نیما آزادی |‌ Nima Azadi
1400/08/25
12:33
شاخص بورس ترکیه - لیر ترکیه همین کشور همسایه- ترکیه- شاخص بورسش در سه ماه اخیر از 1400 به 1700 رشد کرد (رشد 21%) و در همین سه ماه اخیر ارزش هر دل...

شاخص بورس ترکیه - لیر ترکیه



همین کشور همسایه- ترکیه- شاخص بورسش در سه ماه اخیر از ۱۴۰۰ به ۱۷۰۰ رشد کرد (رشد ۲۱٪) و در همین سه ماه اخیر ارزش هر دلار آمریکا به لیر از ۸.۳ به ۱۰.۱۶ واحد رسید. (رشد ۲۲٪)



حالا کاری نداریم بطور کلی کاسته شدن ارزش ارز کشور می تواند رونق در بازار سرمایه اش ایجاد کند( بواسطه تورم ایجاد شده) اما دوستان دولتی و بانک مرکزی از خاطرشان نرود که همین ان بالانس شدن ارز ملی ما و لیر ترکیه می تواند توازن داد و ستد را به شکل معنا داری به سود ترکیه کند.


همینقدر که نگرانید ایرانی ها به سمت املاک ترکیه سرازیر شدند، حجم قابل توجهی هم پول به سمت پوشاک ترکیه به واسطه لیر ارزانش سرازیر شده!



پی نوشت: در دو ماه آینده بخش خصوصی و دولتی ترکیه بایستی ۱۳ میلیارد دلار از بدهی های خارجی خود را بازپرداخت کنند که ۸ میلیارد آن در نوامبر خواهدبود.



این مسئله در کنار فرارسیدن زمستان و لزوم واردات بیشتر گاز و نیز احتمال کاهش یک درصدی نرخ بهره در نشست این هفته می تواند باعث سقوط بیشتر لیر تا سطح ۱۰.۵ در برابر دلار بشود.



تصاویر شاخص بورس ترکیه و نمودار دلار به لیر پیوست شده است.

انتهای خبر

0
0