه و صورت‌های مالی نامطلوبی از شرکت‌های بزرگ دریافت کرده است که بخش عمده‌ای از آن به ناترازی انرژی، قیمت‌گذاری دستوری و سوء مدیریت بازمی‌گردد. از سوی دیگر، رشد ریسک سیاسی بازار در سال جاری که معاملات هیجانی ناشی از آن با محدودیت دامنه نوسان قیمتی تا حدودی مدیریت شد؛ باعث شده تا کاهش مالکیت حقیقی در بورس تهران تشدید شود.


در ۱۷۳ روز معاملاتی از ۲۴۲ روز معاملاتی سال ۱۴۰۲، شاهد کاهش مالکیت حقیقی در بازار سهام بودیم که ۷۱.۵ درصد از روز‌های معاملاتی ۱۴۰۲ را پوشش داده است و در ۹۳ روز معاملاتی طی شده از سال جاری نیز تنها ۲۱ روز معاملاتی رشد مالکیت حقیقی داشتیم و در ۷۷.۴ درصد روز‌های معاملاتی شاهد خروج جریان پول حقیقی از بورس تهران بودیم.


سیکل تاریخی شاخص کل تکمیل شد / قطار بورس تهران با کمبود سوخت و مسافر مواجه است!7

بازار سهام در حال حاضر با چشم‌انداز بنیادی ضعیف‌تری به نسبت اسفند ۱۴۰۱ مواجه است و نزدیک به ۶۱ همت مالکیت حقیقی کمتری در ترازنامه خود دارد. با این تفاسیر به نظر می‌رسد که عبور از کانال ۲ میلیون واحدی سخت تر از کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی باشد و تنها در صورت تداوم ورود جریان پول حقیقی در کنار رشد قابل توجه ارزش معاملات خرد بتواند وارد فاز صعودی خود شود.

انتهای خبر

0
0