سینا سلیمانی
1401/10/12
18:33
🎯#دلار ✍🏽 اگر نگاهی به روند دلار داشته باشیم: ▪️در سال ۹۰ حجم دلاری نقدینگی به ۲۸۰ میلیارددلار رسید و پس از آن جهش ارزی حدود ۳.۸برابری رخ داد وحج...

🎯#دلار



✍🏽 اگر نگاهی به روند دلار داشته باشیم:



▪️در سال ۹۰ حجم دلاری نقدینگی به ۲۸۰ میلیارددلار رسید و پس از آن جهش ارزی حدود ۳.۸برابری رخ داد وحجم دلاری نقدینگی مجدد به سطح ۱۰۰ میلیارددلار برگشت.



▪️سال ۹۶نیز حجم دلاری نقدینگی به ۳۵۰ میلیارددلار رسید و پس از آن دلار از ۳۸۰۰تومان تا ۳۰۰۰۰تومان رشد کرد تا حجم دلاری نقدینگی مجددا به ۱۰۰میلیارددلار برسد.



▪️ حجم نقدینگی در مهرماه۱۴۰۱ به ۵۶۷۶هزار میلیاردتومان رسید.با دلار نیمایی ۲۸۵۰۰تومانی حجم دلاری نقدینگی ۲۰۰میلیارددلار شد.آخرین نرخ رسمی رشد نقدینگی ۳۷٪بوده است.بنابراین فرض همین نرخ برای یکسال آینده،حجم نقدینگی مهرماه سال ۱۴۰۲ به ۷۷۷۶ هزارمیلیاردتومان خواهد رسید.



✍🏽 اگر دولت قصد داشته باشد تا نرخ ارز را در ۲۸۵۰۰ تومان حفظ کند،در مهرماه سال ۱۴۰۲ حجم دلاری نقدینگی به ۲۷۳ میلیارددلار و در انتهای سال ۱۴۰۲ به ۲۸۱ میلیارددلار خواهد رسید.



✍🏽بنابراین،اگر بناباشد تا مجددا حجم دلاری نقدینگی به ۱۰۰-۱۱۰میلیارددلار برسد،نرخ واقعی دلار بر اساس نقدینگس در انتهای سال ۱۴۰۲ بین ۷۲۷۵۰ الی ۸۰۰۰۰ تومان خواهد بود و مجددا باید منتظر جهش ارزی دیگری باشیم.





انتهای خبر

0
0