بورس پرس
1402/12/01
00:09
تولید و صادرات ۱۴ محصول جدید و انتقاد از افزایش مالیات و تغییرات مکرر قوانین

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اعلام تولید و صادرات ۱۴ محصول جدید در ۵ سال اخیر از افزایش مالیات و تغییرات مکرر قوانین انتقاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، بابک نگاهداری با اشاره به تولید و صادرات ۱۴ محصول جدید در ۵ سال اخیر و افزایش ۱۱ درصدی شاخص پیچیدگی اقتصاد ایران نسبت به یک دهه قبل و رشد تاب آوری اقتصادی، گفت: گرانی محصولات مشابه خارجی، فرصتی در اختیار تولید کنندگان داخلی قرار داد و سهم تولید داخلی افزایش یافت. به طور مثال طی سال های ۹۶ تا ۱۴۰۱ تولید یخچال و ظرف شویی ۲۰۰ و ۳۰۰ درصد بیشتر و واردات کاهش یافت.


مشکل تامین نیازهای مالی دولت ناشی از وابستگی زیاد به نفت و نوسانات جهانی بود که در بودجه سال جاری وابستگی دولت به نفت به ۲۴ درصد کاهش رسید. از سوی دیگر هر چند مجلس و دولت با وضع قوانین و مقررات، فضای کسب و کار را تسهیل وضع می کنند اما در واقعیت بهبود فضای کسب و کار، تابع اقدامات اساسی تری است.


سرمایه گذاری در اقتصاد ایران کاهش یافته و حتی هزینه استهلاک سال های گذشته را جبران نمی‌کند.البته بخش صنعت در دو سال گذشته رشد داشته و ظرفیت های خالی، تکمیل شده ولی برای تداوم به جذب سرمایه‌گذاری نیاز است.


اتکا به مالیات نباید بدون تنوع بخشی به پایه های مالیاتی و صرفا متکی به افزایش نرخ باشد. در این میان طبق بودجه سال آینده، حقوق ها افزایش و مالیات بر ارزش افزوده تغییر کرده که حاصل آن فشار به شرکت های تولیدی است. بنابراین این موضوع نیازمند اصلاح است و باید به سمت تنوع بخشی مالیاتی رفت. چرا که افزایش مالیات نباید نقش مخربی در انگیزه تولیدکنندگان داشته باشد.



تغییرات مکرر قوانین هم منجر به ثباتی تولید و کارآفرینی و حتی مهاجرت فعالین اقتصادی می شود.


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0