صفر تا صد بورس
1399/07/06
18:57
#بازار دیروز که قوانین جدیدی اعلام شد، خواستم مطلبی بنویسم که میانه های نوشتن، منصرف شدم اما بازار امروز را که دیدم ... یک سری قوانینی در هفته ها...

#بازار



دیروز که قوانین جدیدی اعلام شد، خواستم مطلبی بنویسم که میانه های نوشتن، منصرف شدم اما بازار امروز را که دیدم ...



یک سری قوانینی در هفته های قبلی وضع شد. چون درد بازار مشخص بود، دوا و علاج آن هم مشخص بود که چیست. یک سری دوستان جلسات مختلفی گذاشتند، از دولت و وزیر تا نماینده و سازمان بورس. به هر حال هرکسی دلسوز بازار بود، آنچه به ذهنش رسید را پیشنهاد داد. (درست یا غلط)



اما بحث اصلی اینجاست که قسمت اصلی و آنچه من شخصا دنبال می کنم این نیست که یک حمایت تصنعی از بازار بشود. اینکه قیمت ها پایین نیاید که ضرر نکنیم یا بالا برود که سود کنیم! هیچ کدام نیست بلکه ۲ هدف اصلی وجود داشت که متاسفانه هیچ کدام محقق نشد.



اول اینکه دولت ده-ها هزار میلیارد تومان پول از بازار بیرون برد و از مردم دعوت کرد تا سهام خریداری کنند. اگر کسی امروز بگوید فلان سهم ارزنده است، شما بخرید ... بعد که مردم خریدند، خودش طرف فروش باشد! اسم این کار چیست؟ این کاری است که دولت کرده و چون این دولت بوده که ده ها هزار میلیارد تومان پول نصیبش شده حالا باید بیاید و به هر طریقی مانع از ضرر دعوت شده ها بشود چون دولت می دانسته که مردم عادی اطلاعات کمی از بورس دارند، حالا هم که یک بار به دعوت دولت لبیک گفته اند، نباید به این سرنوشت دچار شوند... این از بحث مردم عادی و مسیولیت دولت در قبال آن ها.



بحث دوم این بود که جدای از سود یا ضرر ... تا به امروز بازار سهام توسعه یافته نبود، پس بازارگردانی هم به صورت سنتی انجام می شد. گفتیم از سود مهمتر، نقدشوندگی است. بازار فعلی اگر ۵ میلیون فعال مستقیم دارد، نمی شود شرکت ها بدون بازارگردان باشند. نمی شود هفته ای ۲ عرضه اولیه انجام دهید اما بازارگردانی اجباری نباشد. باید منابع بیاورید، اینکه از کجا منابع تامین می شود، در تخصص شما، ولی اینکه باید منابعی برای بازارگردانی تخصیص بدهید و حتما بازارگردانی کنید چیزی است که باید انجام شود. حالا بحث یک درصد صندوق توسعه، خط اعتباری بانک ها و یا سرمایه گذاری بانک ها در صندوق های خودشان، راهکارهایی بود برای تامین منابع که هیچ کدام تا به امروز انجام نشده است.



پس اصل را رها نکنیم و فرع را بچسبیم! اگر بازار امروز منفی است، به دلیل قوانین جدید نیست، به دلیل عدم تحقق وعده هایی است که داده شده بود یعنی با گذشته ۶ هفته، هیچ نقدینگی جدیدی برای بازارگردانی تخصیص داده نشده است. اوراق تبعی فقط به صورت نمادین منتشر شده و از اساس کارایی ندارد و حجمی ندارد.



پس آدرس غلط ندهیم، بیهوده جدال نکنیم. شما که تصمیم نهایی را میگیرید، از هر منبعی که صلاح می دانید منابع بیاورید و اقدام به بازارگردانی کنید. همه جوانب بازار باید با هم رشد کند، نمی شود یک بازاری را توسعه داد اما به نقدشونده بودن آن بی توجه بود. یک سری اخطارها هم دادیم و عرض کردم امروز با فلان مبلغ موضوع جمع می شود و این منابع، انتفاع هم خواهند داشت اما اگر شد فردا، نمی دانم با چه هزینه ای می توانید مدیریت کنید. ما مشورتمان را دادیم، دیگران هم همین کار را کردند. همان قبلی ها را اجرا کنید، تعدد قوانین جدید علاج نیست.



ولید هلالات

انتهای خبر

0
0