حمید کوشکی (تحلیل بنیادی)
1400/08/03
11:26
#گاز خراسان شفاف سازی داده است که با توجه به شایعات تغییر فرمول گاز .... خلاصه که این شایعه را رد کرده است. اما بهتر هست ابتدا متوجه موضوع شوند و...

#گاز



خراسان شفاف سازی داده است که با توجه به شایعات تغییر فرمول گاز ....


خلاصه که این شایعه را رد کرده است.



اما بهتر هست ابتدا متوجه موضوع شوند و سپس شفاف سازی بدهند. کسی در مورد تغییر فرمول صحبت نکرده است. بلکه بیشتر صحبت ها طی این یکی دو ماه پیرامون این موضوع بوده است که کف ذهن تحلیلگران و مدیران سرمایه گذاری و... یک سقف ۱۳ سنت گاز رسوب کرده بود. به عبارتی داستان اینگونه بود که تصوری وجود داشت که فرمول گاز جدای از تغییرات مثبت قیمت جهانی حداکثر خروجی نرخی که دارد ۱۳ سنت خواهد بود. اما رفته رفته این تصور رنگ باخته و شاهد هستیم که گاز بالاتر از ۱۳ سنت فاکتور می شود. پس آنچه به عنوان سوال اساسی مطرح است این است که آیا برای خروجی نرخ ناشی از #این_فرمول سقفی وجود دارد یا خیر ؟



خبرگزاری تسنیم در دی ماه سال ۹۴ خبری را منتشر کرده و اعلام کرد ابلاغیه وزارت نفت است. آنجا عملا اعلام شده است که «برای حفظ رقابت پذیری صنایع پتروشیمی متوسط #قیمت_گازطبیعی خوراک این صنایع در #هیچ_حالتی از #نود_درصد قیمتی که براساس بند ب ماده یک این ابلاغیه محاسبه می شود، #بیشتر_نخواهد_شد»



حالا بند ب ماده ۱:


منظور از قیمت گاز طبیعی در بازار تعیین شده عبارت است از متوسط قیمت گاز در هر ماه در #هابهای تعیین شده به عنوان نشانگر قیمتهای عمده فروشی گازطبیعی در مناطق رقیب در توسعه صنعت پتروشیمی ایران، شامل هنری هاب آمریکا، هاب آلبرتا کانادا و هابهای NBP انگلیس و FFT هلند.



الان متوسط این هاب ها بیش از ۶۵ سنت هست



تصور من این هست که خود مدیران عامل پتروشیمی هم در این زمینه اطلاعی ندارند و باید امور را از وزارت نفت پیگیری کنند.

انتهای خبر

0
0